Gezond en slank blijven op vakantie doe je zo!

Gezonde keuzes en fit blijven op vakantie!

Wanneer je voor jezelf de mindset hebt gemaakt naar een ‘andere manier van eten’ is het soms (lees; meestal..) lastig dit op vakantie door te voeren. Niet omdat je dat niet wilt, maar vaak is het simpelweg niet voorhanden om ‘gezond’ te eten. Wanneer je bijvoorbeeld een all inclusive reis geboekt hebt, dan moet je het doen met datgene het buffet voorschotelt. En dat is vaak niet de gezondste keuze. Het is dus zaak om creatief te zijn en toch te gaan voor de beste keuze. Kies je niet voor een all inclusive reis, dan is het goed na te denken over datgene je bij de lokale supermarkt kunt halen en eventueel zelf kunt bereiden.

Ontbijt/lunch

Vers fruit is in veel landen verkrijgbaar, zeker als je kiest voor lokale soorten. Probeer je fruitmaaltijd te combineren met een beetje eiwitten en/of vetten, zodat de fruitsuikers wat langzamer in je bloed worden opgenomen en je een grote bloedsuikerpiek voorkomt. Eiwitten zitten o.a. in yoghurt en andere zuivelproducten. Een goede bron van vetten zijn o.a. noten, avocado en oliën. Maak bijvoorbeeld als lunch een salade van je fruit door het te mengen met avocado, noten en een dressing op basis van bijvoorbeeld olijfolie met een beetje balsamico of citroensap.

Diner

Het is tenslotte vakantie en daar hoort uit eten natuurlijk ook bij. Omdat je dat waarschijnlijk vaak doet is het aan te raden niet elke dag voor een 3-gangenmaaltijd inclusief dessert te gaan. Simpele tips om niet al teveel te eten als je uit eten gaat zijn:

  • Laat het brood staan dat vaak voor het eten op tafel komt. Dat is niet altijd even makkelijk, maar het eten van dat brood is zonde van je trek!
  • Bestel twee voorgerechten in plaats van een voorgerecht en een hoofdgerecht. Voorgerechten zijn bijna altijd lichter en kleiner qua portie.
  • In de sauzen zitten vaak de meeste calorieën. Door deze apart te erbij te bestellen kun je zelf bepalen hoeveel je wilt gebruiken.
  • Bereidingswijze waarbij geen of weinig olie komen kijken zijn altijd het slankst. Denk aan: pocheren, stomen, grillen, koken.
  • Kies zoveel mogelijk voor groenten en/of salade, omdat die je wel een vol gevoel geven en relatief weinig calorieën bevatten. Denk aan: gestoomde vis met geroerbakte groenten, salade met gegrilde reepjes rundvlees, groenten en garnalenspiesjes van de barbecue.

Snacks

Het scheelt al veel (zowel in geld als in calorieën) als je niet steeds kant-en-klare snacks koopt die toevallig aanwezig zijn, maar zorgt dat je een beetje voorbereid bent. Probeer bijvoorbeeld een zakje met ongezouten, ongebrande noten bij je te hebben. Gedroogd fruit en stukjes komkommer, tomaatjes of paprika zijn ook makkelijk mee te nemen. Vooropgesteld dat je op vakantie of op reis vooral moet genieten, helpt het om van tevoren te bedenken welke snacks je makkelijk elke dag kunt nemen en makkelijk mee kunt nemen zonder als tientonner terug te komen, en welke snacks je beter kunt bewaren voor een echt verwenmoment.

 

Wat kun je het beste drinken?

In steeds meer landen is ijskoffie in opkomst. Echter, die van de Starbucks is een ware suikerbom. Als je deze toch wilt, dan het liefst zonder suiker en vraag of er magere melk in kan.

Naast gewoon water en thee is spa rood het slankste drankjes dat er is. Toch is soms een ijskoude cola light ook wel heel lekker in warme landen, maar beperk je dan tot 1 heerlijk koel glas op een dag en geniet er van. Daarbij kun je ook echt wel genieten van een lekker koud biertje of glaasje wijn, maar ga je nou niet helemaal vol gooien. Dat is én zonde van het geld én een caloriebom voor je lichaam. Geniet, maar drink met mate gaat hier ook zeker op! En bovenal veeeeel water drinken!

Een belangrijke toevoeging die voor zowel ijskoffie als frisdrank geldt: pas op voor ijsklontjes! In sommige landen is drinkwater een stuk minder schoon dan in Nederland, wat ervoor kan zorgen dat je last krijgt van je darmen. Het is nooit helemaal te voorkomen, maar als je weet dat je een gevoelig verteringssysteem hebt is het verstandig zoveel mogelijk risico’s uit te bannen en alleen water uit afgesloten flessen te drinken. Vraag in dat geval in restaurants ook expliciet of er geen ijs in je glas gedaan kan worden.

Tip: Zoek lokale specialiteiten. Vaak zijn lokale specialiteiten gezonder dan de rotzooi van fastfoodketens die inmiddels ook overal ter wereld te vinden zijn, en heel eerlijk: het is toch veel leuker om een foto op facebook te kunnen plaatsen met een lokaal product als dat je bij de Mac binnen zit!

Hoe zit het met bewegen?

Veel mensen laten op vakantie sporten het liefste uit hun systeem verdwijnen. Lekker eten, ontspannen en niets doen is hun motto. Maar een beetje beweging is een noodzakelijk kwaad als je na de vakantie nog op hetzelfde gewicht wilt zitten. En daarbij past het ook prima in je vakantiemodus.

Toch is bewegen op vakantie niet zo moeilijk als dat je denkt. Met een strandwandeling verbrand je al meer calorieën dan als je gewoon op de weg loopt. Daarbij kun je ook nog even tijd vrij maken om te gaan beachvolleyballen of te gaan voetballen. Mijn favoriete sport op het strand is het tennissen met 2 van die houten plankjes. Water is natuurlijk in grote hoeveelheden aanwezig. Je kunt zowel in het zwembad als in een meer makkelijk baantjes zwemmen. Persoonlijk neem ik altijd mijn hardloopschoenen mee en zoek de eerste dag een leuke route om te gaan lopen. Lekker in de vroege ochtend voordat het te warm wordt loop ik dan een rondje en sluit dit af met een heerlijke verkoelende duik in te zwembad. En wat dacht je van een springtouw of resistance band. Deze stop je makkelijk in je koffer en is een hele goede work out voor de vakantie. Dus geen smoesjes en ga voor die vakantie work out!

 

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!