Mijn basisboodschappen voor deze week + uitleg en tips!

Vandaag deed ik boodschappen bij de Jumbo onder onze woning en het leek mij leuk jullie eens te laten zien hoe ik boodschappen doe. Bepaalde voedingsmiddelen haal ik maandelijks bij de Ekoplaza of bij de boer. Andere voedingsmiddelen haal ik gewoon bij de Jumbo of bij Albert Heijn. Niet omdat ik deze supermarkten prefereer maar omdat deze dicht in de buurt zitten. Ik laat jullie de boodschappen van vandaag zien en leg uit waarom ik bepaalde keuzes maak. Ik speel open kaart dus jullie zullen zien dat ik ook zondig 🙂

Boodschappen bij een gezonde levensstijl:

  • Fruit: biologische appels en peren. Peren eet ik los en bestrooi ik met een beetje kaneel. Kaneel houdt je bloedsuikerspiegel stabieler. Appels eet ik los met kaneel of in de magere kwark met noten, pitjes, olijf en lijnzaadolie. Zowel appels als peren werken slijmbindend en zijn goed om te eten bij verstopping/ verkoudheid.
  • Avocado: (eigenlijk ook fruit) om de salades meer vullend te maken en om los te eten met een beetje olijfolie, peper en zout.
  • Groenten: Haricots verts, rauwkostsalade, komkommer, broccoli, wortelrasp, aspergepunten en zoete aardappel (eigenlijk een knol). Met deze groentes maak ik lekkere gemengde salades met een beetje yoghurtdressing of zelfgemaakte vinaigrette en mozzarella of parmezaan.
  • Kaas: mozzarella en parmezaan om de salades diverser te maken. Alleen groentes in een salade vind ik erg mager.
  • Eieren: altijd biologisch –> lees hier waarom.
  • Koolhydraten: wafels van boekweit, quinoa en lijnzaad. Drie glutenvrije graanvervangers die voedend en vullend zijn. Deze beleg ik met biologische kipfilet, rookvlees, avocado, notenpasta of suikervrije aardbeienjam.
  • Magere kwark: met een pot kwark kan ik drie maaltijden maken. Mijn bakjes kwark bestaan dan ook altijd meet uit noten, pitten, zaden, fruit, kruiden en olie dan uit kwark. Ik kies voor magere kwark omdat dit de onbewerkte en dus originele versie van kwark is. Ik voeg dan zelf gezonde oliën toe. Voor yoghurt geldt dat andersom. Volle yoghurt is de originele variant en magere yoghurt is bewerkt.
  • Paranoten: rijk aan selenium en toevallig had ik alle andere noten zoals walnoten en cashewnoten nog in huis.
  • Kruidenthee: twee verschillende varianten met verwarmende kruiden zoals gember, kaneel en zwarte peper. Dit omdat ik nu al merk dat ik moeite krijg om warm te blijven buiten. Ik ben een echte koukleum. Mocht iemand daarvoor nog tips hebben kun je die achter laten in een reactie. 😉
  • Snacks: een zak maïs crisps met sour cream smaak (wel vrij van e-nummers) en een pure chocolade letter voor mijn vriend alleen ik kan hem niet verzekeren dat deze nog niet is aangebroken als hij thuis komt.. ja, ik snoep ook.

De schade: €45,- voor deze rijke tas met boodschappen. Meer dan de helft van de producten zijn biologisch en alle producten zijn vrij van slechte e-nummers en smaakversterkers + vrij van geraffineerde suikers. Deze boodschappen waren in 15 minuten gedaan. Wanneer je weet wat je zoekt is het zo gebeurd!

Vlees ontbreekt bij deze boodschappen, dat komt omdat ik dit altijd nog in de vriezen heb liggen, rechtstreeks van de boer. Daarmee bespaar ik 30% op de kosten en weet ik zeker dat ik goed vlees eet.

 

gezonde boodschappen floraa.nl

 

blank
Floor

Ik ben Floor, oprichtster van www.floraa.nl. Via deze weg wil ik jullie inspireren op het gebied van gezond en zo natuurlijk mogelijk leven. Veel plezier!

I am Flora, the founder of www.floraa.nl/en/. By this blog I want to inspire you to eat and live natural, happy & healthy. Enjoy!