Het eetdagboek van Susan

Deze week staat het eetdagboek van Susan op de planning! Onze vaste gastblogster van SUUS Voeding & Sport! Ze is niet zomaar gastblogster, ze is voedingsdeskundige . Verder begeleidt en coacht ze individueel sporters en iedereen die zich een andere manier van eten eigen wil maken. In dit eetdagboek staan erg veel originele dranken en gerechten waar je veel inspiratie van kunt halen. Laat je verrassen! 🙂

Zondag. Vandaag is het zondag. Ik ga met mijn vriendin en collega voedingsdeskundige en een cursist van onze workshop ‘Vitaal Bewegen, Eten en Ontspannen’ naar de Markthal in Rotterdam. Ik begin de dag, zoals altijd, met een glas (melk)kefir met een scheutje visolie. Daarna maak ik één van mijn favoriete ontbijtjes. Mugcake met appel, rozijnen, walnoten, honing, kokosrasp, kaneel en een dot Skyr (nieuwe yoghurt met weinig vet en veel eiwit). Ik drink hier een kopje koffie bij.

Op naar Rotterdam! We beginnen met een kopje koffie en daarna gaan we lekker rondstruinen langs alle heerlijke tentjes. Wat een feestje! Om 14.00 u besluiten we te gaan lunchen bij Jamie Oliver. Ik neem een spa blauw en een salade superfood met gerookte zalm, gegrilde avocado, venkel, bietjes, peulvruchten, Italiaanse broccoli, hüttenkäse, granaatappel, noten en zaden. Na nog een ronde kraampjes eindig ik de dag met een kop heerlijke sojacappuccino en een truffel pepernoot.

Om half zeven ben ik thuis en maak ik een slawrap met gegrilde groente, humus en falafel. Daarbij een paar mini speltcrackertjes met oude geitenkaas. Daarna neem ik een kop zonnatura muntthee met een stukje pure chocolade 85%. Omdat ik door de drukte van de dag veel te weinig water gedronken heb, maak ik in de avond nog een potje thee van verse gember, citroen, een kaneelstokje en geelwortel. Daarbij een handje moerbeien en wat amandelen.

  

 

Maandag. Het weekend was weer veel te kort. Het is weer maandag. De wekker gaat om zeven uur.. De kinderen krijgen een smoothie van rood fruit, banaan en amandelmelk bij het ontbijt die ik zondagavond al gemaakt heb. Mijn smoothie neem ik mee naar mijn werk als tussendoortje. Na mijn kefir ontbijt ik met overnight oats, 30 gram havermout met ongeveer 120 ml. amandelmelk. Ik warm deze op en meng daar appel, rozijnen, walnoten, noten en zaden en een beetje honing door. Daarbij drink ik een kopje koffie. De dag kan beginnen. Om elf uur neem ik een glas van mijn smoothie van rode vruchten, peer, spinazie en amandelmelk met daarbij 4 paranoten. Tussendoor drink ik kruidenthee. Om 12.45 u ga ik lunchen met een salade van datgene ik over had van het weekend. Gegrilde groente, rauwe courgette, komkommer, avocado, feta, tomaatjes en hennepzaad. De dressing is gemaakt van lijnzaadolie met een beetje balsamico azijn.

Als snack neem ik rond vier uur een volkoren speltrijstwafel met wat plakjes banaan. Omdat ik de kinderen op maandag niet heb, kan ik vanavond nog even lekker gaan kickboksen. Voor het boksen neem ik een kopje koffie, een volkoren spelt rijstwafel met een beetje biologische appel perenstroop met daarop plakjes peer en een beetje kaneel.

