Waarom hebben we zo’n zin in suiker en zoet? Leer meer + tips!

Er wordt veel gezegd en geschreven over suikers. Ik kan me dan ook voorstellen dat sommige mensen niet meer luisteren naar alles wat er gezegd wordt, maar ik vraag me nog wel af of mensen weten wat suiker doet met je lijf? Dat het vergif is? Een werkgroep van de World Health Organisation stelde in 2006: Als de witte geraffineerde suikers nu als nieuw product op de markt zouden worden aangeboden, ze waarschijnlijk om redenen van de gezondheidsbelastende eigenschappen, niet eens op de markt zouden mogen verschijnen!

De overdaad aan suiker wordt steeds meer in verband gebracht met allerlei (welvaarts-) ziektes; van overgewicht tot diabetes tot emotionele problemen en slechte tanden. Het grootste gedeelte van deze suikers zijn te vinden als toegevoegde suikers in oa. cake, snoep en frisdranken. Daarnaast zitten er ook nog veel suikers ‘verstopt’ in voeding, zoals in pastasaus, kant-en-klare soepen en zelfs brood bevat toegevoegde suiker. Soms voor de extra smaak, soms als conserveringsmiddel en soms (lees vaak) omdat mensen het nu eenmaal lekker vinden en het voor de producenten nauwelijks iets kost om suiker toe te voegen.

Waar komt onze drang voor zoet eigenlijk vandaan?

Een echte verklaring is hier eigenlijk niet voor, wel een aantal ideeën. Zoet wordt in onze hersenen als vroeg gekoppeld aan veiligheid. Moedermelk heeft ook een zoete smaak. Dat idee wordt in stand gehouden als we opgroeien. Snoepjes zijn voor veel ouders het ultieme middel om te troosten, te belonen of te chanteren. Een andere theorie gaat ervan uit dat de drang naar zoet in onze genen zit. In de oertijd was de rijp fruit een goede bron van benodigde vitamines.

Richting de herfst werd fruit zoeter zodat mensen wat extra vet op sloegen. Op deze manier konden we veilig overwinteren. Een natuurlijk principe dus. In die tijd was fruit in die maanden zo ongeveer het enige zoete voedingsmiddel dat er bestond.

Dat veranderde toen de moderne geraffineerde suiker zijn intrede deed. “Zoet” was ineens het hele jaar beschikbaar in een vele malen geconcentreerdere vorm. Er zitten geen voedingsstoffen in pure suiker, alleen koolhydraten. Deze heeft je lichaam nodig voor de energie, maar met snelle suikers krijg je alleen maar een energiekick om vervolgens niet lang daarna in een energiedip terecht te komen. Met het gevolg dat je daarna weer snel behoefte hebt aan iets zoets.

Dit is het proces van de bloedsuikerspiegel, Glycemische Index. Voor een bloedsuikerspiegel dat in balans is, is het verstandig om gedurende de dag producten te eten met een lage GI, zodat je een suikerpiek c.q suikerdip voorkomt en je ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Kun je suiker vervangen?

Gelukkig zijn er alternatieven om suiker te vervangen. Maar hoewel bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker en rijstsiroop beter zijn voor je lichaam, moet je deze ook niet met lepels tegelijk naar binnen gaan werken. Het zijn allemaal vormen van suiker, die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel gaat stijgen. Maar wanneer je deze gebruikt in je eigengemaakte baksels weet je in ieder geval dat er geen hele slechte suikers in zitten en kun je deze met een gerust hart als tussendoortje nemen. Want behalve suikers bevatten de suikervervangers vitamines en mineralen. En de combinatie met noten- of volkorenmeel zorgt ervoor dat je eerder vol zit en dat je niet na een uur alweer zin hebt in zoet.

Je kunt tegenwoordig ook veel bakken met banaan of bijvoorbeeld dadels. Deze producten bevatten ook weer de goede voedingsstoffen om de suikers te verwerken. Eten volgens de natuur blijft altijd de beste optie!

Zoetstoffen slecht?

Over zoetstoffen gaan we het een andere keer hebben. Hier zijn wij geen voorstanders van op www.floraa.nl

Wil je eens kijken hoeveel zoetstoffen of suiker een product bevat, dan kom je er niet door te zoeken naar ‘suiker’ of ‘honing’. Er is een half woordenboek te vullen met allerlei benamingen voor suiker en zoetstoffen. De meest voorkomende zijn;

Sucrose, saccharose, dextrose, melasse, lactose, geconcentreerd vruchtensap- of –stroop.

Welke suiker gebruiken jullie wel of niet? Laat het ons weten in een reactie.

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!