Waarom je niet te snel gewicht moet verliezen:

De zomer is in zicht en je wilt het liefst, zo snel mogelijk, nog wat kilo’s afvallen. Grijp nou niet naar allerlei dieëten, want dat gaat nooit het gewenste resultaat opleveren. Die overtollige kilo’s heb je er ook niet in een maand aangekregen, dus waarom zouden deze er dan wel binnen een maand afgaan? In mijn eerdere blog gaf ik al aan dat het eten van de juiste voedingsmiddelen je al kunnen helpen om weer een gezond eetpatroon te creëren waarbij je ook vanzelf gewicht zult verliezen.

Maar waar komen die overtollige kilo’s nou eigenlijk vaak door? Een aantal zaken op een rijtje. Misschien herken jij jezelf hier wel in?

  • Ieder weekend is er wel ergens een gezellige borrel met wijn, kaasjes, brood, dipjes, chips etc.
  • Veel kant-en-klare maaltijden. Zelfs de kant-en-klare salades zijn niet altijd zo onschuldig als dat ze lijken.
  • Een glas jus d’orange zie je als een dagelijk portie fruit
  • In de sportschool ben je meer met je telefoon bezig dan met je work-out
  • Je hebt gepost dat je in de sportschool bent en daarna let je vooral op de reacties die daarop binnen komen
  • Je dagelijkse sprintje naar de bus of trein of je ritje op de fiets zien als je dagelijkse work-out

Je kunt jezelf wel voor de gek blijven houden, maar daar krijg je geen gezond lijf van. En geloof me, het leven kan nog steeds leuk blijven, zolang je niet alles blijft ontkennen. Bewust weekendjes helemaal losgaan met wijn en bier en chips moet allemaal kunnen, zolang je wel in gedachte houdt dat als je wilt afvallen dat betekent dat je daarna eventjes wat harder je best moet doen om het te compenseren. De kilo’s gaan er natuurlijk niet zomaar vanaf.

Maar waar het om gaat is dat je niet te snel moet willen afvallen. Waarom niet?

Hieronder een aantal redenen om niet te snel af te vallen:

  • Het is ongezond voor de functie van je organen; door in één keer veel minder te gaan eten dan je nodig hebt, kan er een eiwit tekort ontstaan. Je lichaam is deze kleine hoeveelheden helemaal niet gewend. Dit kan resulteren in galstenen en haarverlies. Het kan zelfs voorkomen dat je een hartaanval kunt triggeren doordat je te weinig voedingsstoffen (vitaminis en mineralen) binnen krijgt.
  • Metabolisme verstoring. Te snel afvallen gebeurt meestal bij het eten van te weinig voedsel, oftewel een te lage inname van calorieën. Je lichaam schakelt dan binnen een paar dagen over op de overlevingsstand. Je metabolisme gaat dan extra langzaam werken, om zoveel mogelijk energie te besparen. Belangrijke functies van je lichaam worden dan in de spaarstand gezet.
  • Het gevolg van metabolisme verstoring is dat je spieren gaan afbreken. Je lichaam moet gevoed worden. Als dat niet gebeurt dan breekt je lichaam spieren af om je zo te blijven voeden. Hoe minder spieren, hoe minder calorieën je verbrandt. Dat is ook de reden dat velen juist méér moeten eten wanneer ze willen afvallen. Je moet ervoor zorgen dat dat kacheltje blijft branden!
  • Je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen. Veel diëten raden aan bepaalde voedselgroepen niet te eten. Een complete voedselgroep uitsluiten zorgt bijna altijd voor tekorten van bepaalde mineralen en vitaminen blijvende gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid. Tekorten die in veel diëten voorkomen zijn het tekort aan ijzer, vitamine B12 en vitamine E.
  • Slechte nachtrust. Te snel afvallen kan er al snel voor zorgen dat je minder goed slaapt. Natuurlijk weten we allemaal dat een slechte nachtrust je vermoeid maakt en meer klachten kan veroorzaken, maar wist jij dat je daarvan ook meer honger krijgt?

Let wel; als de periode van weinig voeding om is en je weer ‘normaal’ gaat eten, dan is het niet zo dat het lichaam gelijk doorheeft dat er genoeg voedsel beschikbaar is. Oftewel, de voeding die wordt gegeten zal het lichaam zo snel mogelijk willen opslaan als vet. Zo bouwt het lichaam genoeg reserves op voor tijden dat er weer minder voedsel aanwezig is.

Oftewel, een crashdieet zorgt tijdelijk voor een lichter gewicht, maar zal op ten duur in de meeste gevallen ervoor zorgen dat je weer net zo zwaar wordt als daarvoor en soms zelfs zwaarder. Dat is ongezond, omdat overgewicht je lichaam sneller laat verouderen. Ook is de kans op diabetes hoger, maar ook hart- en vaatziekten en andere ouderdom ziektes.

Wil je gezond afvallen, dan raad ik je aan om naast je eetpatroon aan te passen ook ruimte maakt om aan krachttraining te gaan doen. Bij krachttraining ben je bezig met het versterken van je spieren. Zo krijg je meer spiermassa en daardoor verbrandt je meer vet. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam nodig heeft.

  1. Spieren hebben de eigenschap om te slinken als je ze niet of nauwelijks gebruikt. Doe je niets aan krachttraining, dan verlies je na je 25e jaar bijna een halve kilo aan vetvrije spiermassa per jaar. Dat betekent dat je lichaam (oftewel je spieren), per dag 30 tot 50 minder calorieën verbranden. Aangezien de kans klein is dat je minder gaat eten vanaf je 25e, zal je lichaam wel steeds meer vet gaan opslaan.

In dit artikel over snel afvallen leggen wij uit hoe je het veilig kunt doen.