Eet 5 walnoten per dag en kijk wat er met jouw lichaam gebeurt!

Eerder beschreef ik al de verschillende gezondheidsvoordelen van verschillende noten, maar vandaag staat één noot centraal: de walnoot. Uit verschillende nieuwe onderzoeken blijkt dat het eten van walnoten een goede manier is om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen. Al vier uur nadat je een handje walnoten hebt gegeten (of walnootolie ergens in hebt verwerkt), zien we verbeterde cholesterolwaarden en verbeterende flexibiliteit van de bloedvaten.

Om de kans op hart- en vaatziekten daadwerkelijk te verlagen, is continuïteit de sleutel. Alleen als je minstens 4 keer per week een handje walnoten eet, verlaag je significant de kans op hart- en vaatziekten. En heb je wel eens goed naar de vorm van een walnoot gekeken? Ze lijken een beetje op hersenen en dat is bijna geen toeval te noemen. Walnoten bevatten in tegenstelling tot andere noten (rond de 6%), 9 procent omega 3.

Omega 3 is ontzettend goed voor onze hersenen. Als je dit weet, is het logisch te beredeneren dat walnoten ook goed kunnen zijn voor stemmingswisselingen. Zo kunnen walnoten helpen bij hyperactiviteit, prikkelbaarheid en woedeaanvallen. Walnoten toevoegen aan het dieet van je kinderen compenseert een tekort aan essentiële vetzuren en verlicht hun stemming. Maar ook volwassenen die kampen met depressie en stress kunnen walnoten toevoegen aan hun dieet.

Naast omega 3, bevatten walnoten melatonine: een hormoon dat helpt bij het in slaap vallen en het reguleren van de slaap. Walnoten zijn dus een perfecte toevoeging aan het avondeten of een lekkere snack bij jouw kop thee op de bank. Omega 3 vetten zijn ook belangrijk om je natuurlijke detox-systeem optimaal te laten draaien.

Naast deze gezondheidsvoordelen kunnen walnoten ook van pas komen bij het verliezen van gewicht en ongewenst buikvet! Dit omdat ze rijk zijn aan eiwitten en vezels die voor langere duur een vol gevoel geven en dus helpen om minder ander (calorierijk) voedsel te eten. Ondanks hun relatief hoge (gezonde) vetgehalte en hoge energiewaarde helpen ze toch om prettig en snel af te vallen. Uit onderzoek blijkt dat dit kan komen doordat mensen die regelmatig noten eten meer energie verbranden in rust dan mensen die geen noten eten.

Hoe je meer walnoten kunt verwerken in jouw eetpatroon:

  • Verwerk walnoten in het ontbijt door ze toe te voegen aan jouw standaard yoghurtje of maak eens deze wafels!
  • Verwerk walnoten in jouw favoriete salades tijdens de lunch of diner.
  • Wist je dat je walnoten eigenlijk altijd kunt toevoegen aan jouw stamppot?
  • Maak eens dit overheerlijke hartige olijfbrood met walnoten. Lekker als lunch of tussendoortje!
  • Drink je graag smoothies? Gooi dan eens wat walnoten erbij in de blender!
blank
Floor

Ik ben Floor, oprichtster van www.floraa.nl. Via deze weg wil ik jullie inspireren op het gebied van gezond en zo natuurlijk mogelijk leven. Veel plezier!

I am Flora, the founder of www.floraa.nl/en/. By this blog I want to inspire you to eat and live natural, happy & healthy. Enjoy!