Vage lichamelijk klachten door slijmvliesproblemen? + oplossing!

slijmvliesproblemen dieet, klachten en oplossing

Het hebben van vage klachten is een veelvoorkomend probleem. En op de één of andere manier horen spijsverteringsklachten daar vaak bij. Zoals je vast weet begint een goede gezondheid in je darmen. Je darmen nemen een groot deel van de voedingsstoffen op die jij ze aanbied. Zo is een gezonde darmflora heel belangrijk, net als het eten van groenten (vezels) en volwaardige eiwitten (bouwstoffen). Maar wat nou als je heel hard je best doet gezond te eten en je blijft die vage klachten houden? Het kan goed een slijmvliesprobleem zijn!

Slijmvliesproblemen

Het volledige spijsverteringskanaal is bedekt met een stevige laag slijmvlies. Die zorgt er onder andere voor dat gifstoffen en grote stukken voeding niet in de bloedbaan komen. Als deze laag beschadigd is kan dit wel. Met als gevolg dat de lever en het immuunsysteem onder druk komen te staan met alle gevolgen van dien. Ook de productie van vitamine B5, B11 en K in de darmen holt achteruit. De maag produceert minder maagzuur (wat leidt tot brandend maagzuur) en de opname van vitamine B12 verminderd of verdwijnt zelfs helemaal. Ook neem je voedingsstoffen minder goed op wat weer leidt tot tekorten en daarbij behorende klachten.

Klachten bij beschadigd slijmvlies:

  • Brandend maagzuur
  • Opgeblazen buik
  • Slechte vertering
  • Brijige ontlasting
  • Obstipatie/diarree afwisselend
  • Prikkelbare Darm Syndroom
  • Vermoeidheid
  • Weeïg hongergevoel na de maaltijd (gisting in de maag)
  • Hoofdpijn na de maaltijd
  • Slecht tegen granen, zuivel , noten en/of eieren kunne
  • Buikpijn
  • Winderigheid
  • Darmflora die maar niet op orde wil komen (ondanks al je inspanningen)

Het vervelende van deze klachten is dat je ook na een écht gezonde maaltijd last kunt hebben en dan al gauw denkt: waarom werkt dit nou bij mij niet?

Slijmvliesproblemen zijn best moeilijk op te lossen, omdat je al gauw in een vicieuze cirkel zit. Hulp van een orthomoleculaire therapeut kan het proces zeker versnellen, vanwege de gerichte adviezen en eventuele tijdelijke supplementen. Wat je zelf kunt doen om je slijmvlies weer op te bouwen is je houden aan het volgende voedingspatroon:

Dieet bij slijmvliesproblemen:

  1. Veel groenten, minstens 200 gram per maaltijd (3x per dag!).
  2. Dierlijke eiwitten in de vorm van vette vis, gevogelte en wild
  3. Plantaardige eiwitten in de vorm van verse peulvruchten, maar wel beperkt. Verder licht geroosterde noten en zaden.
  4. Vetten in de vorm van extra vierge olijfolie, kokosolie en eventueel koudgeperste lijnzaad- hennep- hazelnoot- avocado- of walnootolie.
  5. Weinig tot geen fruit gebruiken (vanwege de suikers)
  6. Regelmatig knoflook en ui eten.
  7. Beperken van voeding dat salicylzuur bevat: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi27.htm
  8. En dan streng vermijden: gluten, zuivel, koffie, vruchtensap, cacao, suiker, alcohol en alle bewerkte/verbrande vetten uit bijvoorbeeld pakjes, zakjes, koek en snoep.

Op deze manier krijg je de juiste aminozuren, Omega 3, Zink en vezels binnen. Deze zijn nodig om het slijmvlies op te bouwen. Als je daarnaast de als laatst genoemde producten vermijd zijn de juiste voedingsstoffen ook niet nodig om de stoorfactoren af te breken die ook nog eens meer schade toebrengen.

You Might Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>