Dit moet je weten over krachttraining! Eerst cardio of kracht?

Dankzij krachttraining verdwijnt je buikvet. Als je regelmatig een halter optilt ga je makkelijker om met stress. Krachttraining verkleint het risico op hart- en vaatziekten en dankzij krachttraining ben jij binnenkort strakker dan ooit.

Zomaar een paar opsommingen om toch eens serieus na te gaan denken over krachttraining. Krachttraining is eigenlijk een vorm van weerstandstraining. Door de spieren de juiste weerstand te bieden, stimuleer je de groei van spiervezels en verhoog je de bloedtoevoer. Afhankelijk van de methode waarop je gaat trainen, kun je zowel werken aan je conditie als aan het ontwikkelen van spieren.

Waarom is krachttraining goed voor je?

Met meer spiermassa verbrandt het lichaam meer calorieën. Zelfs in rust. Het lichaam verbruikt nou eenmaal weinig energie voor slap vet. Een pond extra spierweefsel betekent dat je dagelijkse calorieënverbruik stijgt met 30 tot 50 procent. Een goede training verbetert het functioneren van alle spiergroepen. Afhankelijk van wat je bereiken wilt, kun je kiezen voor diverse mogelijkheden om aan krachttraining te beginnen.

Fitnessapparaten

De sportschool staat er vol mee; geavanceerde toestellen met allerlei mogelijkheden en computergestuurde gewichten. Wat moet je ermee? Laat je goed voorlichten en na een rondje (of meerdere) onder begeleiding en een duidelijk schema is dit een prima manier om aan krachttraining op maat te doen. De toestellen zijn zo gemaakt dat je lichaam op allerlei manieren ondersteuning krijgt.

Waarom met losse gewichten trainen?

Door met losse gewichten te trainen wordt een meer natuurlijke, pure beweging en een grotere bewegingsradius gemaakt. Toestellen gaan uit van de gemiddelde lichaamsbouw en dwingen je tot een beweging die misschien niet helemaal bij jouw lichaamsbouw past. Trainen met losse gewichten is een grotere uitdaging voor het lichaam. Het vereist coördinatie, de juiste balans en je belast meer spieren dan alleen de spieren waar een specifieke oefening voor bedoeld is.

Core-training

De buik- en lage rugspieren vormen de kern oftewel ‘core’ van het lichaam en zijn betrokken bij de meeste bewegingen die het lichaam maakt. Met core-training train je op een instabiele ondergrond. Bij deze trainingen wordt gebruik gemaakt van hulpmiddelen zoals bv een balancebal.

Wat doet krachttraining met je vetverbranding?

Krachttraining is een anaerobe bezigheid en bestaat uit korte, intensieve krachtexplosies, waarbij vooral koolhydraten gebruikt worden. Die zitten opgeslagen in de spieren in de vorm van glycogeen. Bij cardiotraining ben je bezig met een aerobe bezigheid. In het begin, als er nog glycogeen beschikbaar is, zal het lichaam vooral glycogeen voor de cardio gebruiken. Na ongeveer 20 minuten begint dat op te raken en stapt het over op vetverbranding.

Eerst krachtraining of eerst cardio?

Als je krachttraining voor de cardio doet, heb je een tweeledig positief effect. Je hebt al het glycogeen nog, waardoor je merkbaar sterker zult zijn en meer uithoudingsvermogen in de spieren hebt. als je klaar bent met krachttraining, gaat het lichaam direct over tot de vetverbranding tijdens de cardio. Je hebt dan de glycogeenvoorraden al uitgeput met de krachttraining en je lichaam heeft dus geen andere keuze dan vet te verbranden. Doe je het andersom, dan doe je eerst 20 minuten ‘voor niks’ aan cardiotraining voordat je vet gaat verbranden en je hebt je hoogwaardige brandstof al opgemaakt, voordat je überhaupt een gewicht hebt opgetild. Wil je je toch energiek voelen voordat je aan de krachttraining begint, doe dan een warming up van 5 a 10 minuten op een fiets in een rustig tempo. Dan heb je het meeste van de glycogeen nog over om gewichten te heffen

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!