Zo, en nu ga je groente eten! Eet meer groente tips.

Groente… van kinds af aan hebben we daar een associatie mee. Niet altijd positief, want vaak is het onderwerp van een avondeten discussie. Dit merk ik ook bij mijn eigen kinderen, het is altijd de groente die de discussie oplevert. Het is erg belangrijk om groente te eten, er zitten veel vitamines en mineralen in. Maar dat wist je vast al. Wist je ook dat de vele fytonutriënten en anti-oxidanten van levensbelang zijn voor ons? En dat groente, samen met fruit, praktisch enige basevormende voeding is? Op een paar uitzonderingen na.

Basevormende voeding zorgt voor een juiste zuur-basebalans. Kortgezegd: eet je meer verzurende dan basevormende voedingsmiddelen, dan raak je zelf ook verzuurd. Op termijn geeft dit heel veel klachten, want het spijsverteringssysteem én de rest van het lichaam hebben een bepaalde zuurgraad nodig om goed te kunnen functioneren. Het is zelfs zo dat verzuring aan de basis ligt van de meeste welvaartsziektes. De verhouding verzurend/basisch voedsel moet idealiter 1:1 zijn. Dit betekent dus veel groente! Fruit heeft een paar nadelen waardoor je hier maximaal 2-3 porties per dag van kunt eten.

Fytonutriënten zijn afweerstofjes van een plant. Heel ingenieus die natuur. Wordt een plant namelijk aangevallen door een schimmel, beestje, bacterie of anders waar hij niet blij van word dan maakt hij een afweerstofje aan. Op die manier blijft hij op natuurlijke wijze bestand tegen de aanval. En laat nou net dat soort stofjes enorm gezond voor ons zijn. Het zijn bijvoorbeeld anti-oxidanten.  Zij vangen afvalstoffen ontstaan bij ontstekingsreacties in ons lichaam en neutraliseren deze. Ook voorkomen ze kanker, zorgen voor een goede hormonale werking en ondersteunen in de opname van voedingsstoffen. Het takenpakket is enorm!

Tot zover even over het waarom achter de groente. Want hier kan ik nog wel 10 boeken over doorschrijven :). Je las al dat je veel groente(/fruit) moet eten om een goede balans te houden. In de praktijk ben je een heel eind met tenminste 500 gram groente per dag. Wat?! Zoveel? Ja dus, en zo moeilijk is het niet hoor. Alleen een kwestie van gewenning en creativiteit. Om je op weg te helpen:

1. Eet 2-3 keer per dag groente. 

Maak er gewoonte van dat je zowel bij de lunch als het avondeten groente eet. Ook een roerei met tomaat en ui is een heerlijk ontbijt en zo verzamel je echt veel groente op een dag. Qua hoeveelheid: ook (zoete) aardappels gelden als groente, maar eet dat niet dagelijks, zie het ook echt als groente waarmee je varieert.

2.Kook ‘s avonds te veel. groente 

Dat kun je de volgende dag meenemen als lunch. Gestoomde broccoli eet heerlijk weg met evt. een dip erbij. Ook koud! Als je er nog wat gekookte rijst (restje?), wat kruiden en pompoenpitten doorheen doet heb je zelfs een volledige lunch.

3. Zie groente als basis van je maaltijd. 

En dus niet vlees of vis. Ga uit van groente en kies daarbij de rest van de maaltijd.

Schep anders op. Kook gewoon meer groente en laat het ongeveer de helft van je bord beslaan. Dan zit je zo op 300 gram.

4. Maak een smoothie. 

Maak een lekkere smoothie van max 30% fruit en 70% groente. Vooral jonge bladgroente en komkommer zijn erg lekker en hebben geen die-hard konijnenvoergevoel.

5. Maak een salade (met veel groente). 

Eet af en toe een salade voor de lunch of het diner en gooi er van alles doorheen wat je hebt. Een avocado met 3 gedroogde abrikozen en wat olijfolie in de blender geeft een super lekkere dressing. Ook een restje gekookte aardappels van de vorige dag is lekker door een salade.

6. Roerbak restjes groente.

 Aan het eind van de koelkastinhoud, vlak voor je weer nieuwe boodschappen doet, liggen er vaak nog wat restjes. Een zoete aardappel, een stronkje witlof, een halve paprika; zonde om deze te laten verpieteren! Snijd alles in blokjes, voeg een ui, knoflook en kruiden naar keus toe en stoof in een koekenpan in 20 minuten gaar.

7. Koop elke week een groente die je niet kent. 

Mijn favoriete tip! Koop de komende 10 weken elke week 1 soort groente die je niet of nauwelijks kent. Zoek er een recept bij en ervaar. Zo leer je nieuwe dingen koken en proeven én je varieert.

Wat is jouw favoriete groentetip?