Sport drankjes ongezond? 4x zelf sportdrank maken!

25 jaar geleden was er nog geen sprake van ‘sportdranken’ maar tegenwoordig zijn ze overal te verkrijgen. Ze worden niet alleen in de topsport maar ook in de breedtesport gebruikt. Zelfs mensen die niet of nauwelijks actief zijn, drinken ze. Wat zijn gezonde sport drankjes? Kun je ze ook zelf goedkoop maken? Hier vind je meerdere recepten om zelf sportdrank te maken. 

Zijn sportdranken gezond?

Sportdranken zijn bedoeld als bron van vocht en energie, tijdens of na het sporten. Dit geldt vooral voor de fanatieke sporters. Mensen die niet zo fanatiek en intensief sporten hebben al voldoende aan water alleen.

Een sportdrank is niet meer dan een mengsel van water, zout en suikers: Koolhydraten en elektrolyten. Elektrolyten (zouten) zijn mineralen, zoals natrium, kalium, calcium, magnesium en chloor. Met name natrium zorgt ervoor dat vocht sneller wordt opgenomen. Je lichaam houdt het vocht beter vast en belangrijke stoffen gaan niet via je urine verloren.

Drie soorten sportdrank

Er zijn drie soorten sportdrankjes. Hypotone , Hypertone en isotone. Het verschil zit in de snelheid van de opname in je lichaam. Water is een hypotoon drankje dat wordt snel opgenomen en is een goede dorstlesser, maar bevat minder energie. Een sportdrankje dat hypertone is geeft meer energie dan water, maar de opname duurt vrij lang. Een voorbeeld hiervan is vruchtensap. De beste sportdrank is isotoon. Het wordt snel opgenomen door je lichaam en is dus handig tijdens en na het sporten.

Voordat je gaat sporten kan je het beste twee uur van tevoren een hypotoon of isotoon drankje drinken. Water is het beste om te drinken vlak voordat je gaat sporten. Als je goed wilt herstellen na het sporten, drink dan binnen twee uur na je inspanning een hypertoon drankje of maak een verse smoothie.

Ongezonde sportdranken vs gezonde sportdranken

Helaas bevatten veel sportdrankjes allerlei andere toevoegingen, zoals kleurstoffen, zuren en zoetstoffen.

Gezonde sportdranken

Kokoswater is een goede dorstlesser en ook geschikt als sportdrank. Het bevat van nature een ruime hoeveelheid kalium, calcium, magnesium, natrium en fosfor.

Sportdrank met kokoswater

  • 1 uitgeperste citroen
  • 500 ml kokoswater
  • 1 theelepel honing
  • ½ theelepel gember (optioneel)
  • 1 snufje zuiver himalaya zout.

Meng alle ingrediënten en zet de sportdrank koud.

Zelf sportdrank maken doe je zo:

Een goedkope sportdrank maak je zelf met water.

  • ½ liter water , 50 ml vitaminerijk siroop (natuurlijk gezoet), 1 á 2 gram zuiver himalaya zout.
  • ½ liter water , 50 gram kokosbloesemsuiker, 1 á 2 gram himalaya zout, citroensap.
  • ½ liter water , ½ liter vruchtensap (natuurlijk gezoet), 1 á 2 gram zuiver himalaya zout

Als je een goede basis hebt kun je zelf gaan variëren met smaken en zo heb je steeds een lekkere en verantwoorde dorstlesser. Eenmaal thuis kun je een lekkere verse (groene) smoothie maken om je voedingsstoffen aan te vullen en je lichaam helpen herstellen.

Nogmaals, ook kokosbloesemsuiker, agavesiroop en vruchtensap blijven ‘suikers’. Deze drankjes zijn dus goede keuzes bij fanatiek sporten. Wanneer je slechts lichte trainingen doet is het verstandig om lekker water te drinken met een beetje Keltisch zout of himalaya zout, een citroentje of bijvoorbeeld wat gember of een aardbei er in voor de smaak.

Sport ze! 🙂

Tags: buikvet verminderen, snel afvallen, sporten, sportdrank maken

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!