Pubers kiezen zelf hun eten uit! Zo geef je het goede voorbeeld

Heb jij pubers/ tieners die zelf beginnen te kiezen wat ze eten? Ik deel met jullie mijn ervaring en tips om de kinderen het goede voorbeeld te geven. Zo kunnen de kinderen gezonder eten en leven en daardoor zichzelf beter ontwikkelen.

Toen de kinderen nog klein waren was ik nog niet zo met voeding bezig als nu. De fruithapjes maakte ik nog wel eens zelf, maar de avondvoeding haalde ik toch echt uit potjes. Nu mijn kinderen ouder worden en ze gaan puberen besef ik dat in een periode van lichamelijke groei een gebalanceerd voedingspatroon van groot belang is. Maar wat zijn nu de beste voedingsadviezen voor jongeren.

Hormonen bij tieners:

De puberteit is geen gemakkelijke periode (niet voor de ouders, maar zeker ook niet voor de pubers zelf). Zowel lichamelijk als geestelijk maken pubers belangrijke veranderingen door die vaak gepaard gaan met onzekerheid en opstandigheid. De puberteit begint met een flinke hormoonafgifte die in de hersenen in gang wordt gezet. Die plotselinge groei kost pubers veel energie en dat kan verklaren waarom ze ook meer honger hebben.

Daarbij krijgen jongeren tijdens de puberteit ook meer eigen verantwoordelijkheid. Vooral voor de lunch en de snacks kunnen pubers volledig zelf beslissen wat ze willen eten; het ontbijt en de avondmaaltijd vinden meestal nog samen met de ouders plaats. Bij de snacks gaat het veelal mis.

Deze bevatten vaak veel vet en te weinig goede voedingsstoffen. Eiwitten, vitamines en onverzadigd vet zijn juist van belang voor de groei van pubers. Door de snelle toename van bot-, spier-, en vetmassa hebben pubers tussen de maaltijden door vaak meer honger dan volwassenen. Ze hebben die extra tussendoortjes dus wel nodig, maar kies dan voor gezonde tussendoortjes.

Maar als het voor volwassenen als ingewikkeld is om de slechte eetverleidingen te weerstaan, bedenk dan hoe lastig dit voor pubers moet zijn. Het is nou eenmaal veel gemakkelijker om aan ongezonde voeding te komen dan aan iets gezonds. Ouders hebben een belangrijke rol in het eetgedrag van hun pubers. Het is onverstandig om pubers dingen te verbieden, dat werkt vaak alleen maar averechts. Maar probeer goed met je kind te praten over voeding; informeer ze en maak zaken bespreekbaar.

Het goede voorbeeld geven aan pubers;

Als ouder speel je een belangrijke rol in het eetgedrag van je kind. Geef het goede voorbeeld. Ontbijt goed, maar een gezonde lunch klaar en bereid ’s avonds een verantwoorde maaltijd en nuttig deze met z’n allen aan tafel (mits mogelijk, gezien de sporten van de kinderen).

Als ouder bepaal je welke boodschappen er in huis worden gehaald. Vermijd daarbij al te ongezonde snacks, snoep en frisdrank en kies voor een grote variatie aan gezonde producten. Zorg dat je puber weet wat gezonde keuzes zijn en zorg dat ze thuis ook altijd de mogelijkheid hebben om voor iets gezonds te kiezen. Maar ga hier zeker niet te krampachtig over doen, want dat werkt vaak niet.

Zorg dat je ze de basis van een gezond eetpatroon aanleert, maar maak er verder geen groot probleem van. Je zult ze af en toe los moeten laten en je hebt geen invloed op wat er buitenshuis gebeurd. Vertrouw daarop op je eigen kind. Want als er thuis nooit iets ongezonds gegeten mag worden, dan zal je kind dat buitenshuis geheid gaan opzoeken (in grote hoeveelheden).

Kortom; een verantwoord voedingspatroon als basis en zo af en toe een ongezonde snack tussendoor, is naar mijn mening het beste voorbeeld dat je als ouders kunt geven. Want ook voor voeding geldt; goed voorbeeld doet goed volgen. Ik ben benieuwd of jullie nog leuke tips en trucs hebben?

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!