Na het sporten drink ik kokoswater en maak ik een salade van veldsla met cannellini, tonijn, ansjovis, zongedroogde tomaten, avocado en ei met een dressing van olijfolie, bio mosterd en citroensap. Ik maak extra voor de lunch voor morgen. Daarna nog een potje thee met een stukje pure chocolade 85%. Later op de avond neem ik nog een paar moerbeien en incabessen.

eetdagboek - susan - maandag - zaadjes  eetdagboek - susan - maandag - couscous salade eetdagboek - susan - maandag - salade

 

 

Dinsdag. Op dinsdag begin ik altijd om 08.00 u in Eindhoven. Ik sta om 6.45 u op en start de dag met mijn Kefir. Daarna neem ik een bak Skyr met mango, frambozen, blauwe bessen en lijnzaad. Daarbij drink ik een kopje koffie. Om half elf neem ik mijn tweede kop (yogi)thee met een zelfgemaakte noten/zaden koek. Ik heb er ook 1 voor mijn collega mee genomen en zij vind het hem erg lekker J. Om half 1 gaan we lunchen. Dit is hetzelfde als mijn diner van gisteren, alleen zonder ei (die waren op). In de middag weer een kop thee met een dadel, gedroogde mango en wat noten. Rond zeven uur gaan we eten. Ik heb bij de Markthal zondag een zakje flower-sprouts meegenomen. Nog nooit gegeten, maar zeker voor herhaling vatbaar! Daarbij zoete aardappel, broccoli en gerookte zalm. ’s Avonds zet ik een potje verse munt thee, stukje 85% chocolade, een truffel pepernoot en later nog wat moerbeien en incabessen.

eetdagboek - susan - dinsdag - vruchten  eetdagboek - susan - dinsdag - theeeetdagboek - susan - dinsdag - brocollieetdagboek - susan - dinsdag - noten

 

Woensdag. Vandaag ben ik vrij. De kinderen ontbijten oa. met een smoothie van amandelmelk, banaan, peer, mango en munt. Ik neem alvast mijn kefir. Als iedereen de deur uit is, ga ik op mijn gemak ontbijten. Ik maak pannenkoekjes van banaan en ei en garneer deze met veel kaneel, kokosrasp, frambozen een beetje agave siroop en een dot Skyr. Daarbij drink ik een soja cappuccino. Ik ga thuis werken aan mijn website die bijna online gaat. Rond elf uur neem ik mijn smoothie met mango, peer, selderij, peterselie, munt en water. Ik lunch met 3 volkoren spelt rijstwafels, 1 met avocado en gerookte zalm en 2 met een beetje appel perenstroop, spinazie, oude geitenkaas en een beetje balsamico stroop.

In de middag nog een glas van de smoothie en maak ik een potje thee met gember, citroen en kaneel. Daarbij een stukje eigen gebakken pompoencake (boek Rens Kroes). Omdat ik in de avond ga bootcampen en de kinderen allemaal nog gaan (hockey) trainen, kies ik voor een lichte maaltijd vroeg in de avond. Ik maak een courgette erwtensoep uit het boek van Ellen Hoog ‘In Perfecte conditie’ waaraan ik heb meegewerkt! 😉 Daarbij een speltboterham, een stukje forel en gerookte zalm. Na de bootcamp neem ik een bakje Skyr met banaan, home made granola en een beetje honing voor het herstel van mijn spieren. Later op de avond nog een glaasje warme ongezoete amandelmelk met een beetje geelwortel.

eetdagboek - susan - woensdag - melk eetdagboek - susan - woensdag - havermout pancaks eetdagboek - susan - woensdag - kind eetdagboek - susan - woensdag - smootie eetdagboek - susan - woensdag - granola

 

Donderdag. Het is weer een drukke ochtendspits. De kinderen ontbijten en ik neem mijn kefir. Daarna maak ik mugcake met frambozen, beetje kokosrasp en kaneel. Hierbij drink ik een kopje koffie. Als snackje neem ik een plakje van de pompoencake die ik gisteren gebakken heb en een kop yogi thee. Ik lunch met een salade van rucola, bietjes, geitenkaas, pistachenootjes en hennepzaad met een dressing van lijnzaadolie, balsamico azijn en mosterd. Ik ben om half vier thuis en maak een soja cappuccino voor mezelf en een kindersojacappuccino voor mijn dochter. Daarbij wat gedroogde mango en ongezouten noten. We eten al om zes uur, omdat mijn zoon nog gaat duiken via Sjors Sportief (leuk initiatief om verschillende sporten bij kinderen onder de aandacht te brengen). We eten verse speltpasta met gebakken cherrytomaatjes, rucola, gamba’s, pijnboompitten en Parmezaanse kaas. Daarna drink ik een verse muntthee en neem ik een stukje chocolade 85%. Later op de avond mijn potje thee met wat biologische banaantjes die ik van de Markthal heb meegenomen en wat ongezouten cashewnoten.

