Dit geef je de kinderen mee naar school! 10 x gezond naar school

De vraag die veel ouders zich ongetwijfeld zullen stellen is: ‘Wat geeft ik mijn kind mee naar school?’. Op scholen is het de gewoonte om halverwege de ochtend iets kleins te eten en te drinken, het zogenaamde ’10 uurtje’ en tussen de middag, bij het overblijven, te lunchen. Je wilt ze dan iets gezonds mee geven, maar wat is gezond en hoe zorg je dat je kinderen het ook lekker vinden?

Als ik om mij heen kijk en aan mijn kinderen vraag, dan bestaat het 10 uurtje meestal uit een koek, een plak ontbijtkoek of ander ‘kinderkoekje’ en een pakje drinken. Er zijn ook kinderen die fruit mee krijgen, maar die zijn meestal in de minderheid, ondanks het verzoek van de school om wat gezonds, het liefst fruit, mee te geven. Het is blijkbaar een gewoonte en vooral ook gemak geworden.

Tussen de middag eten kinderen bijna altijd brood, met vele soorten beleg. Kaas, vlees, smeerworst, smeerkaas, pindakaas, chocoladepasta, hagelslag. Soms op een volkorenboterham, maar vaak is dat witbrood, en dan ook weer vergezeld met een pakje sap, melk, chocomelk of yoghurtdrankje. En regelmatig krijgt het kind dan als ‘toetje’ nog een snoepje of koekje mee voor tijdens het buiten spelen.

Te veel suiker

Een kind dat ontbijt met een boterham met zoetigheid,  om 10 uur een koekje met een sapje neemt en ‘s middags een (witte) boterham met hagelslag en een yogurtdrankje, krijgt dus eigenlijk vooral suikers binnen en weinig tot geen verzadigende voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde. Gevolg is dat je aan het eind van de dag opgescheept zit met 30 stuiterende kinderen, die als ze thuis komen te moe zijn om nog iets te ondernemen en van ellende gaan lopen zeuren. Dit komt door een te lage bloedsuikerspiegel.

Het probleem ligt echter bij de ouders. Zij zijn vaak te druk in de ochtend en hebben meestal geen tijd om iets klaar te staan maken ‘s ochtends. Ik moet bekennen dat ik me daar ook lang schuldig aan heb gemaakt. Pakje drinken in de tassen, voorverpakt koekje erbij, boterham in de broodtrommel en klaar. Gemakkelijk voor mij, saai en ongezond voor de kinderen.

Hieronder volgen een aantal tips voor wat je je kinderen allemaal mee kunt geven naar school:

Drinken:

Water, water en nog meer water

Nu hoor ik jullie denken; ‘Is het niet zielig om je kind een beker water mee naar school te geven?’ Water is de meest natuurlijke en gezonde drank die er bestaat en bovendien spotgoedkoop. Voor kinderen die het niet gewend zijn zal het even wennen zijn, maar dat gebeurt heel snel. Je zult  merken dat ze steeds vaker zelf zullen vragen om een beker water. Om het aantrekkelijker te maken kun je er in de zomer bijvoorbeeld wat citroensap in doen.

Thee

Mijn dochter kwam op een dag thuis met het idee om thee mee te nemen voor het 10-uurtje. Dus kocht ik bij de Hema een leuke roze thermosbeker en nu geniet geregeld van een lekker kopje thee. In de zomer is afgekoelde koude thee ook heel lekker.

Smoothies/shakes

In de blender maak je de lekkerste vruchtenshakes. De mogelijkheden zijn eindeloos en bijna alle soorten fruit smaken bij elkaar. Je kunt er wat water of ijsklontje door doen of melk of yoghurt voor een smoothie.

Favoriet hier in huis is amandelmelk met banaan en mango of ananas. Dit geeft een romige, zoete smoothie.

Het 10-uurtje;

Fruit

Banaan, appel, aardbeien, druiven, nectarine, peer, bramen, frambozen en dergelijken kunnen allemaal mee in de broodtrommel. Al dan niet in stukjes gesneden. Bij Xenos verkopen ze een appelsnijder, die in 1 beweging de appel in 8 stukken snijdt en het klokhuis eruit haalt. Ideaal als je weinig tijd hebt.

Groente

Komkommer, wortel, paprika, radijsjes en cherrytomaatjes zijn makkelijke groentes om uit de hand te eten en de meeste kinderen vinden een of meer van deze groente erg lekker.

Gedroogd fruit

Rozijnen, abrikozen, vijgen, appelstukjes en pruimen zijn allemaal gedroogd te koop. Een lekker zoet en heel verantwoord tussendoortje.

Noten

Ongebrande, ongezouten noten zijn een bron aan goede voedingsstoffen en zeer geschikt om mee te nemen. Kan ook als variatie bij de groente. Deze combinatie zorgt voor stabilisatie van de bloedsuikerspiegel.

Voor bij het overblijven;

Brood

Volkorenbrood en meergranenbrood zorgen voor de nodige voedingsstoffen en geven een langere verzadiging. Probeer ook eens andere broodsoorten zoals bijvoorbeeld zuurdesem, rogge, spelt of kamut. Echt zuurdesembrood heeft de voorkeur omdat hierin geen gist is gebruikt en dit brood minder problemen met de darmen geeft. Witbrood is brood waar alle voedingswaarde uit is gehaald en bruin brood is vaak witbrood die bruin gemaakt is door gebrande suiker. Kies als beleg het liefst iets waar geen of weinig suiker in zit. Zoals suikervrije pindakaas (te koop bij biologische winkels), notenpasta, vleeswaren (let op, hier zit ook vaak suiker in) suikervrije jam (zonder zoetstoffen), gekookt of gebakken ei, vette vis als tonijn, zalm of makreel, kaas, banaan, appel-, peren-, of dadelstroop en vegetarische paté.

Pannenkoeken

Gemaakt van volkorenspeltmeel of  boekweitmeel, ei en (plantaardige)melk zorgen voor een gezonde, voedzame en lekkere lunch waar de rest van de klas jaloers van wordt. Dit kun je ook weer beleggen met suikervrije jam, appelstroop, kaas, fruit, noten, rozijnen, enzovoort. Boekweitmeel is glutenvrij en daarmee voor veel kinderen gezonder dan brood.

Tortilla

Bij de biologische winkels verkopen ze meergranen tortilla’s zonder chemische toevoegingen, die je kunt beleggen met, vlees, vis, kaas, sla, tomaat, paprika etc. Check ook eens ons boekweitwraps recept!

Met deze tips stuur je je kinderen met een gerust hart naar school en zorg je er zelfs voor dat het prestatievermogen omhoog gaat. Ik ben benieuwd wat jullie de kids mee geven?

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!