Is rood vlees ongezond? De waarheid over het eten van vlees!

Internet ontplofte de afgelopen weken. Vlees zou slecht zijn, kankerverwekkend en de kans op hart- en vaatziekten zeer verhogen. Zelf ben ik geen vegetariër maar vind ik het wel belangrijk om goed, biologisch vlees te kopen. Naar aanleiding van alle berichten ben ik nog verder op onderzoek uit gegaan en vind ik het leuk en belangrijk om met jullie mijn bevindingen te delen…

Wat is rood vlees?

De ophef de afgelopen weken ging voornamelijk over rood vlees. Er is  geen bewijs dat wit vlees (bijvoorbeeld kip, kalkoen) slecht voor je is, dus deze houden we buiten beschouwing. Zorg er wel voor dat je altijd biologisch kippenvlees koopt!

Maar nu naar het rode vlees. Wat is dat? Rundvlees (dus ook gehakt!), varkensvlees, schaaps- en lamsvlees vallen onder rood vlees. Het volgende waar ophef over bestond is bewerkt vlees. Dit is vlees wat is gezouten of gerookt en waar conserveringsmiddelen  aan worden toegevoegd. Denk hierbij aan filet americain, bacon, salami, ham, hamburgers…

Is rood vlees ongezond?

Dr. Walter Willett doet al jaren onderzoek naar de inname van rood en bewerkt vlees en eigenlijk is het dus raar dat het pas de laatste tijd zo ter sprake komt. Het langste onderzoek van Willett is onlangs gepubliceerd. In dat onderzoek werden 120.000 mensen 30 jaar lang gevolgd. Er werd geconcludeerd dat een inname van 85 gram rood vlees per dag de kans op hart- een vaatziekten met 13% verhoogd. Bewerkt vlees is nog een stukje ongezonder. Bij een inname van 35 gram bewerkt vlees per dag, is deze kans al 20%!

Wat zijn nou de boosdoeners die deze resultaten veroorzaken? Volgens vele voedingsinstanties: “Rood en bewerkt vlees bevatten (relatief) veel verzadigd vet en heemijzer. Bij de bereiding van het vlees – voornamelijk als het verbrandt – kunnen ook schadelijke PAK’s ontstaan. Bewerkt vlees bevatten ook veel zout en nitriet. Dit alles verhoogd het cholesterol.”

Ik ben het daar niet helemaal mee eens en wil jullie er graag op wijzen dat cholesterol niet slecht hoeft te zijn. Cholesterol is namelijk de bandenplak van onze bloedvaten, een redmiddel wanneer de bloedvaten beschadigd raken door vrije radicalen. Iemand die heel ongezond eet, denk aan veel suiker, bewerkte voedingsmiddelen, varkensvlees, e-nummers, verhitte plantaardige olie e.d. heeft meer van die beschadigingen aan de bloedvaten en dus meer cholesterol nodig. Iemand die veel verzadigd vet eet maar verder gezond leeft zal meestal geen hoog cholesterol hebben. Wees dus niet bang voor verzadigd vet maar let op je voeding en vermijdt te veel stress.

De cijfers met betrekking tot de verhoogde kans op hart- en vaatziekten liegen er niet om, maar dit komt dus niet door een verhoogd cholesterol – gehalte. Rood vlees verhoogt de kans op ontstekingen in het lichaam en daarom zou ik het niet te veel eten en zorg ervoor dat het niet verbrandt! Vooral de PAK’s die vrijkomen zijn schadelijk en heemijzer is in grote getale ook niet gezond. Om de vrijkomende PAK’s te verminderen is stomen, koken en bakken op lage temperatuur een goede optie.

Ben je echt een rood vlees – liefhebber? Mijn advies is sowieso om bewerkt vlees te laten staan. Kies voor onbewerkt, biologisch, grasgevoerd en E-nummer vrij vlees. Grasgevoerde dieren krijgen minder ontstekingen en hebben minder medicijnen en antibiotica nodig. Wat de dieren eten, krijgen wij indirect ook weer binnen. Ook zijn magere vleeswaren als rosbief en magere runderlappen gezonder dan vette varianten als speklappen en rookworst.

Rood vlees en kanker

Bij grote innames van rood vlees, heb je een grotere kans op dikkedarm-kanker. Ook wordt rood vlees in verband gebracht met andere soorten kanker, maar hier is nog geen uitsluitend bewijs voor gevonden. De verhoogde kans op darmkanker wordt veroorzaakt door heemijzer. Dit is de stof die rood vlees zijn kleur geeft en deze stof kan de darmwand beschadigen.

Wat is nou een grote inname van rood vlees? Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds adviseert om niet meer dan 500 gram rood vlees (na bereiding) per week te eten. Dit is ongeveer 700 à 750 gram rauw vlees.

En de gezonde stoffen in rood vlees dan?

Jarenlang werd beweerd dat rood vlees gezond was. Vooral voor vrouwen! Dit komt door het hoge ijzer-gehalte en wij vrouwen verliezen veel ijzer tijdens onze menstruatie. Ook is rood vlees rijk aan eiwitten, zink en vitamine B12. Deze voedingstoffen kun je ook uit andere producten halen zoals uit vis, noten, zaden, peulvruchten, eieren, groente en fruit.

Maar je hoeft dus niet gelijk vegetariër te worden ;-)! Overweeg gewoon eens wat vaker gevogelte of vis te eten. Kijk wel uit, vis is ook niet altijd gezond. In dit artikel leg ik uit welke vis je het best kunt laten staan. 

 

blank
Floor

Ik ben Floor, oprichtster van www.floraa.nl. Via deze weg wil ik jullie inspireren op het gebied van gezond en zo natuurlijk mogelijk leven. Veel plezier!

I am Flora, the founder of www.floraa.nl/en/. By this blog I want to inspire you to eat and live natural, happy & healthy. Enjoy!