Leptineresistentie, oorzaak van overgewicht en vet op de verkeerde plek!

Probeer jij gezond te eten maar raak je geen kilo’s kwijt? Heb jij ondanks je gezonde leefstijl veel vet rondom de buikstreek? Heb jij veel trek in snacks in de avond? In deze drie gevallen is er een grote kans dat jij last hebt van leptineresistentie. Leptine is verantwoordelijk voor ons hongergevoel, vetopslag en gevoel van voldaanheid.

Wat is leptine precies?

Leptine zorgt voor het gevoel dat je voldoende hebt gegeten. Het hormoon wordt aangemaakt in de vetcellen en gaat via de bloedbaan naar de hersenen. Op die manier wordt de hersenen verteld dat je genoeg energie hebt opgeslagen in je vetcellen en je dus vol zit.

Leptine is ook betrokken bij het reguleren van insuline en speelt daarmee een belangrijke rol in je energiemanagement.

Een normale werking van het leptine hormoon beschermt tegen overgewicht. Dat gaat als volgt:

  1. Je eet meer calorieën dan je nodig hebt
  2. Je wordt dikker
  3. Je lichaam maakt meer leptine aan
  4. Je eetlust daalt (waardoor je vervolgens afvalt)

Leptineresistentie is de situatie waarbij je hersenen niet goed reageren op het leptine hormoon. Dit komt vaak omdat de hersenen structureel zijn blootgesteld aan veel leptine. Ze zijn een beetje “doof” geworden voor het leptine hormoon, waardoor je vaker honger hebt.

Oorzaken van leptineresistentie:

  • Stress
  • Hoge inname van fructose (in koek, snoep, fruitsap e.d.)
  • Hoge inname van snelle koolhydraten (deze bestonden vroeger niet)
  • Weinig slaap en laat naar bed gaan
  • Hoge insulinelevels
  • Te veel eten
  • Te veel sporten (dit geeft ons lichaam kunstmatige stress)
  • Het eten van te veel granen (gluten)

Hoe herstel je jouw leptine gevoeligheid?

Het herstellen van je leptineresistentie is een kwestie van de juiste voeding eten, suikers en fructose vermijden en regelmatig bewegen of sporten.

De volgende richtlijnen helpen je om leptineresistentie te herstellen:

  • Eet geen suiker, snelle koolhydraten en bewerkt voedsel
  • Je start de dag met de juiste hoeveelheid eiwit en gezonde vetten
  • Je slaapt 7,5 tot 9 uur per dag. Geen excuses!
  • Je zorgt dat je genoeg buiten komt
  • Eet geen tussendoortjes (koffie en thee mogen wel)
  • Je eet niks meer 3 uur voor het slapen
  • Beweeg dagelijks (sporten mag ook)
  • Eet niet meer dan 1 stuk fruit per dag
  • Eet onbeperkt groentes
  • Sla ontbijt over of eet een eiwitrijk ontbijt

Herstel je leptinebalans door gezond en snel af te vallen (met weekmenu).

Waarom heb je misschien nog niet eerder over leptine gehoord?

Leptineresistentie is een ontdekking die laat in de jaren 90 is gedaan. Over insuline wordt al 70 jaar gesproken en de meeste diëten richten zich dan ook vooral op het laag houden van je insulinespiegel. Ook alle diëten waarbij je op calorieën moet letten zijn wat ouderwets.

Om je leptine gevoeligheid te herstellen moet je namelijk redelijk veel eiwitten en vet eten en hiervan is bekend dat deze meer calorieën bevatten dan koolhydraten. Kijk voortaan dus minder naar calorieën en meer naar welke voedingsmiddelen goed voor jou zijn.