Stoelgangweetjes en toilettips!

In samenwerking met Edet schrijven wij een blog met toilettips en weetjes. We weten allemaal: wat er aan vocht en voeding in gaat moet er ook weer uit. Hiervoor gaan we dagelijks gemiddeld zo’n 6 keer per dag naar de toilet. Maar de ervaring met de toilet is niet voor iedereen even prettig. Veel mensen hebben last van verstopping of voelen zich niet schoon na een toiletbezoek. In dit artikel leer je meer over het verkrijgen van de juiste stoelgang, het aannemen van de juiste houding op het toilet en leer je meer over de producten van Edet zodat je voortaan met een fris gevoel van het toilet af komt. 

Leefstijl en stoelgang:

  • Voldoende water drinken is belangrijk voor een goede stoelgang en nier/ blaasfunctie.
  • Voldoende vezels eten draagt bij aan een goede stoelgang. Zij stimuleren de werking van de darmen. Ook om verstopping te voorkomen is het belangrijk dagelijks voldoende vezels te eten. Vezels zitten vooral in volkoren producten, boekweit, haver, zilvervlies- of bruine basmatirijst, pitten, zaden, noten, groenten en fruit.
  • Eten op regelmatige tijden voorkomt verstopping.
  • Het eten van teveel vezels is ook niet goed. Probeer dit geleidelijk aan te doen. Teveel vezels kan leiden tot winderigheid en een opgeblazen gevoel. Wat precies nodig is voor een goede werking van de darmen lees je in het artikel: ‘Hoe krijg je je darmen weer gezond?. O ja, wanneer je meer vezels eet, heb je meer vocht nodig. Drink dus lekker veel water als je start met het eten van meer vezels.
  • Regelmatig bewegen is belangrijk om de darmen te prikkelen.
  • Stress vertaalt zich in gespannen darmen. Probeer rustig en langzaam te ademen, het liefst met behulp van de BreathingApp om je lichaam weer tot rust te brengen. Op deze manier kun je ook verstopping verhelpen.

plashoudingStoelgang en je houding:

Maak je gebruik van het toilet, dan is je zithouding is ook van belang. Bij plassen is het vooral belangrijk dat je rechtop zit. Het liefst met je rug hol en je schouders naar achteren. Dit zorgt ervoor dat de plasbuis zich in een goede verticale positie bevindt. Een slechte positie van de plasbuis tijdens het plassen kan leiden tot een blaasontsteking. Bij poepen is het juist andersom. Daarbij is het belangrijk om iets meer onderuitgezakt te zitten. Hierbij maak je je rug juist bol. Rechts op de foto zie je de juiste plashouding (met holle rug).

En als je klaar bent…

Toiletpapier is voor veel mensen vanzelfsprekend geworden. Toch mag je af en toe bij dit luxeproduct (ja luxeproduct, in de 18e eeuw gebruikte men nog kranten) even stilstaan. Wist je bijvoorbeeld dat er per dag meer dan 80 miljoen toiletrollen geproduceerd worden? Een wc-rol gemiddeld zo’n 5 dagen meegaat? Of dat een Spanjaard minder velletjes gebruikt dan een DEdetuitser?

Steeds meer mensen gebruiken eerst droog toiletpapier, en daarna vochtig toiletpapier. Vochtig toiletpapier zorgt voor een extra schoon en fris gevoel. Vochtig toiletpapier voelt erg zacht voor de huid en je kunt het gewoon door de wc spoelen. Uit onderzoek blijkt dat 35% van de mensen zich na een toiletbezoek nog niet schoon genoeg voelt. Juist wanneer je dat gevoel hebt kan vochtig toiletpapier het verschil maken. Bij ons thuis vind je de producten van Edet. Deze producten zijn dermatologisch getest en PH-neutraal. Ik kies voor Edet omdat ik de producten simpelweg erg fijn vind. Als leuke bijkomstigheid is dit merk ook heel milieubewust. Edet maakt alleen gebruik van 100% vezels van natuurlijke oorsprong en alle producten zijn biologisch afbreekbaar. Hieronder vind je een leuke factsheet met alles dat je moet weten over vochtig toiletpapier. Kijk ook eens op www.edet.nl voor de andere producten.

Edet Factsheet introductie vochtig toiletpapier mei 2016[3]