Bikiniproof met deze 7 snelle basisregels

Wil je een paar kilo kwijt voor de zomer? Met onderstaande tips kan ik je misschien het juiste steuntje in de rug geven. Iedereen droomt van een Summer Body en het ‘ik zit lekker in mijn vel’ gevoel. Zomaar al onderstaande tips naleven is niet voor iedereen haalbaar maar wie weet kun je een een paar punten uit kiezen en het zelfs na de zomer nog even vol houden. Dat zou toch top zijn?

7 tips om bikini proof de zomer in te gaan:

1. Weg met geraffineerde suiker!

Suiker is nu eenmaal gif. Het is niet goed voor je lijf, je komt er van aan en je wordt er futloos van. Geraffineerde suiker is ontdaan van de vetten en vezels die er normaal gesproken voor zorgen dat de energie gedoseerd wordt afgegeven.

Vermijd daarom alle voedingsmiddelen waar suiker in zit:

  • Koekjes
  • Cupcakes, taarten en andere baksels
  • Chocolade (alleen als het meer dan 72% cacao bevat, dan mag het wel J)
  • Suiker in de thee of koffie
  • Suikerrijk beleg
  • Krokante muesli (Cruesli)
  • Frisdrank en sapjes
  • Alcohol (wordt door je lichaam gezien als pure suiker)
  • Etc.

2. Vermijd snelle koolhydraten

Snel afvallen doe je níet met snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die zo snel worden verwerkt dat je lichaam ze behandelt als suiker. Het gaat hierbij om producten die sterk bewerkt zijn. Denk hierbij aan witte bloem, en alle producten die daarvan gemaakt worden:

  • Al het brood dat niet volkoren is
  • Pasta
  • Cake, taart en koek
  • Wit brood en stokbrood

Kies zoveel mogelijk volkoren producten en eet liever kleinere porties koolhydraten. Eet tegelijkertijd een portie (goede) vetten en/of eiwitten om ervoor te zorgen dat de koolhydraten langzamer worden opgenomen in je lichaam. Zo voorkom je dat je bloedsuikerpeil snel stijgt, en dat je lichaam het suiker omzet in lichaamsvet. Boekweit en haver zijn goede alternatieven. Deze zijn glutenvrij en werken minder op je bloedsuikerspiegel. Hier wordt ook pasta van gemaakt, check de natuurwinkel maar eens.

3. Eet geen producten met toegevoegd zout.

Als je veel normaal fabrieks/ keukenzout eet dan ga je automatisch vocht vasthouden. Wanneer mensen beginnen met gezond eten, dan vallen ze in het begin erg veel af. Die eerste kilo’s die je verliest bestaat vooral uit vocht.

En geloof me, die paar kilo vocht ben je liever kwijt dan rijk. Je verbrandt er geen vet mee, maar het is misschien wel de snelste manier om weer in die leuke zomerkleding te passen.

Hoe eet je minder zout?

  • Maak je eten zelf. Vermijd kant-en-klaar producten. En voeg zelf een beetje Keltisch of Himalaya zout toe. Deze typen zout zijn niet bewerkt/ gebleekt etc. waardoor ze nog de oorspronkelijke mineraalverhouding bevatten. Keltisch zout heeft zijn grijze kleur te danken aan de mineralen. Door de geode mineralenverhouding ervaren veel mensen dat je juist vocht verliezen door Keltisch zout te eten.
  • Kook alleen met bovenstaand zout. Als je zout toevoegt, doe dit dan in het begin van het kookproces, dan heb je minder nodig. Hoe later je zout toevoegt, des te meer je nodig hebt.
  • Gebruik gezonde specerijen om meer smaak aan je eten te geven, zoals kurkuma, gember, zwarte peper etc.
  • Probeer te wennen aan eten met minder zout. Als je dat een tijdje vol houdt zul je vanzelf schrikken van hoe zout sommige voorverpakte producten zijn.

4. Vermijd stress

Als je gestrest bent dan komt het stresshormoon vortisol kijken, die de neiging heeft om vetopslag te stimuleren. Afvallen heeft dus niet alleen met voeding en beweging te maken, maar ook met je emotionele toestand. Hoe beter jij in je vel zit, des te makkelijker afvallen zal zijn. Dus pak je stress aan. Ga sporten, ga mediteren, ga shoppen en be relax.. Tip: Download de: BreathingApp (aan elkaar geschreven). Door 5 minuten per dag te ademen op die methode is al bewezen dat je lijf weer de juiste hormonen aan maakt en cortisol levels dalen.

5. Kies voor levend voedsel

Kies voor eten dat groeit aan een boom, een plant, struik of in de grond.

Eet salades, maak smoothies, gebruik verse groenten in je avondmaaltijden. Snack met groente, ontbijt met wat groente en fruit, lunch en dineer met groente.

6. Eet meer eiwit

Voeg meer eiwit toe aan je maaltijden en tussendoortjes om sneller af te vallen. Dit kun je doen door vaker te kiezen voor kwark, biologische eieren, MSC (echte) tonijn uit blik, tofu, kikkererwten, gevogelte, vlees, vis, pitjes, zaadjes etc.

Eiwit voorkomt dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Daarnaast is eiwit een belangrijke bouwstof voor je spieren. Het helpt je sneller herstellen na het sporten en zo meer resultaat te halen uit je workout. Verder geeft het je een verzadigend gevoel.

Door bijvoorbeeld te ontbijten met wat eiwit, in plaats van alleen koolhydraten, begin je de dag goed. Je zult minder honger hebben en hierdoor makkelijker van de zoetigheid af kunnen blijven!

7. Beweeg meer

Lekker bewegen! Minimaal een paar keer per week. Door vaker te bewegen maak je afvallen een stuk makkelijker, zeker als je maar een paar kilo kwijt wilt. Daarbij komt dat beweging je een heerlijk gevoel geeft. Gelukkig komt het mooie weer er aan en is het makkelijker om even naar buiten te gaan voor een heerlijke work-out! Ga bijvoorbeeld bootcampen….

Let the summer begin! 😀 Help je vrienden en familie ook om weer fit de zomer in te gaan en deel dit artikel via Social Media..

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!