De Zin en Onzin van Superfood

Geregeld wordt mij de vraag gesteld waarom en welke Superfoods men het beste kan nemen. Vooropgesteld dat voor mij de basis ligt bij gezonde voeding, vind ik Superfoods een mooie toevoeging daarop. Datzelfde geldt voor mij ook voor supplementen. Wanneer je vooral stressvoer tot je neemt, zullen zowel Superfoods als supplementen niet veel bijdrage leveren. In principe kun je veel uit gezonde voeding halen, maar omdat deze vandaag de dag veelal niet meer zoveel voedingsstoffen bevatten als vroeger, kunnen Superfoods en supplementen wel een mooie aanvulling zijn. Maar wat voegt Superfood nou eigenlijk toe aan je dagelijkse gezonde eetpatroon?

Eerst enkele superfoods op een rijtje:

Chiazaad: Draagt bij aan een goede bloedsuikerspiegel. Geeft energie, bevat veel eiwitten omega 3 en vezels. Verder bevat het antioxidanten en aminozuren, calcium, ijzer en foliumzuur. Pas op met Chia zaadjes als je last hebt van een lage bloeddruk. Chia zaadjes verlagen namelijk de bloeddruk.

Hennepzaad: Is vezelrijk, goed voor de darmen, stimuleert de spijsvertering en vormt een goede eiwitbron. Hennepzaad is een boost voor het immuunsysteem en werkt tegen PMS-klachten. Verder is het goed voor de spieropbouw en bevat het Omega-vetzuren in een goede verhouding. Deze vetzuren ondersteunen de functie van hart en bloedvaten. Daarbij helpt het bij weefselherstel, spieropbouw en de aanmaak van bloedcellen.

Moerbeien: Ondersteunen de lever en de nieren bij reinigingsprocessen en zijn goed voor je ogen, huid en haar. Ze zijn rijk aan ijzer, vezels, vitamine C, calcium, proteïne en zijn een antioxidant. Verder werken zij ook hart en vaatziekten tegen.

Lijnzaad: Bevat veel omega-3, vitamine B1 en B2, calcium, magnesium, zink en kalium. Het reinigt je darmen, want het zit vol met vezels en werkt daarom ook verzadigend. Ook heeft het een ontstekingsremmende werking. Daarnaast werkt het tegen verstoppingen en het bevat veel antioxidanten, reguliert de bloedsuikspiegel en bevordert de spijsvertering. Lijnzaad, vooral lijnzaadolie heeft in ons lichaam een oestrogeenachtige werking. Om deze reden wordt lijnzaad aangeraden bij overgangsklachten. Om deze reden kunnen mannen (of vrouwen met oestrogeendominantie) lijnzaadolie beter met mate eten en kiezen voor kleine hoeveelheden lijnzaadjes of hennepzaadjes.

Maca: Is een zuid-Amerikaanse plant, waarvan de wortel zeer voedzaam is en een geneeskrachtige werking heeft. Het helpt het lichaam aan te passen, stress te verlichten en de hormoonbalans terug te vinden. Verder geeft het energie, werkt het tegen botontkalking en heeft het een positieve invloed op je geheugen.

Rauwe cacao: Bevat zeer veel antioxidanten en is een goede bron van magnesium. Rauwe cacao heeft een positief effect op de hersencapaciteit, het verbetert de bloedcirculatie en werkt ontspannend, anti-stress door de serotonine. Daarnaast bevat het zwavel wat goed is voor je huid en ook nog zink, ijzer, chromium, koper, mangaan, magnesium en vitamine A, B1, B2, C, D en E, evenals aminozuren en omega-6 wat weer goed is voor hart en bloedvaten.

Tip: Google eens op verschillende soorten superfoods en kijk waar jij op dit moment het meest behoefte aan hebt. Ook kun je het boek van Jesse van der Velde eens bekijken, hierin vind je ontzettend veel informatie over de verschillende superfoods.

Hoe kun je deze Superfoods op een verantwoorde manier in je levensstijl implementeren?

Superfood is een aanvulling op je dagelijkse gezonde levensstijl en niet een levensstijl op zich! Bekijk de verschillende Superfood besjes eens, ik zeg niet dat wanneer je deze eet dat je 10 jaar ouder wordt. De effecten van Superfood worden vaak door mensen overdreven waardoor deze in een negatief licht komen te staan. De besjes zijn simpelweg voedzaam, lang houdbaar en gemakkelijk in gebruik. Ik hoef nooit iets weg te gooien zoals dat blij verse aardbeien of blauwe bessen wel vaak het geval is.

Tips: Koop alle Superfoods Biologisch, deze voedingsmiddelen hebben de tijd gekregen om te rijpen en in deze tijd ontstaan de meest voedzame delen in voeding. Niet biologische Superfoods worden vaak te snel geplukt en op arme grond verbouwt met veel chemische bestrijdingsmiddelen. Overdrijf niet, geniet er gewoon van!

Ken jij veel mensen die niet goed weten hoe ze Superfoods moeten gebruiken, nemen ze te veel Superfoods of kunnen ze wel wat extra voedingsstoffen gebruiken? Deel dan dit artikel met deze vrienden 🙂 Bedankt!

 

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!