Budwigpapje à la Floraa

Op verzoek van een aantal trouwe volgers deel ik mijn eigen variatie op het Johanna Budwigpapje. Johanna Budwig studeerde chemie en stelde een maaltijd samen die al jaren wordt gebruikt voor een betere celstofwisseling bij kanker, maar die ook een zeer positief effect heeft op onze darmen, onze weerstand en onze huid. Het is niet alleen gezond, maar het is ook nog eens heel lekker en vult goed. Die combinatie maakt dit recept ideaal tijdens het afvallen. Omdat ik dit bijna dagelijks eet als ontbijt, lunch of tussendoortje en het me goed bevalt, vinden jullie hier het recept voor mijn budwig papje!

Wat gaat er in Floraa’s budwigpapje?

  • Kwark, biogarde, Griekse yoghurt of Bulgaarse yoghurt (in ieder geval biologisch).
  • Een handje glutenvrije havermout.
  • Een halve banaan of een klein appeltje.
  • Twee eetlepels biologische lijnzaadolie (twee weken houdbaar in de koelkast).
  • Een grote theelepel koudgeslingerde biologische honing (De Traay).
  • Pompoenpitjes, hennepzaad en gebroken lijnzaad.
  • Een scheut citroensap.
  • Een eetlepel rauwe cacao nibs.
  • Afwisselend wat biologische gedroogde besjes zoals goji besjes, inca besjes en moerbeien.
  • Een klein beetje kaneel om je bloedsuiker stabiel te houden.

Dit budwigpapje is rijk aan gezonde omega 3 vetten, bevordert de spijsvertering en is rijk aan antioxidanten en vitamine C voor de huid. We krijgen dagelijks te veel omega 6 vetten binnen en te weinig omega 3. Hierdoor komen er in ons lichaam steeds meer kleine micro ontstekingen voor die onze darmen irriteren en onze huid doen verouderen. Dagelijks een budwigpapje eten, kan hier verandering in brengen doordat het papje rijk is aan omega 3.

Ingrediënten zoals havermout en lijnzaadolie zijn voor veel mensen geen dagelijkse kost en klinken niet als lekker. Toch zou ik dit recept maar eens proberen. Je zult verbaasd zijn hoe lekker het is. Heb jij al eens budwigpap geprobeerd?