5 redenen om te sporten, juist wanneer je geen zin hebt!

Geen zin om te gaan sporten? Doe het juist wel, je wordt er gelukkig van! Dat klinkt lekker makkelijk, echter na het lezen van onderstaande redenen denk ik dat je jouw eerste sportmoment weer gaan plannen!

Na een drukke dag is het heel verleidelijk om de weg naar de sportschool over te slaan en thuis met een wijntje op de bank te kruipen. En dan heb ik het nog niet over het koken, de kinderen op bed leggen en de tasjes klaar maken voor de volgende dag. Je moet al zo veel en dan moet je ook nog een keertje sporten. Maar geloof me, het is beter dat je wel gaat, want naast fysiek effect zal je je ook mentaal beter gaan voelen.

5 redenen om te sporten, juist wanneer je moe bent of geen zin hebt:

  1. Je wordt er blij van. Door sporten komen stoffen zoals endorfine, dopamine en serotonine vrij. Dit zijn zogenaamde gelukshormonen en geven je een blij gevoel. Regelmatig intensief sporten maakt de kans op psychische klachten kleiner. Een half uurtje per dag kan er al voor zorgen dat je meer ontspannen door het leven gaat. Je komt door je te concentreren op wat je aan het doen bent veel meer in het nu. Laat de oortjes en je telefoon eens thuis, want je moet niet afgeleid worden door muziek. Voel wat je doet en let op je ademhaling. Op deze manier kun je echt je hoofd ‘leeg’ maken.
  2. Energie. Inspanning geeft meer energie dan het je kost. Na een nacht slecht slapen, een jetlag of een kater is de verleiding groot om op de bank te ploffen, maar dit zijn juist goede redenen om naar de sportschool te gaan om een energieboost aan je lichaam te geven. Ontspanning door inspanning klopt echt.
  3. Positiviteit. Sporten vergt wat van je lichaam, maar ook van je geest. Er kunnen tijdens het trainen ook krachten naar voren komen waarvan je niet weet dat je ze bezit. Dat is juist goed. Door af te zien haal je alle negatieve energie uit je lichaam en laadt je jezelf op met nieuwe positieve energie. Daardoor ga je lekkerder in je vel zitten en ga je ook anders naar je omgeving kijken.
  4. Ontspannen. Als je training ervaar je eigenlijk een vorm van stress. Je raakt buiten adem en je hartslag gaat omhoog. Je houdt je lichaam eigenlijk voor de gek doordat je door het trainen elke keer een valse stresssituatie aan je lichaam afgeeft, waartegen je lichaam zich zal wapenen. Op deze manier leert het lichaam zichzelf beter en sneller te ontspannen.
  5. Houdt van je lijf. Als je gaat sporten, wordt je je bewuster van je lichaam. Je benen zitten de hele dag onder een bureau en komen weinig in actie. Met sporten ga je ze voelen, je bloed gaat stromen en daarnaast geeft sporten je ook meer zelfvertrouwen over je lichaam. Je bent je meer bewust van je lichaam en door regelmatig te sporten zie je je lichaam ook positief veranderen. Dat goede gevoel wil je vasthouden.
blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!