Hoeveel maaltijden per dag? 3 of 6 maaltijden per dag?

Omdat het voor veel mensen onduidelijk is of het nu wel of niet gezond is om meerdere kleine maaltijden te eten, of dat het wel of niet oké is voor je gewicht om te snacken. Die vraag krijg ik heel vaak. Over het algemeen heb ik één antwoord daarvoor: Het verschilt per persoon. Ben jij smal gebouwd en de mazzel dat je een snelle stofwisseling hebt dan zou ik adviseren om meer maaltijden per dag te eten. Op die manier blijft dan je energieniveau constant en zul je niet in gewicht aankomen.

Dit advies geef ik niet aan iedereen. Voor heel veel mensen speelt een ander probleem een rol bij de stofwisseling: insuline- en leptineresistentie. Over leptineresitstentie hier meer. Een probleem waarbij het lichaam juist lui is geworden van al die maaltijden en suiker schommelingen. Zowel het lichaam als de hersenen teren in dit geval continu op de aanwezige suikers uit onze voeding.

Insuline en Leptine problemen kun je vaak herkennen omdat dit vooral leidt tot vetopslag op de buik en heupen. Denk je dat dit bij jou een rol speelt? Dan is het juist helemaal niet gezond om te snacken. Je kunt dan beter 2 of 3 keer per dag goed en koolhydraatarm eten. In de langere pauzes die je neemt tussen de maaltijden train je jouw lichaam om vet te verbranden als energiebron. Ook je hersenen worden getraind om meer energie uit water in plaats van glucose te halen en dat heeft weer andere voordelen.

Later ga ik nog veel verder in op bovenstaand verhaal. Hieronder gaat Susan alvast verder in op de vraag:

3 of juist meerdere maaltijden per dag?

Lange tijd gold het advies om regelmatig tussendoortjes te eten. Zo zou je de stofwisseling op gang houden en je bloedsuikerspiegel op peil houden. Het nuttigen van tussendoortjes is in onze cultuur echter niet zo’n probleem. Overal waar je komt wordt je overspoeld met allerlei tussendoortjes zoals mueslirepen, pauzekoeken, hartige snacks etc. Of je nu in de kantine op je werk, school bent of op het station loopt of boodschappen aan het doen bent, overal word je aangemoedigd om (met name ongezonde) snacks te kopen. Ze worden aangeboden als ‘gezond’ tussendoortje, maar in feite zijn het meestal enorme caloriebommen.

Vasten

Uit recent onderzoek blijkt dat het gezondheidsvoordelen oplevert als je niet meer dan drie maaltijden per dag eet. Het onderzoek liet zien dat het eten van een stevig ontbijt, een goede lunch en een uitgebreid diner er sneller voor zorgen dat een gezond gewicht en een gezonde bloedsuikerspiegel houdt dan wanner je hetzelfde aantal calorieën zou verspreiden over meerdere eetmomenten per dag.

De onderzoeker suggereren dat de periode van ‘vasten’ tussen de maaltijden door een gunstig effect op het lichaam zou hebben. Het lichaam doet tijdens het vasten een beroep op je opgeslagen vetten, waardoor je sneller gewicht verliest. Telkens als je eet maakt je lichaam insuline aan en krijgt je bloedsuikerspiegel een piek. Na een tijdje daalt de bloedsuikerspiegel, wat een hongergevoel kan veroorzaken.

Je hebt de neiging om weer iets te eten, terwijl het beter is om op zo’n moment je bloedsuikerspiegel even met rust te laten in plaats van weer een nieuwe piek te veroorzaken. Als je blijft snacken, dan veroorzaak je een patroon van pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Onderzoek kan dan wel uitwijzen dat het beter zou zijn om tussendoortjes uit ons eetpatroon te halen, maar is dat wel haalbaar? Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat dat mij gaat lukken. Ik vind het heerlijk om te eten en geniet van ieder eetmoment van de dag. Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar wat je eet. Ik zorg er zo veel mogelijk voor dat mijn bloedsuikerspiegel stabiel blijft door mijn snacks zorgvuldig te bereiden. Ik maak deze het liefste zoveel mogelijk zelf, zonder slechte toevoegingen of ik kies voor groentesnacks.

Hierdoor krijg ik geen enorme pieken en dippen in mijn bloedsuikerspiegel, maar voorzie mijn lichaam wel van belangrijke voedingsstoffen en deze geven mij een verzadigd gevoel. Vlak voor het sporten kies ik voor een koolhydraat- en eiwitrijke snack, zoals een (zelfgemaakte) granenreep of een bakje yoghurt met wat noten en gedroogde vruchten. Ik denk dat bewust tussendoortjes eten geen kwaad kan en vind het geen prettig idee om met een hongergevoel rond te moeten lopen totdat het lunch- of dinertijd is. Eten is voor mij een way of life en geen dieet of strijd met mijn lichaam.

Hoe kijk jij hier tegen aan? Ik hoor het graag van je…

Deel dit met vrienden die tegen hetzelfde dilemma aanlopen!