Stress en overgewicht, hoe cortisol leidt tot gewichtstoename!

Cortisol staat bekend als het stresshormoon. Het behoort tot de groep glucocorticoïden en speelt een belangrijke rol bij onze vecht-of-vluchtreactie. Cortisol wordt aangemaakt wanneer je stress ervaart. Ook weinig slaap en ongezonde voeding hebben invloed op de productie van dit hormoon.

Als je cortisol in balans in, kun je makkelijker uit bed komen, heb je overdag meer energie en kun je ’s avonds makkelijker ontspannen. Als je cortisolwaardes te hoog zijn, kan dat leiden tot de onaangename situatie waarbij je veel trek in suikers hebt en sneller buikvet ontwikkelt. hoe dat komt ga ik je uitleggen. Stresshormoon cortisol, stress en overgewicht houden in ieder geval rechtstreeks met elkaar in contact.

De vecht-of-vluchtreactie

Zodra er iets gebeurt waardoor je stress of angst ervaart, wordt een alarmsignaal vanuit de hersenen verstuurd. Klieren in de bijnieren worden hierdoor aangestuurd om adrenaline en cortisol te produceren. Deze hormonen zorgen ervoor dat je kunt vechten of vluchten.

Adrenaline verhoogt de hartslag en de bloeddruk, waarna energievoorzieningen in het lichaam stijgen. Cortisol zorgt ervoor dat het glucosegehalte in de bloedbaan toeneemt en verbetert de manier waarop de hersenen hiervan gebruikmaken. Daarnaast zijn er ook functies die juist ingetoomd worden door cortisol. Dit zijn functies die niet belangrijk zijn tijdens een vecht-of-vluchtsituatie, zoals reacties van het immuunsysteem en organen die nodig zijn bij de groei, voortplanting en de spijsvertering.

De reactie van het lichaam op stress of angst was vroeger noodzakelijk om ons te beschermen tegen gevaren. Het lichaam was hierdoor voorbereid op een situatie waarin gevecht of gevlucht moest worden. Doordat er in al die jaren zo veel veranderd is, kom je niet vaak meer terecht in een dergelijke situatie.

Tegenwoordig ervaren we namelijk stress door het drukke dagelijks leven en niet door echte gevaren. Het lichaam reageert echter nog steeds op dezelfde manier. Je lichaam bereidt je daardoor voor op een onnodige vecht-of-vluchtreactie. Het verhoogde cortisolgehalte heeft hierdoor geen uitweg meer. Negatieve gevolgen hiervan zijn minder spiermassa, een lager libido, schildklierproblemen, een verminderde botdichtheid, een slecht humeur of geheugenverlies.

Gewichtstoename door cortisol, stress en overgewicht:

Een verhoogd cortisolgehalte kan nog een ander effect veroorzaken. Er zijn namelijk verschillende redenen waardoor cortisol ervoor zorgt dat je in gewicht aankomt. Ten eerste weet het neuro-endocrien systeem, dat zorgt voor de afgifte van cortisol, niet dat je geen vecht-of-vluchtreactie hebt uitgevoerd. Het lichaam reageert daarom hetzelfde als wanneer je dit wel gedaan hebt. Hierdoor worden er nog steeds hormonen geproduceerd die je het signaal geven om voedingsstoffen aan te vullen, waardoor je honger krijgt en meer gaat eten.

Volgens Shawn Talbott, een professor aan de University of Utah, reageren mensen hierdoor vaak op stress door te eten. Hoewel het lichaam ervan uitgaat dat deze calorieën verbrand worden tijdens een reactie op een gevaarlijke situatie, gebeurt dit nu niet. Hierdoor kom je aan in gewicht.

Daarnaast zorgt een hoog cortisolgehalte er ook voor dat je meer vet gaat opslaan rondom de plaats waar cortisol het actiefst is: de buikstreek. Het lichaam gelooft namelijk dat je veel energie nodig gaat hebben.

Uit een publicatie op 5 april 2010 van Psychosomatic Medicine bleek dat diëten met een calorierestrictie leiden tot hogere cortisolwaardes. Als je toch calorieën wilt tellen om af te vallen, lees dan deze richtlijnen door over de verschillende soorten calorieën.

Volgens endocrinoloog Riccardo Perfetti heb je door een hoge cortisolwaarde ook meer behoefte aan koolhydraten door stress. Dit komt doordat de spieren suikers nodig hebben als energie tijdens de vecht-of-vluchtreactie. Om deze suikers op te nemen uit het bloed wordt insuline aangemaakt. Hoge gehaltes van insuline en suiker zorgen ervoor dat het lichaam nog meer vet opneemt.

Een dikke buik verstoort daarnaast de hormoonbalans weer. Hierdoor houd je eenvoudiger vet vast, blijf je vaak dooreten terwijl je vol zit en kan je moeilijker vet verbranden. Om af te kunnen vallen is het daarom belangrijk dat er minder cortisol aangemaakt wordt.

blank
Floor

Ik ben Floor, oprichtster van www.floraa.nl. Via deze weg wil ik jullie inspireren op het gebied van gezond en zo natuurlijk mogelijk leven. Veel plezier!

I am Flora, the founder of www.floraa.nl/en/. By this blog I want to inspire you to eat and live natural, happy & healthy. Enjoy!