Hoe gezond is peterselie?

Peterselie is een caloriearm kruid dat extra smaak geeft aan gerechten. De peterselieblaadjes bevatten tal van vitamines, mineralen en fytonutriënten (secundaire plantenstof). Ze zijn rijk aan ijzer, vitamine K, vitamine A en vitamine C. Het eten van peterselie biedt diverse gezondheidsvoordelen. Zo zorgt het voor gezonde botten en voor gezonde ogen.

In dit artikel wordt meer verteld over welke effecten het eten van peterselie op je gezondheid heeft. Verder kom je meer te weten over waar peterselie vandaan komt, welke vitamines en mineralen het kruid bevat en of het mogelijk is om het afvallen te bevorderen door peterselie te eten.

Waar komt peterselie vandaan?

Peterselie wordt al eeuwenlang gecultiveerd en ontwikkeld, waardoor we nu drie verschillende soorten peterselie kennen; krulpeterselie, platte peterselie en peterseliewortel. Het kruid komt van oorsprong waarschijnlijk uit gebieden rond de Middellandse Zee.

Het kruid werd gebruikt als voedsel en als medicijn. De Grieken maakten kronen van peterselie voor winnaars van sportwedstrijden en tijdens het Hebreeuwse Paasfeest stond het kruid symbool voor lente en wedergeboorte.

Vandaag de dag gebruiken we peterselie voornamelijk als garnering om gerechten extra smaak te geven. Maar naast dat het kruid smaakvol is, biedt het ook nog diverse gezondheidsvoordelen. Hieronder kun je meer lezen over deze gezondheidsvoordelen.

Waarom peterselie gezond is

Gezonde botten: peterselie bevat vitamine K. Deze vitamine zorgt onder andere voor gezonde botten. Als je te weinig vitamine K binnenkrijgt, is de kans op botbreuken groter. Voldoende vitamine K zorgt ervoor dat calcium beter wordt opgenomen door je lichaam en dat er minder calcium via de urine wordt uitgescheiden.

Bescherming tegen kanker: peterselie bevat een stofje genaamd carnosol. Dit stofje reguleert de activiteit van genen en bestrijdt de groei van diverse soorten kanker.

Naast carnosol bestrijdt speelt het stofje apigenine ook een rol. Apigenine kan de tumor verkleinen bij een agressieve vorm van borstkanker volgens een onderzoek uit 2013 van de University of Missouri. 

Gezonde ogen: vitamine A draagt bij aan gezonde ogen. Peterselie is rijk aan vitamine A en kan er daardoor voor zorgen dat rhodopsine wordt aangemaakt. Dit pigment zorgt voor het waarnemen van licht door je ogen.

Daarnaast bevat peterselie ook luteïne en zeaxanthine die ervoor zorgen dat je ogen worden beschermd tegen schadelijke lichtstralen.

Gezond bloed: de vitamine K in peterselie zorgt ervoor dat bloed stolt bij verwondingen. Te weinig vitamine K kan ervoor zorgen dat er sneller kneuzingen en abnormale bloedingen ontstaan. Het ijzer in peterselie zorgt ervoor dat de rode bloedcellen zuurstof transporteren naar het weefsel.

Reguleren van de bloedsuikerspiegel: het stofje myricetine in peterselie kan bijdragen aan het behandelen of voorkomen van diabetes. Myricetine kan de bloedsuikerspiegel verlagen evenals de insulineresistentie volgens een onderzoek uit 2012 door het Department of Nutrition and Food Hygiene in China. 

Peterselie en afvallen

Als je wil afvallen is het belangrijk om gezond te eten en voldoende te bewegen. Door het eten met peterselie te bestrooien, krijg je nog meer voedingsstoffen binnen die passen in een gezond voedingspatroon. Omdat peterselie caloriearm is, zal je hier niet snel van aankomen en kan je het kruid dus eten als je wil afvallen.

Samenvatting

Peterselie is meer dan een smaakmaker. Peterselie kan (in combinatie met een gezond voedingspatroon) de volgende voordelen bieren:

  • Bescherming bieden tegen kanker
  • Gezonde botten
  • Gezond bloed
  • Regulering van de bloedsuikerspiegel

Overtuigd? Probeer vanavond dit heerlijke zalmrecept met peterselie.