Sla: Welke soort is het gezondst? Kies gezonde sla!

Heel het jaar door eet ik lekkere, voedzame en frisse salades. Een zak sla kopen en de basis voor je salade is gelegd zou je denken. Wat nou als ik je vertel dat er een groot verschil zit in de soort sla die je koopt? De meest populaire sla is het minst voedzaam dus welke gezonde sla kan ik beter kiezen? 

Sla is rijk aan vitamine A, C, K, foliumzuur en ijzer. In elke supermarkt kun je tegenwoordig ijsbergsla, bladsla, rucola sla, romaine sla, boerenkool, spinazie blaadjes, veldsla en meer kopen. Ijsbergsla is de meest populaire slasoort en laat dit nu net de minst voedzame zijn van allemaal.

Lichtere slasoorten met een dichte krop zoals ijsbergsla zijn vaak minder voedzaam dan donkere slasoorten waarbij de bladeren uit elkaar vallen. Romaine sla, boerenkool en bladsla kunnen bijvoorbeeld door hun wijdere stand en donkere bladeren meer licht opnemen en hierdoor meer voedingsstoffen maken tijdens de groei.

Hieronder vind je een mooi overzicht van de voedingswaarden van verschillende slasoorten:

 gezonde sla soorten

Zoals je ziet zijn spinazie en boerenkool de gezondste soorten. Nu is spinazie niet snel favoriet bij kinderen en wordt spinazie ook niet snel gebruikt in salades. Wat kun je dan wel doen? Kies voortaan voor romaine sla. Deze is lekker en ook nog eens het gezondst. Wat je ook kunt doen als je van ijsbergsla houdt is een beetje boerenkool er doorheen mengen om het geheel wat voedzamer te maken.

In Amerika is boerenkool op het moment heel populair omdat het voedzaam en goedkoop is. Boerenkool wordt dan ook in veel restaurants gebruikt in de salades. P.S. Folate staat voor foliumzuur (vitamine b11).

Nu weet jij voortaan hoe je een goede voedzame saladebasis kunt maken! En ben je op zoek naar een origineel en gezond recept? Dan is dit vast iets voor jou!