Probiotica en afvallen: de beste tips & tricks!

Probiotica zijn levende micro-organismen die je vele gezondheidsvoordelen te bieden hebben. Een daarvan is dat probiotica helpen bij het kwijtraken van overtollige kilo’s. In dit artikel lees je hoe dit precies werkt.

Waarom zijn probiotica belangrijk?

Je lichaam bevat biljoenen bacteriën. Bij een gezond spijsverteringskanaal is de verhouding ongeveer 85% “goede” bacteriën en 15% “slechte” bacteriën. Het eten van probiotica helpt je om deze balans goed te houden. Dit is onder andere belangrijk voor:

  • Een gezond en sterk immuunsysteem
  • Bescherming tegen een overgroei van slechte micro-organismen
  • Het verteren van voedsel en het opnemen van voedingsstoffen
  • Het aanmaken van vitamines en het opnemen van mineralen
  • Het verwijderen van gifstoffen
  • Het voorkomen van allergieën en huidproblemen

Wanneer deze balans verstoord is en je te veel slechte bacteriën in je spijsverteringskanaal hebt, resulteert dit in allerlei klachten. Bijvoorbeeld gasvorming, vermoeidheid, trek in suiker, hoofdpijn, en misselijkheid. Ook kan het obstipatie of juist diarree veroorzaken.

Spijsverteringsflora en gewicht

Er zijn twee hoofdgroepen aan goede bacteriën in je spijsverteringsysteem: bacteroidetes en firmicutes. Uit meerdere onderzoeken, waarvan er in 2005 een gepubliceerd werd in Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, blijkt dat deze twee bacteriesoorten verband houden met je gewicht.

Uit onderzoeken bij mensen en dieren bleek dat mensen met een gezond gewicht een andere samenstelling van bacteriën in hun spijsverteringsysteem hebben dan mensen met overgewicht. Uit een van deze onderzoeken bleek dat mensen met overgewicht 20% meer bacteriën van de soort firmicutes hadden dan mensen met een gezond gewicht. Van bacteroidetes bleken zwaarlijvige mensen juist zo’n 90% minder te hebben.

Tijdens een ander onderzoek werden de bacteriën uit het spijsverteringskanaal van muizen met overgewicht overgezet naar het spijsverteringkanaal van slanke muizen. Hierna bleken de slanke muizen dikker te worden. Dit indrukwekkende onderzoek werd in 2006 gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. 

Probiotica en afvallen: het helpt!

Het moge duidelijk zijn dat er een verband is tussen je spijsverteringsflora en je gewicht. Dit komt doordat de bacteriën invloed hebben op hoe je lichaam voedsel verwerkt. Firmicutes bacteriën zorgen er bijvoorbeeld voor dat je lichaam meer caloriën uit complexe suikers haalt en dat deze vervolgens omgezet worden in vet.

Andere bacteriën, bijvoorbeeld de Lactobacillus bacterie, zorgen er juist voor dat je lichaam minder caloriën opneemt. Dit blijkt onder andere uit een onderzoek dat in 2015 gepubliceerd werd in Lipids in Health and Disease.

Een gunstige spijsverteringsflora zorgt er dus voor dat je lichaam minder caloriën uit precies dezelfde voeding haalt.

Daarnaast zijn er ook onderzoeken die suggereren dat probiotica bijdragen aan een gezonde hersenfunctie. Dr. Mark Hyman beschrijft in zijn boek The UltraMind solution zelfs hoe en gezonde darmflora ouderdomsziektes zoals Alzheimer kunnen voorkomen.

Voeg probiotica toe aan je eetpatroon

Als je het behalen en behouden van een gezond gewicht makkelijker wilt maken met behulp van probiotica, heb je verschillende opties. Er zijn speciale probiotica drankjes en supplementen te verkrijgen, maar je kunt probiotica ook door gezonde voeding binnenkrijgen.

Voorbeelden van voeding die rijk is aan probiotica zijn: