Bye cellulite: Wat je wel en niet moet eten tegen cellulite!

Heb je, zoals zovelen, last van cellulite en wil je daar zo snel mogelijk van af? Dat kan! Aan cellulite kun je immers met een aangepast eet- en leefpatroon zelf veel aan doen. Om cellulite doeltreffend te behandelen zul je wel (voor de meeste) drastisch je eet- en leefgewoonte moeten aanpassen. Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging vormt een stevige basis om cellulite definitief een halt toe te roepen.

Huidaandoening cellulite

Cellulite heeft niets te maken met overgewicht en is ook niet leeftijdsgebonden. Iedere vrouw krijgt er vroeg of laat mee te maken. Cellulite is een huidaandoening die bijna uitsluitend bij vrouwen voorkomt. Het veroorzaakt meestal ontsierende putjes in dijen en/of billen. Maar blijf niet bij de pakken neer zitten. Stop met smeren van allemaal dure producten en ga over op de gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Cellulite versus cellulites

Cellulite wordt gelinkt aan verzwakte en uitgedroogde huidvellen en bindweefsel. Daardoor worden ze minder soepel en verliezen ze hun elasticiteit. Dit wordt versterkt door onder andere op hol geslagen hormonen, een ophoping van vocht en giftige stoffen en het gebrek aan elasticiteit van de huid. Cellulite wordt dikwijls verward met cellulitis, maar het zijn verschillende aandoendingen. Cellulitis is eveneens een huidaandoening die het gevolg is van bacteriële infecties en van het onderhuidse weefsel, maar de kenmerken zijn extreem rode en gezwollen huid, pijn en hoge koorts.

Gezonde voeding

Celwanden bestaan hoofdzakelijk uit lipiden en lecithine. Beide stoffen hebben een gezond voedingspatroon nodig om voldoende gehydrateerd te blijven. Een gezond voedingspatroon zorgt voor een jonge, stralende en zachte huid zonder spoor van cellulite.

Afvalstoffen

Cellulite is niet altijd het gevolg van overgewicht. De efficiënte afvoer van afvalstoffen heeft er eveneens mee te maken. Die afvalstoffen bevinden zich in belangrijke mate in de huidcellen en hebben zich samen met vocht opgehoopt. Om cellulite doeltreffend te behandelen is het dan ook van groot belang dat zowel vocht als afvalstoffen tijdig worden afgevoerd. Naast een gezond eetpatroon en een goede bloedsomloop is ook voldoende lichaamsbeweging ook belangrijk.

Gezonde voeding tegen cellulite:

Groente en fruit:

Vooral groene groente als broccoli en spinazie, maar ook bananen en meloen zijn bijzonder vezelrijk en zorgen voor een goede afvoer van vocht en afvalstoffen. Bosbessen en bosvruchten stimuleren de bloedsomloop.

Wit vlees:

Kip, kalkoen en konijn zorgen voor een gezonde spieropbouw.

Vis en eieren:

Zorgen tevens voor gezond spierweefsel

Water en thee:

Voldoende vocht bevordert de afvoer van vocht en afvalstoffen. Vind je het moeilijk om 2 liter water te drinken, wissel dan af met groene thee, dat vochtafdrijvend werkt.

Zout:

Beperk de inname van zout. Deze houdt vocht vast en dat werkt op de vorming van cellulite. Gebruik zoveel mogelijk verse kruiden voor de extra smaak in gerechten.

Asperges:

Deze hebben ontstekingsremmende eigenschappen en verminderen een opgeblazen gevoel. Ze stimuleren de bloedcirculatie en zijn vocht afdrijvend.

Vette vis:

Zalm, paling, makreel, sardines, haring en ansjovis zijn rijk aan omega 3 vetzuren en goede vetten. Zij zorgen ook voor een gezonde stofwisseling.

Rode bieten:

Deze zijn rijk aan lycopeen dat de bloedcirculatie stimuleert en extra vochtafdrijvend werkt. Rode bieten zijn tevens een bron van kalium, vitamine E (essentieel voor een gezonde huid) en collageenversterkende vitamine A, onmisbaar voor het verwijderen van giftige stoffen en het verlagen van het slechte LDL-Cholesterol.

Niet doen:

Augurken, frieten, gefrituurde gerechten, chips, alle bewerkte voedingsmiddelen zoals kaas, worst, salami, zout en suiker, kant-en-klare sauzen en dressings, alcoholische dranken en koffie.

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!