Leer snel etiketten lezen! Waar let je op? Wat vermijden?

Sta je in de supermarkt ook geregeld op verpakkingen te turen naar de ingrediënten, de voedingswaarden en de calorieën? Maar wat is nou goed voor je, en wat niet?

Op het etiket van de meeste producten in de supermarkt staat precies beschreven wat erin zit. Daardoor kun je betere keuzes maken in wat je koopt, zou je denken. Maar dan moet je wel precies weten wát goed is en hoe je die etiketten moet lezen. Want laag in calorieën betekent niet altijd gezond, en veel calorieën betekent niet altijd ongezond. In dit artikel leer je alle broodnodige feitjes die je moet kennen om etiketten te lezen. Onderin het artikel vind je een samenvatting.

Etiketten lezen is een vak apart. Een makkelijke regel is dat als er op het etiket van een product een waslijst aan ingrediënten staat vermeld, je er zeker van kunt zijn dat er veel toegevoegde troep in zit. De voedingswaarde – het aantal calorieën, vet, koolhydraten, eiwitten – van een product staat er vaak heel duidelijk op. Maar let vooral op de ingrediënten. Die staan ook op het etiket, opgesomd van het voornaamste tot het minst voorname ingrediënt. Als je bijvoorbeeld een pak koekjes pakt en bij de ingrediënten staat ‘suiker’ bovenaan, dan weet je dat er veel suiker in zit en moet je misschien nog eens overwegen of je die koekjes wel echt wilt.

Een belangrijke regel is dan ook; eet zo natuurlijk mogelijk. Hoe meer natuurlijke voeding je eet, hoe minder conserveringsmiddelen, chemicaliën en kunstmatige smaak- of kleurstoffen je binnen krijgt. Je kunt ook kiezen voor biologische voeding, hoewel deze ook niet altijd gezond zijn. Deze kunnen ook suiker bevatten of chemisch bewerkt zijn. Kies daarom, ook als je voor biologisch kiest, altijd voor zo puur mogelijk en achterhaal welke ingrediënten er in zitten.

Plantaardige olie is de verzamelnaam voor de meest geraffineerde, verhitte en bewerkte oliën van slechte kwaliteit. Je vindt dit ik veel koekjes, sauzen, gebak, soepen e.d. Je kunt deze olie beter vermijden.

Hoe omzeil je ‘slechte’ producten? Waar staan de ‘goede’ producten?

Probeer in de supermarkt alleen het buitenste rondje te maken. Hier bevinden zich alle versafdelingen met vers brood, vlees, vis, groenten en koelingen. Hoe dichter je richting het midden van de winkel loopt, hoe meer voorverpakte producten je tegenkomt.

De vinkjes:

Je kent vast wel de logo’s met de tekst ‘bewuste keuze’ (blauw) of ‘gezondere keuze’(groen). Dat zijn de welbekende met het vinkje. Het vinkje met de blauwe cirkel geeft aan dat het om een verantwoorde keuze gaat in deze categorie. Producten met dit vinkje bevatten bijvoorbeeld minder calorieën, verzadigd vet, suiker of zout. Echter, deze zijn toch niet altijd goed voor je. Een kritische noot is dat een aantal producten onterecht dit logo krijgen, terwijl andere, gezondere producten dit vinkje niet krijgen. De reden is dat er alleen maar gekeken wordt naar getallen en niet wordt nagedacht over de kwaliteit van de voedingsstoffen van de producten. Het kan dus zomaar zijn dat je denkt dat je gezond bezig bent, maar dat je eigenlijk door het eten van deze ‘betere keuzes’ niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is dus vaak de beste keuze uit twee slechte keuzes….Daarom is het verstandig om toch etiketten te gaan lezen, zodat je zelf kunt bepalen wat voor jou een goede keuze is.

Ingrediënten die je beter kunt vermijden zijn:

E102 – Tartrazine (gele kleurstof)
Deze stof wordt vooral toegevoegd aan advocaat en bakkersroom die je in taarten en tompoucen aantreft.

