Lukt afvallen niet? Balanceer jouw hormonen!

Balanceer je hormonen als afvallen niet lukt

Als je hormonen uit balans zijn kan dat leiden tot de onaangename situatie waarbij het afvallen niet lukt, ondanks al je inspanningen. Je eigen hormonen kunnen gewichtsverlies voorkomen of juist bevorderen. Als je verschillende diëten zonder succes hebt gevolgd of worstelt om op gewicht te blijven, dan is dit artikel bedoeld voor jou. In dit artikel leer je welke drie hormonen het afvallen kunnen voorkomen. Ook krijg je tips om je hormonen te balanceren, waardoor je succesvol en gezond kunt afvallen.


Ghreline: het hongerhormoon

Ghreline is het hormoon dat ervoor zorgt dat je hongergevoel krijgt. Het hormoon wordt afgescheiden aan de binnenkant van de maagwand en reist daarna af naar de hersenen om hongergevoel op te wekken. Het verlagen van je ghrelinespiegel zorgt ervoor dat je eetlust daalt. ‘s Ochtends is je ghrelinewaarde hoog en is het aan te raden om gezond te ontbijten. Als je niet ontbijt stijgt je ghrelinespiegel, waardoor de kans op een eetbui toeneemt.

De University Hospital of Navarra heeft in 2009 ontdekt dat een hoge ghrelinewaarde bovendien zorgt voor een grotere vetopslag rond de buik en lever. Hiermee vergroot je de kans op leververvetting, wat ertoe leidt dat je lichaam minder goed gaat reageren op insuline en uiteindelijk diabetes kan veroorzaken.

Het ghrelinehormoon balanceren doe je door gezonde vetten, eiwitten en complexe koolhydraten te eten. Deze soorten voeding worden langzaam afgebroken in je maag, waardoor je minder ghreline aanmaakt en minder eetlust hebt.

Leptine: reguleert hongergevoel en de snelheid waarmee je vet kunt verbranden

Het leptinehormoon is zeer belangrijk tijdens het afvallen. Leptine schakelt hongergevoel uit, bepaalt hoeveel energie cellen mogen verbruiken en bepaalt of vetcellen het vet vrij mogen geven (of juist vast moeten houden).

Bij mensen met overgewicht kan leptine op verschillende manieren uit balans zijn. De cellen luisteren dan niet goed naar de instructies van het leptinehormoon, waardoor verschillende problemen kunnen ontstaan., Een voorbeeld hiervan is leptine resistentie (een situatie waarbij je constant honger hebt).

Het leptinehormoon balanceren doe je door gezonde vetten (zoals vis, noten en kokosolie) te eten, dagelijks te bewegen en suikers te verminderen. Door je leptinebalans te herstellen, kun je ook die laatste kilo’s kwijtraken.

Insuline: het vetopslag hormoon

Insuline is het hormoon dat glucose uit de bloedbaan naar verschillende plaatsen in het lichaam vervoert. De eerste bestemmingen zijn de lever en spiercellen. Als die voorraden vol zitten, gaan de overige voedingsstoffen naar je vetcellen.

Bij een grote suikerinname moet het lichaam veel insuline aanmaken en zal het lichaam hier op langere duur minder goed op reageren. Wanneer het lichaam resistent is voor insuline heet dat

diabetes type 2. Bovendien raakt je metabolisme aangetast, wat de oorzaak kan zijn dat het afvallen niet lukt.

Het insulinehormoon balanceren doe je door hoge pieken in je bloedsuikerspiegel te vermijden, door geen enkelvoudige koolhydraten meer te eten. Enkelvoudige koolhydraten zijn te vinden in rijst, pasta, suiker, koekjes, snoep, noedels en frisdranken.

6 tips om je hormonen te balanceren

  1. Vermijd fructose
    Voeding die rijk is aan fructose (fruitsuiker) zorgt ervoor dat de leptine- en insulinespiegel niet op hun normale niveau kunnen komen. Fruit is een natuurlijke bron van fructose en daarom is het verstandig om niet meer dan 2 stuks per dag te eten.Vruchtensappen en andere gezoete producten bevatten vaak een hele hoge dosis fructose. Vermijd deze producten zoveel mogelijk om je leptineniveau in balans te krijgen en te houden. Lees daarnaast dit artikel om alle schuilnamen van suiker te herkennen.
  2. Vermijd MNG (Mononatriumglutamaat, MSG of E621)
    MNG zorgt ervoor dat leptine wordt onderdrukt, waardoor je eetlust stijgt. Hierdoor eet je meer en zal je na de maaltijd sneller honger hebben. MNG kun je vinden in bewerkte voedingsmiddelen, aangezien het tijdens het fabricageproces wordt toegevoegd. Haal daarom zoveel mogelijk natuurlijke producten in huis.
  3. Eet genoeg
    Zorg ervoor dat je genoeg calorieën binnenkrijgt en honger jezelf vooral niet uit. Door snel af te vallen zul je misschien snel resultaat boeken, maar hierdoor kan leptine ook uit balans raken. Dit kan leiden tot de situatie waarbij je wel de eerste kilo’s kunt verliezen, maar veel moeite hebt met de laatste kilo’s.
  4. Eet genoeg eiwitten en vezels
    Eiwitten en vezels zorgen er beide voor dat je langer een verzadigd gevoel houdt. Bovendien zorgen eiwitten ervoor dat je ghrelinewaarde zakt en maakt het je lichaam gevoeliger voor leptine. Ook zorgen vezels en eiwitten voor een geleidelijke opname van koolhydraten. Hiermee blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en krijgt je lichaam de tijd om vet te verbranden.
  5. Vermijd stress
    Stress zorgt voor een hogere cortisol- en ghrelinespiegel. Door stress stijgt je eetlust (met name in zoetigheid) en zul je sneller buikvet aanmaken. Dit komt doordat het cortisolhormoon in tijden van stress eerder voedingsstoffen in de buikstreek opslaat, zoals je in dit artikel over buikvet kunt lezen.


De volgende stap als het afvallen niet lukt

Door je hormonen te balanceren ben je in staat om vet te verbranden zonder hongergevoel. Met de tips uit dit artikel zet je een paar belangrijke stappen om je hormonen te balanceren.

Een ander belangrijk probleem waar we vandaag de dag allemaal mee te maken hebben, is een tekort aan omega 3-vetzuren. Omega 3-vetzuren optimaliseren je ghreline-, insuline- en leptinebalans en zijn onmisbaar tijdens het afvallen.