6 redenen om niet voor een vetarm dieet te kiezen

Alhoewel koolhydraatarme diëten steeds populairder worden, zijn er ook nog steeds veel mensen die juist voor een vetarm dieet kiezen. Zonde. In dit artikel lees je 6 nadelige effecten van een vetarm dieet.

1: Een vetarme dieet is vaak minder effectief

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, is een vetarm dieet minder effectief dan andere diëten (zoals een koolhydraatarm dieet). Er zijn tal van onderzoeken die dit bewijzen. Zo toonde een onderzoek, gepubliceerd in 2012 door het Journal of the American Medical Association, aan dat vetarme diëten niet het effectiefst zijn. Tijdens dit onderzoek kregen proefpersonen een maand lang een dieet voorgeschreven. De proefpersonen werden in drie groepen verdeeld:

  • Een groep die een koolhydraatarm dieet kreeg
  • Een groep die een lage glycemische index dieet kreeg (ook wel low GI-dieet of GI-dieet genoemd)
  • Een groep die een vetarm dieet kreeg

Alle groepen kregen dagelijks evenveel calorieën voorgeschreven, alleen de verhouding tussen vet, eiwitten en koolhydraten verschilde. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat het koolhydraatarme dieet het effectiefst was en dat het vetarme dieet juist het slechtst scoorde.

2: Een vetarm dieet verlaagt je HDL-cholesterol

Je cholesterol is onder te verdelen in twee soorten: HDL- en LDL-cholesterol. Een hoog LDL-cholesterol is schadelijk voor je gezondheid, terwijl een hoog HDL-cholesterol juist gewenst is. Een vetarm dieet verlaagt je HDL-cholesterol en vergroot daarmee de kans op hartziektes. Een koolhydraatarm dieet kan er juist voor zorgen dat je HDL-cholesterol toeneemt, omdat je meer gezonde vetten eet.

3: Een vetarm dieet kan je hersenfunctie doen verminderen

Je hersenen hebben vet nodig om goed te functioneren. Je cholesterol vormt een voedingsbron voor je hersenen, en onderzoeken tonen dan ook aan dat er een link is tussen je cholesterolwaardes en je hersenfunctie.In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kunnen lage cholesterolwaardes ook negatieve effecten hebben. Zo presteren mensen met lage cholesterolwaardes bijvoorbeeld slechter op cognitieve testen dan mensen met hogere cholesterolwaardes.

Tijdens een onderzoek, dat in 2005 te lezen was in Psychosomatic Medicine, werd geconcludeerd dat lagere totale cholesterolwaardes verband houden met slecht presteren bij cognitieve testen waarbij een beroep wordt gedaan op onder andere abstract denken en concentratie. Andere factoren die je concentratie kunnen verminderen zijn: weinig slaap, het eten van te veel suiker en chronische stress.

4: Een vetarm dieet wijst veel gezonde voeding af

Er zijn tal van voedingsmiddelen die veel vet bevatten, maar wel erg gezond zijn. Voorbeelden hiervan zijn vette vis, vlees, eieren, avocado, noten en kokosproducten.Vetarme diëten raden vaak veel van deze voeding af, simpelweg omdat het veel vet bevat. De voordelen die deze voeding voor onze gezondheid heeft, worden hierbij genegeerd. Ook meerdere grote langetermijnstudies die aantonen dat vet niet ongezond hoeft te zijn, worden hierbij aan de kant geschoven.

5: Een vetarm dieet kan je testosteron verlagen

Testosteron is een belangrijk hormoon dat wordt geproduceerd uit cholesterol. Een vetarm dieet kan ervoor zorgen dat deze productie afneemt. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor zowel mannen als vrouwen. Een laag testosteronniveau wordt namelijk gelinkt aan meer lichaamsvet, minder spiermassa, osteoporose, depressies en een verlaagd libido.

6: Een tekort aan vet verstoort je vitamineopname

Vitamines zijn onder te verdelen in vetoplosbare vitamines en wateroplosbare vitamines. Vitamine A, D, E en K zijn vetoplosbare vitamines. Deze vitamines zijn belangrijk voor onder andere je immuunsysteem, het aanmaken van cellen en het gezond houden van je botten, tanden, ogen en huid. Om deze vitamines goed uit je voeding op te nemen, heb je voldoende vet in je eetpatroon nodig. Als je niet genoeg vet eet, kan je lichaam de vitamines niet opnemen en scheid je ze simpelweg weer uit.

Conclusie

Een vetarm dieet heeft verschillende nadelen voor je gezondheid. Het kan de opname van vitamines verstoren, je HDL-cholesterol verlagen en je testosteronniveau doen dalen. Een vetarm dieet kan ook een negatief effect hebben op je hersenfunctie. Daarnaast is een vetarm dieet simpelweg niet de beste oplossing. Vele onderzoeken tonen aan dat koolhydraatarme diëten effectiever en gezonder zijn.