E120 – Cochenile rood (kleurstof)
Dit is de rode kleurstof afkomstig van geplette schildluizen. Deze luizen hebben van nature karmozijn in hun bloed, wat zorgt voor de dieprode kleur. Deze stof wordt aan erg veel snoep toegevoegd, maar de bekendste zijn toch wel M&M’s en Fristi. Van deze stof is het bekend dat het bij kinderen hyperactiviteit kan aanjagen.

E211: Natriumbenzoaat (conserveermiddel)
Wordt veel toegepast om producten langer houdbaar te maken.

E385 – Calciumdinatrium EDTA (stabilisator)
Wordt het meeste gebruikt in mayonaise, pindakaas, olijfolie, garnalen en krab in blik, bruine bonen en kapucijners in blik of glas.

E432, polysorbaat (emulgator)
Wordt veel toegepast in ijs, frisdranken, soepen, bonbons, kauwgom, alcoholcocktails en paté. Synthetisch product wat wordt gemaakt uit ethyleenoxide (synthetisch), sorbitol en laurinezuur (een natuurlijk vetzuur) Dit klinkt misschien erg moeilijk, maar praktisch kan het zorgen voor een urineweg infectie, gewichtstoename, nierproblemen, huidaandoeningen en digestieproblemen.

E461 Methylcellulose
Komt vooral voor in namaakslagroom, bonbons, snoep, suikerwerk, kauwgom, producten voor de slanke lijn, kant-en-klare-maaltijden, snacks en ijs. Het heeft bijzonder veel functies maar wordt vooral ingezet als verdikkingsmiddel, maar ook als vulmiddel, voedingsvezel, anti-klontermiddel en emulgator.

E621 – Monosodiumglutamaat (smaakversterker)
Komt in zeer veel producten voor, het meeste in chips en soepen.

Smaakversterker E621/ MSG wordt verscholen onder de volgende schuilnamen:

  • Gehydroliseerd plantaardig eiwit
  • Extract van plantaardige eiwit
  • Sodium Caseïnaat
  • MSG
  • Monosodiumglutamaat
  • Gehydroliseerd eiwit
  • Ve-tsi(n)
  • Gehydrogeneerde plantaardige olie
  • Calcium Caseïnaat
  • Gistextract

E640, glycine (broodverbeteraar)
Komt voornamelijk voor in afbakbroodjes, croissants en stokbroden. Het is een natuurlijk aminozuur als onderdeel van eiwitten.

E950, Acesulfaam-K (zoetstof)
Deze zoetstof treffen we voornamelijk aan in light drinken, zoetjes, oploskoffie, noga, bonbons, kauwgom, koffiecreamer en vruchtenyoghurt.

E951 – Aspartaam (zoetstof)
Wordt voornamelijk toegevoegd aan light-producten als suikervervanger. De stof is 200 keer zoeter dan suiker. Het is beter te kiezen voor suiker als zoetmiddel dan voor aspartaam. Naast de nadelige gevolgen voor je gezondheid geeft aspartaam ook gewoon het ‘suiker’ seintje af in de hersenen dat alsnog voor vetopslag zorgt. Op aspartaam komen we later nog terug.

Bekijk hieronder eens deze verpakkingen van worstenbroodjes en geslagen room (dit is niet oké!)

Schermafbeelding 2015-04-15 om 10.59.39etiketten leren lezen

 

Zoals je ziet is etiketten lezen echt een kwestie van kijken naar de ingrediënten! Hieronder nog een samenvatting:

Etiketten lezen doe je zo:

  • Kijk niet naar calorieën 
  • Kijk naar de ingrediënten (zijn deze puur, geen suiker etc.)
  • Kijk naar de volgorde van de ingrediënten (1e ingrediënt komt het meeste voor
  • Kijk naar de hoeveelheid ingrediënten (hoe meer, hoe meer ‘troep’
  • Vermijd bovenstaande e-nummers (je kunt ook een e-nummer app downloaden zodat je nog eventjes kunt checken in de supermarkt.
  • Beter kies je voor producten waarbij helemaal geen etiket nodig is zoals groenten, verse kruiden, zelfgemaakte sauzen etc. dan zit je zeker goed!

Vind jij ook dat iedereen dit zou moeten weten? Deel dit artikel dan op Social Media met de knoppen boven het artikel. Bedankt!

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!