Hoe insulinegevoeligheid kan zorgen voor een gezond gewicht

Het insuline hormoon speelt een belangrijke rol als het op je gezondheid aankomt. Als je ongevoelig bent voor insuline (oftewel insulineresistent) ontstaan er verschillende problemen in je lichaam. Dit kun je ervaren als een onaangename situatie waarbij het veel moeite kost om af te vallen en op gezond gewicht te blijven.

In dit artikel lees je wat insuline doet en krijg je 7 tips om je insulinegevoeligheid te vergroten. Zo wordt het afvallen een stuk aangenamer en verbeter je je gezondheid op verschillende vlakken.

Wat is insuline?

Vooral wanneer je koolhydraten eet, maar ook een beetje wanneer je eiwitten eet, stijgt de bloedsuikerspiegel. Een hoge bloedsuikerspiegel is gevaarlijk, dus reageert je alvleesklier met het produceren van insuline.

Insuline transporteert voedingsstoffen uit de bloedbaan naar plaatsen zoals je lever, spieren en vetcellen. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel en worden je cellen bevoorraad met voedingsstoffen.

Kortom: insuline is dus een erg belangrijk hormoon dat ervoor zorgt dat voedingsstoffen opgenomen worden.

Het effect van te veel koolhydraten:

Wanneer je veel van iets binnenkrijgt kan je ervoor zorgen dat je hier minder gevoelig voor wordt. Een bekend voorbeeld is dat wanneer je veel koffie drinkt je minder gevoelig wordt voor de cafeïne en daardoor steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken.

Op ongeveer dezelfde manier kan je minder gevoelig worden voor insuline. Wanneer je te veel koolhydraten eet, zoals suikers, witte rijst, snoep, gebak en aardappels, heeft dit niet als enige nadeel dat het vaak opgeslagen wordt als vet. Het lichaam moet daarnaast namelijk ook steeds meer insuline gaan produceren omdat steeds meer cellen ‘doof’ worden voor insuline. Als je cellen niet goed reageren op insuline is er sprake van insulineresistentie.

Waarom is insulinegevoeligheid zo belangrijk?
Wanneer de insulinegevoeligheid afneemt, krijg je problemen met het opnemen van voedingsstoffen. Ook zal de alvleesklier steeds harder moeten gaan werken om de bloedsuikerspiegel op peil te houden, waardoor deze na een tijd vermoeid raakt. Zodra dit gebeurt zal de alvleesklier het hormoon insuline niet goed meer kunnen produceren. Hierdoor kan diabetes type 2 ontstaan.

Diabetes type 2 komt steeds vaker voor, terwijl het in de meeste gevallen voorkomen had kunnen worden. Bij mensen met dit type diabetes werkt de reactie van het lichaam op insuline niet goed meer, waardoor suiker zich opstapelt in het lichaam. Dit kan veel problemen geven, zoals het verlies van het gezichtsvermogen, gehoorverlies, een hoge bloeddruk of aandoeningen aan het tandvlees.

Insuline ongevoeligheid zorgt daarnaast niet alleen voor een kans op diabetes, maar het kan ook de kans op schildklierproblemen en verschillende vormen van kanker vergroten. Ook wordt het steeds moeilijker om de controle over lichaamsvet te houden. Wanneer je vet wilt kwijtraken, moet je er dus voor zorgen dat je gevoelig bent voor insuline.

Kortom: insulineresistentie kan leiden tot een hoger vetpercentage en verschillende ziektes (waaronder diabetes type 2)

 

Verhoog je insulinegevoeligheid met deze tips:

Voordat je begint aan het vergroten van je insulinegevoeligheid, is het belangrijk dat je begrijp dat het terugdraaien van insulineresistentie tijd kost. Als je denkt dat insulineresistent te zijn, dan raad ik je aan om dit te overleggen met je huisarts. Om je alvast een duw in je juiste richting te geven, staan hieronder 7 tips die je direct kunt toepassen om je insulinegevoeligheid te vergroten.

Tip 1. Kies voor langzaam verteerbare voeding
Gezonde vetten, vezels en eiwitten worden langzaam verteerd. Hierdoor hebben suikers een langere tijd nodig om in het bloed te komen, waardoor insuline ook meer geleidelijk geproduceerd wordt. Voedingsmiddelen zoals vlees, vis, eieren, havermout, fruit, groenten, olijfolie, kokosolie en noten zijn daarom een goede keuze.
kaneel tegen insulineresistentie, suikerspiegel, afvallen

Tip 2. Eet kaneel
Kaneel kan een positief effect hebben op je insulinegevoeligheid. Hoewel onderzoeken uitwijzen dat kaneel niet bij iedereen de insulinegevoeligheid vergroot, zijn er bij verschillende testgroepen gemeten dat kaneel wel een gunstig effect heeft op je insulinegevoeligheid.

Tip 3. Probeer koolhydraten te vermijden
Door het eten van veel koolhydraten moet je lichaam veel insuline produceren. Met name suiker zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Wanneer je dit vermindert, zorg je ervoor dat jouw insulinegevoeligheid toeneemt.

Tip 4. Krijg genoeg slaap
Voldoende slapen is de goedkoopste (en misschien de makkelijkste) manier om je algemene gezondheid te bevorderen. Door voldoende slaap te krijgen zorg je ervoor dat je lichaam beter gaat functioneren. Ook de productie van het hormoon insuline heeft hier veel baat bij.

Tip 5. Wandel

Een stevige wandeling is ontzettend heilzaam voor je insulinegevoeligheid. Wandelen wordt dan ook aangeraden bij diabetes type 2. Vooral beweging of wandelen op de nuchtere maag, dus vroeg in de ochtend is goed voor het herstel van insulinegevoeligheid.

Tip 6. Drink groene thee
Het is aangetoond dat het drinken van veel groene thee ervoor kan zorgen dat er een daling plaatsvindt van de bloedsuikerspiegel. Doordat deze daling plaatsvindt, zal er ook minder insuline geproduceerd hoeven worden.

Tip 7. Eet voldoende omega 3 vetten
Het is tegenwoordig moeilijk om voldoende omega 3 vetten binnen te krijgen. De kwaliteit en hoeveelheid omega 3 die je eet heeft invloed op elke cel. Eet daarom voldoende vette vis, noten, zaden, avocado en eieren. Wil je er zeker van zijn dat je voldoende omega 3 vetten van een hoge kwaliteit binnenkrijgt, overweeg dan om omega 3 capsules te slikken als aanvulling op een gezond voedingspatroon. Ik raad aan deze te bewaren in de koelkast na opening. Ook koude lijnzaadolie is een goed alternatief, een nieuw flesje is ongeveer twee weken houdbaar in de koelkast.

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen kun je door jezelf aan de 7 tips te houden je insulinegevoeligheid vergroten en daardoor sneller en plezierig afvallen, zelfs met minder honger. Veel succes! reageer hieronder als je nog vragen hebt of je ervaring wilt delen. Deel dit artikel op Social Media om meer mensen bewust te maken van hun leefstijl.

blank
Floor

Ik ben Floor, oprichtster van www.floraa.nl. Via deze weg wil ik jullie inspireren op het gebied van gezond en zo natuurlijk mogelijk leven. Veel plezier!

I am Flora, the founder of www.floraa.nl/en/. By this blog I want to inspire you to eat and live natural, happy & healthy. Enjoy!