Groene thee gezond? Do’s en dont’s..

Groene thee is een van de gezondste dingen die je op het moment kunt drinken. Groene thee helpt bij afvallen en houdt ons jong en gezond. Er zijn een aantal dingen die belangrijk zijn om te weten over het drinken van groene thee. Lees het hier!

Waarom is groene thee gezond:

  • Groene thee blijkt in ons lichaam het witte vet om te kunnen zetten in bruin vet. Bruin vet is het soort vet dat juist de vetverbranding laat toenemen. Samen met ‘bibberen’ van de kou is groene thee het enige hulpmiddel dat ooit is gevonden om bruin vet te creëren.
  • De plantenstoffen in groene thee versnellen onze stofwisseling.
  • Groene thee bevat een hoge dosis antioxidanten. Antioxidanten beschermen ons tegen schadelijke vrije radicalen in ons lichaam en zorgen dat we er jonger uit blijven zien. Zo beschermen ze onze huid tegen de zon, houden ze onze bloedvaten schoon en voorkomen ze hartproblemen.
  • Groene thee ondersteunt een gezond gebit en een betere inwendige gezondheid doordat het een antibacteriële en antivirale werking heeft.
  • Theanine in groene thee geeft je een goed gevoel doordat het je hersenen kalmeert.
  • Cafeïne in groene thee wordt veel constanter afgegeven dan bijvoorbeeld cafeïne in koffie. Groene thee is dan ook beter voor je hormoonspiegel, nieren en energieniveau in vergelijking met koffie en zwarte thee.

Een goede groene thee wordt net als zwarte thee na vier jaar geplukt en dan direct gestoomd om ervoor te zorgen dat de thee groen en vers blijft. Op deze manier worden de meeste voedingsstoffen behouden. Zwarte thee wordt gefermenteerd en daarmee verliest het een hoop voedingsstoffen. Het is belangrijk dat je groene thee op de juiste manier en op het juiste tijdstip drinkt.

Hieronder de tips!

  • De waardevolle stoffen in groene thee verbranden boven de 85 graden. Zorg dus dat je kokend water altijd eerst een paar minuutjes laat afkoelen voordat je de groene thee toe voegt.
  • Groene thee onttrekt zware metalen uit je lichaam, waaronder ook ijzer. Bij mannen is dit geen probleem maar bij vrouwen die veel groene thee drinken kan een ijzertekort optreden. Dit kun je voorkomen door de thee tussen de maaltijden te drinken in plaats van tijdens een maaltijd. Daarnaast kun je beter geen groene thee drinken in de week van je menstruatie. Tijdens deze week verlies je namelijk al veel ijzer en groene thee kan dat versterken. De rest van de maand mag je onbeperkt groene thee tussen de maaltijden door drinken.
  • Veel mensen vinden groene thee bitter smaken. Meestal komt dat doordat ze het theezakje snel op en neer halen en daarbij de bittere smaak los komt. Het is beter om het theezakje 3-5 minuten te laten liggen zonder zelf aan het zakje te trekken.
  • Koop groene thee biologisch. Niet biologische thee is vaak vervuild met pesticiden en een stuk minder van kwaliteit. Bij natuurwinkels, biothee.nl en bijvoorbeeld Simon Levelt kun je biologische thee kopen.
  • Een scheutje citroensap versterkt het effect van de antioxidanten in groene thee sterk. Zeker de moeite waard…
  • Wil je groene thee wat zoeter maken, gebruik dan geen suiker maar haal een echte onbewerkte pot honing bij een Imker in de buurt. Zorg er ook voor dat je de honing pas in de thee doet wanneer je de thee al kan drinken. Zo blijven de voedingsstoffen uit de honing in tact. Honing uit de supermarkt is niks anders dan puur suiker en heeft helaas zijn voedingsstoffen al verloren.

Vanaf nu kun jij pas echt genieten van een lekker kopje groene thee! Ik drink er nog eentje…