Groene smoothies om af te vallen of voor de gezondheid?

Het is je vast niet ontgaan dat groene smoothie recepten onderwerp van aandacht zijn op verschillende foodblogs. Groene smoothie recepten zijn dan ook erg populair, en dat is niet voor niets zo. Nederland is de afgelopen 2 jaar massaal aan de groene smoothies gegaan, maar waarom eigenlijk? Zijn groene smoothies bedoeld om af te vallen of zijn ze bedoeld om de gezondheid te ondersteunen? Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: ze kunnen voor beide doeleinden gedronken worden.

Groene smoothies zijn goed voor de gezondheid
Gisteren kwam de gezondheidsraad naar buiten met de richtlijnen goede voeding 2015. De kern van het advies hebben zij in 1 zin samengevat: “eet meer plantaardig, drink suikervrij”. De gezondheidsraad pleit voor verschuiving van een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon. Wat verder opviel is dat frisdranken, sportdranken, gevitamineerd water, ijsthee en vruchtendrank met toegevoegde suikers nu officieel worden verbannen. Naar mijn idee wist ‘iedereen’ al dat dranken met toegevoegde suikers slecht voor je zijn, maar nu is er voldoende wetenschappelijk bewijs verzameld om dit met zekerheid te kunnen stellen. Wij zijn dan ook blij dat de gezondheidsraad na een lange tijd eindelijk dit advies landelijk naar buiten brengt.

Zoals de gezondheidsraad ook stelt moet er meer plantaardig worden gegeten. Het voedingscentrum stelt dat er 200 gram groenten per dag gegeten moet worden. De meeste mensen komen niet aan de 200 gram groenten per dag en eigenlijk is 200 gram niet voldoende om je lichaam gezonder te maken. 200 gram is namelijk eerder hetgeen dat je nodig hebt om niet ziek te worden.Groenten worden vooral gegeten bij de warme maaltijd, en bij het koken van groenten gaan ook nog eens 20% tot 50% van de vitamines verloren. Groene smoothies zijn een uitkomst om de nodige dagelijkse groente behoefte binnen te krijgen. Bovendien worden bij groene smoothies de vitamines bewaard omdat deze niet worden kapot gekookt. De voordelen van groene smoothies versus het koken van groenten: eenvoudig te bereiden, snel te bereiden, het smaakt goed, er is veel variatie mogelijk en vitamines blijven behouden.

De basis van groene smoothies zijn groene bladgroenten. Groene bladgroenten bevatten enkele voedingsstoffen welke niet in andere voedingsmiddelen voorkomen. Samen met het toegevoegde fruit zijn groene smoothies rijk aan aminozuren, voedingsvezels, chlorofyl, vitamines, mineralen, sporenelementen en antioxidanten. Voor velen zijn groene smoothies om de gezondheidsvoordelen een way of life geworden. De gezondheidsvoordelen van groene smoothies zijn:

  • Je voelt je energieker
  • Het kost geen moeite om op gewicht te blijven zonder honger gevoel
  • Het verlaagt de bloeddruk
  • Het verlaagt de kans op diabetes mellitus (mits de rest van het dieet verantwoord is)
  • Het komt de nachtrust ten goede
  • Het positieve effect op de algemene weerstand
  • Het positieve effect op het immuunsysteem
  • Het positieve effect op de darmflora en stoelgang
  • Het reinigt de lever
  • Groene smoothies zijn basisch wat goed is om het bloed meer basisch te maken (onze normale voeding is veel te zuur)

Groene smoothies en afvallen
Groene smoothies zijn vaak het middelpunt van diëten welke bedoeld zijn om af te vallen. Dit is omdat het met groene smoothies mogelijk is om op een gezonde en verantwoorde manier af te vallen. Met de groene smoothies worden in tegenstelling tot een crash dieet voldoende voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, voedingsvezels, chlorofyl, sporenelementen en antioxidanten binnen gekregen. Groene smoothies bevatten gezonde ‘trage’ koolhydraten waardoor de insuline- en bloedsuikerspiegel stabieler wordt. Dit is belangrijk omdat hiermee het hongergevoel en trek in (ongezonde) zoete en vette snacks wordt voorkomen. Daarnaast bevatten groene smoothies bevatten weinig vetten en calorieën. Er zijn groene smoothie recepten waarin avocado’s of bijvoorbeeld kokosvet in verwerkt is, dit zorgt er voor dat er wel de nodige gezonde vetten in het dieet zitten.

