De 5 meest misleidende voedingsmiddelen op een rijtje!

Alhoewel we de afgelopen jaren steeds bewuster zijn geworden van wat we eten, zijn we er nog lang niet. We vertrouwen nog té veel op wat fabrikanten ons willen doen laten geloven. En aangezien fabrikanten, supermarkten en multinationale ondernemingen op het gebied van voedingsmiddelen dit ook weten zal hier voorlopig geen verandering in komen. Dat we blijven kopen is voor een groot deel ook logisch. We zijn min of meer afhankelijk van wat we voorgeschoteld krijgen. Het blijft één groot spel.

We worden misleid en overgehaald en worden zo ook automatisch van alles wijs gemaakt. Internet, media en Social Media heeft hierin de afgelopen jaren ook een grote rol gespeeld. We kunnen tegenwoordig alles opzoeken en op Instagram en Facebook word je overspoeld met foto’s van vrienden met hun eigen creatie van lunch of diner. Daarbij zitten er geregeld deskundigen bij talkshows en de één na de andere (bekende) Nederlander brengt een boek uit over gezonde voeding.

We worden overbelast met al die informatie en vind dan maar als onwetende consument uit wat nu waar/niet waar is. Ook als deskundige heb je tegenwoordig moeite om uit te vinden wat nu werkelijk waar is en wat niet. Ik ben van mening dat het een persoonlijke zoektocht blijft, omdat geen enkel lichaam hetzelfde is, en dus ook nooit hetzelfde werkt en reageert. De één kan zich vol eten met gojibessen terwijl de ander al na enkele buikpijn krijgt.

En daar zit onder andere ook het probleem, want de voedingsindustrie pakt alle trends snel op en maakt daar op zijn beurt weer ‘misbruik’ van. Superfoods zijn hier een goed voorbeeld van. We komen superfoods nu bijvoorbeeld gewoon bij het Kruidvat tegen. Het probleem hiermee is dat deze superfoods vaak uit China komen en niet biologisch zijn. Ze bevatten dan veel te veel chemicaliën en hebben een veel lagere voedingswaarde dan het product hoort te hebben. Het maakt fabrikanten niets uit: als iets hip is, valt daar geld mee te verdienen. Of dit nu gaat om superfoods of een één of ander nieuw product waarbij je kilo’s weg smelten, dan zetten zij het graag voor al deze consumenten op de markt. En een nieuwe hype is geboren!

In de afgelopen jaren zijn er dus ontzettend veel nieuwe ‘gezonde’ producten bij gekomen. De vraag is of ze daadwerkelijk iets toevoegen of dat het geldklopperij is? Let goed op bij alles wat je eet. Check waar het vandaan komt en of het niet te mooi is om waar te zijn voor een lage prijs. Bijgaand een opsomming van de hypes die in de afgelopen jaren de revue zijn gepasseerd…

Misleidende voedingsmiddelen, de grootste misvattingen op een rijtje:

Light
Enkele jaren geleden was vet ineens not done! Dit heeft zo’n uitwerking gehad op de bevolking dat, nu dat het zelfs al meerdere malen aangetoond is dat dit achterhaald is, men nog steeds huiverig is voor vet. Fabrikanten spelen daar nog steeds flink op in. Na deze boycot werd direct de term ‘light’ geïntroduceerd en konden we compleet los gaan op tal van zogenaamde light-producten. Echter, de hele ‘light’ hype heeft juist alleen maar meer overgewicht in de hand gewerkt over de afgelopen jaren. We zijn dikker dan ooit geworden terwijl we ons tegoed blijven doen aan ‘veilig verklaarde’ light-producten.

Daarbij blijven de fabrikanten ons misleiden met deze producten. Er wordt verondersteld dat we ons gerust mogen toegeven aan deze veilig verklaarde ongezonde voeding. En wij geloven dit maar al te graag, want hoe fijn is het dat we lekker veel kunnen eten zonder dat je daarvan aankomt? Natuurlijk is dit totale onzin en wordt er niet bij verteld welke andere slechte producten (E-nummers) er aan dit product zijn toegevoegd. Daarnaast zorgen deze ‘light’ producten niet voor een verzadigd gevoel met als resultaat dat we hiervan blijven eten.

Calorieën tellen
We kijken vaak nog altijd eerst naar het aantal calorieën op een verpakking. Maar geloof me, we worden niet dik van calorieën, we worden dik van koolhydraten( suikers) en (slechte)vetten. Goede vetten bevatten relatief een hoog aantal calorieën, maar leveren ons wel de juiste vitamines en mineralen en geven ons daarnaast een langer verzadigd gevoel. Laat je dus niet verleiden door de teksten ‘Maar 73 KCAL’!!! Lees de etiketten om te zien wat voor ‘meuk’ er in het product zit.