eetdagboek - susan - donderdag - frambozen eetdagboek - susan - donderdag - thee eetdagboek - susan - donderdag - cap eetdagboek - susan - donderdag - salade eetdagboek - susan - donderdag - bananenchips

 

Vrijdag. Vrijdag is voor mij ook een vrije dag. Terwijl de kinderen ontbijten, neem ik mijn kefir. Daarna een kopje koffie met een plakje amandelcake met roomboter. Daarna ga ik 5 km hardlopen. Na het lopen drink kokoswater en neem ik Skyr met granola, banaan, moerbeien, lijnzaad en gojibessen. Om half elf heb ik met een vriendin afgesproken bij het Vlaams Broodhuys. Ik drink een sojacappuccino en een verse muntthee. Om 13.00 u lunch ik met een omelet met peterselie, gerookte zalm en tomaatjes. Daarbij een halve avocado. In de middag drink ik een bieten-appelsapje en een potje thee. Later eet ik een halve kakifruit. Samen met mijn oudste dochter maak ik een oreocake, met oa. havermeel, speltmeel, honing en die moet natuurlijk ook nog even geproefd worden. Rond half acht eten we bulgur met pruimen, spinazie, tomaat en rundergehaktballetjes. Daarna kijken we met z’n allen naar The Voice. Daarbij neem ik een wijntje met een bakje tortilla chipjes (AH Bio).

eetdagboek - susan - vrijdag - fruit eetdagboek - susan - vrijdag - omeleteetdagboek - susan - vrijdag - cap - theeeetdagboek - susan - vrijdag - oreo cake eetdagboek - susan - vrijdag - bananen - bessen

 

Zaterdag. De kinderen moeten alle drie hockeyen. Gelukkig is de eerste wedstrijd pas om elf uur, dus we kunnen rustig opstaan. Na mijn kefir neem ik mugcake met peer, rozijnen en walnoten en een dot Skyr. Ik bewaar de helft van de mugcake als snackje later op de dag. Ik drink hier een kopje koffie bij. Voordat ik naar de eerste wedstrijd ga neem ik nog een sojacappuccino. Eenmaal weer thuis van de eerste (gewonnen) wedstrijd, warm ik mezelf op met een grote kop thee. Tijdens de lunch neem ik een volkoren speltrijstwafel met biologische pindakaas, plakjes banaan en een beetje kaneel en een snee roggebrood met peren appelstroop, snijbiet, bietjes, oude geitenkaas balsamico stroop. Om drie uur ga ik naar Eindhoven waar de oudste moet hockeyen. In de rust neem ik een kop koffie om warm te worden en een stukje van de mugcake die ik in de ochtend gemaakt heb. Om half zeven komen we thuis en neem ik wat ongezouten noten. Even later eten we pizza carpaccio, gemaakt van een volkoren tortilla die ik in de oven hard laat worden. Deze beleg ik vervolgens met carpaccio, rucola, zongedroogde tomaatjes, pijnboompitten, Parmezaanse kaas en een beetje truffelmayonaise. Daarbij een groene salade met vijgen en zachte geitenkaas. Even later zet ik een potje verse muntthee en neem ik een stukje chocolade. Later op de avond heb ik voor de kinderen en mezelf nog wat cashewnoten met honing en vadouvan kruiden uit de oven. Daarbij drink ik een rood wijntje.

eetdagboek - susan - zaterdag - carpaccio eetdagboek - susan - zondag - koffie eetdagboek - susan - zaterdag - salade eetdagboek - susan - zaterdag - kokos eetdagboek - susan - zaterdag - - nuts