De basis van een groene smoothie
Groene smoothies bestaan altijd uit minimaal de volgende 3 elementen: een vloeistof, een groene bladgroente en een fruitsoort. Er kunnen meerdere soorten vloeistof, groente en fruit in 1 smoothie worden verwerkt. Bovenop deze 3 elementen worden er soms nog 1 of 2 elementen aan toegevoegd: een superfood voor een extra gezonde boost en kruiden voor de smaak.

Er is altijd een vloeistof nodig in de smoothie, zonder vloeistof zou de smoothie te dik worden en niet goed kunnen mengen in de blender. Als vloeistof wordt vaak water, kokosmelk, kokoswater, ongezoete amandelmelk en zelf gemaakte verse vruchtensap gebruikt. Melk wordt niet gebruikt omdat dit slecht is voor de detox werking van groene smoothies.
Groene smoothie recepten
Bij groene smoothies is het belangrijk om veel te variëren met de ingrediënten zodat zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen onderdeel zijn van het dieet. Dit voor een maximaal positief effect op de gezondheid. Met het variëren van de ingrediënten zal ook de smaak van de smoothies variëren en sommige smaken passen nu eenmaal wat beter bij elkaar dan anderen. Hieronder zie je alvast een aantal groene smoothie recepten zodat je gelijk met een groene smoothie aan de slag kan gaan en kan genieten van een heerlijke smoothie.

Groene smoothie recept: Spinazie Sinaasappel smoothie
Spinazie is rijk aan ijzer, ijzer wordt goed door het lichaam opgenomen in combinatie met vitamine C. De sinaasappel in deze smoothie is rijk aan vitamine C en zorgt zodoende voor een optimale opname van het ijzer uit de spinazie. Spinazie en sinaasappel zijn beide rijk aan antioxidanten. De banaan in de smoothie zorgt voor de nodige vitamine B6 en kalium. Het kokoswater heeft een goede hydraterende werking waarmee deze smoothie goed gedronken kan worden na het sporten.

Groene smoothie recept:

Ingrediënten:

  • 100 ml kokoswater
  • 100 ml water
  • 75 gram verse bladspinazie
  • 2 gepelde sinaasappels
  • ½ banaan in partjes

Bereiding:
doe het water en de kokoswater in de blender met de spinazie en meng tot dat het mooi glas is. Voeg vervolgens de gepelde sinaasappel partjes en de partjes banaan toe en meng tot dat je een mooie gladde smoothie hebt.
Tip: vries van te voren de banaan in om de smoothie lekker koel te maken. Je kan hier ook een handje ijsklontjes gebruiken, voeg in dat geval minder water toe. Gebruik kokoswater welke je eerst hebt gekoeld in de koelkast. Voor extra eiwitten kan je op het laatst even een eetlepel hennepzaad mee mengen.

Met deze smoothie heb je een mooie basis om andere smaken uit te proberen. Vervang bij deze smoothie het kokoswater voor kokosmelk en laat 1 sinaasappel weg en vervang deze voor 75 gram verse ananasblokjes. Hiermee creëer je in een handomdraai een heerlijk romige en tropische, Piña Colada achtige smoothie. Hoe langer je groene smoothies drinkt, hoe gezonder je deze kunt maken. Gevorderden voegen steeds iets meer groentes toe en minderen dan langzaam het fruit. Succes!