Kant en Klaar
Sommigen zullen er vast erg blij mee zijn, en heel eerlijk, ik soms ook, maar onze gezondheid is dat zeker niet. Kant en klaar is verzonnen door fabrikanten. Helaas zijn we afhankelijk geworden van ‘kant en klaar’ en wanneer we tegenwoordig nog in de keuken komen, is dat veelal om iets uit een pakje/zakje/tube/potje/blikje op te warmen, of even iets als pizza in de oven te schuiven.

De magnetron is ook nog altijd een basic-keukenapparaat in de Hollandse keuken. In andere landen weten velen vaak niet eens wat een magnetron is. In de Indiase, Thaise en Chinese keukens kom je geen magnetrons tegen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, denk aan een bak gesneden groente waaraan verder niets is toegevoegd, maar ook dit is uiteraard fabrieksmatig verwerkt en dus nooit geheel puur, vers en natuurlijk. Bedenk je altijd: om iets kant en klaar te kunnen verkopen zijn er hulpstoffen en smaakmakers nodig. Kant en klaar bestaat dus vooral daar uit.

Halvarine/margarine
Als er iets door de multinationals en fabrikanten is bedacht dan is het halvarine/margarine wel. We denken dat we met deze varianten veel gezonder af zijn omdat deze minder vetten bevat. Roomboter daarentegen proberen we zoveel mogelijk te vermijden. Er zit echter een belangrijk verschil tussen deze varianten. Boter is gekamde room die tenminste 82% melkvet bevat. Dit zijn gezonde vetten die we iedere dag nodig hebben. Uiteraard moet je geen pakje roomboter per dag gaan eten, maar roomboter draagt juist bij aan een goede gezondheid. Roomboter is roomboter, daarin kan geen onderscheid worden gemaakt.

Margarine daar in tegen is een boter surrogaat en bevat geen melkvet, maar plantaardige oliën en dierlijke vetten. We kennen ook ‘dieet-margarine’ waarin uitsluitend plantaardige oliën worden verwerkt en naast de enkelvoudig onverzadigde vetzuren extra meervoudig onverzadigde vetzuren, ook linolzuur en linoleenzuur wordt toegevoegd. Halvarine is margarine die wordt vermengd met water en gelatine en bevat daardoor tot 50% minder vetstoffen dan margarine. Het verschil tussen boter en surrogaat boters zit hem dus in vetzuursamenstellingen. Daarnaast is roomboter vrijwel altijd natuurlijk en margarines en halvarine chemisch. Wil je dus boter op je brood, gebruik dan in matige vorm het liefst roomboter.

Ontbijtgranen
Als we langs de schappen wandelen van de ontbijtgranen dan valt op dat daar heel veel verschillende varianten in zijn. Er is zoveel keuze dat het voor de consument moeilijk kiezen is. En dus zal gaan kiezen voor de leuke verpakking of de claims en kreten die er op verpakking staat.

Helaas bestaan vrijwel alle zogenaamde ontbijtgranen voor een zeer groot deel uit suiker. Nog zorgelijk zijn de talloze ‘kinder-ontbijtgranen’ die verkrijgbaar zijn in alle soorten en maten. Deze bevatten in sommige gevallen extreem veel suiker. In dat geval kun je beter kiezen voor een volkoren boterham met vers beleg, mits deze goed en evenwichtig op elkaar zijn afgestemd qua koolhydraten, eiwitten en vetten. Ook is een bord verse havermout met bijvoorbeeld wat vers fruit een zeer goede start van de dag.

Instant troep
Soep maken we niet meer zoals vroeger helemaal zelf, maar uit pakjes, zakjes en inmiddels zijn daar ook meer varianten bij gekomen, zoals zakken en pakken soep. Allen beweren ze verse groente te bevatten, maar helaas bevatten ze vooral veel onnodige chemische/kunstmatige hulpstoffen en suiker. Daarnaast is het zoutgehalte in deze producten vaak alarmerend hoog. Maak je soep lekker zelf! Dit maak je al van gepureerd gekookte groente, biologische bouillon en wat verse kruiden en specerijen. Daar kan geen instant-poedertje tegenop.

Heb je veel mensen in je omgeving die bovenstaande nog niet weten? Help ons dan om deze informatie te verspreiden en maak anderen gezonder:) Dit doe je door dit artikel te delen via onderstaande knoppen.

 

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!