Jodiumtekort door minder brood? Wat nu?

brood jodiumtekort, brood jodium, jodium bronnen, jodium recept, brood ongezond

(Dit is een gezamenlijke blog door Susan en Floor)

Susan: Jodium is een spoorelement dat belangrijk is voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.  Van nature komt jodium voor in zeewier, zeevis en eieren. Toegevoegd jodium zit in gejodeerd keuken-, tafel- en dieetzout, bakkerszout, brood dat gebakken is met bakkerszout en sommige vleeswaren. Een jodiumtekort komt regelmatig voor als iemand weinig of geen brood eet, ongejodeerd of biologisch brood eet en ook geen gejodeerd keukenzout gebruikt. Bij kinderen leidt jodiumgebrek tot een groeiachterstand en een verminderend leervermogen.

Floor: De westerse wereld heeft van nature weinig jodium in het eten en daardoor heeft er altijd een jodiumtekort op de loer gelegen. Om die reden is er besloten jodium aan bakkerszout toe te voegen. Brood is immers een veel geconsumeerd product geweest. In de afgelopen jaren is bekend geworden dat er aan brood een tarwe veel gesjoemeld is. Zo heeft er genetische manipulatie plaats gevonden om de granen geschikter te maken voor productie.

Over GMO (Genetisch gemodificeerde voeding) is steeds meer informatie bekend en het zou onze gezondheid schaden. Meer hierover kun je lezen in het boek “de wereld volgens Monsanto”. Om deze reden kiezen veel mensen voor biologisch brood, waarbij geen genetische aanpassingen zijn verricht. Ook hebben veel mensen de keuze gemaakt om alleen nog maar spelt te eten omdat het een nieuwer graan is of zijn ze compleet gestopt met brood omdat ze liever helemaal geen gluten meer eten of zelf compleet koolhydraatarm eten.

Nu heel veel mensen besloten hebben om veel minder tot geen brood meer te nemen, loopt men steeds meer risico op jodium tekort. De grote broodfabrikanten komen op dit moment met allerlei acties om de broodconsumptie opnieuw te stimuleren. Er zit natuurlijk veel geld in deze industrie en het feit dat mensen minder brood gaan eten baart hen zorgen.

Via de grote media worden mensen gewaarschuwd voor een jodium tekort dat ze oplopen door minder brood te eten. Helaas klopt het dat dit tekort hierdoor kan ontstaan, echter is dat tekort er ook al wanneer je kiest om ambachtelijk, biologisch of ander ‘modern’ brood te eten omdat hierbij niet altijd bakkerszout gebruikt wordt. Ook wordt er door middel van filmpjes op TV en via Social Media gezegd dat brood eigenlijk harstikke gezond is omdat het rijk is aan mineralen. Helaas vertellen ze er niet bij dat brood ook bestanddelen bevat die juist de opname van mineralen belemmeren en dat gist in brood onze darmflora verslechterd en daarmee ook de opname van voedingsstoffen vermindert.

Ik werd vorige week gebeld door een media bureau of dat ik tegen betaling een van die filmpjes wil delen via www.floraa.nl. Ze zijn dus bereid om landelijk veel geld uit te geven om mensen weer aan het brood te krijgen. Ik vind dat zeer ernstig aangezien in het filmpje bepaalde ‘experts’ worden geïnterviewd en alleen de zogenaamde positieve eigenschappen van brood worden belicht. Mensen die geen brood meer eten worden een soort van belachelijk gemaakt. Laat je niet manipuleren door de grote belanghebbenden uit de broodindustrie en denk voor jezelf. Ik zeg niet dat brood direct vergif is, echter denk ik dat het voor ons lichaam op de lange termijn niet gezond is en dat we het zeker niet nodig hebben. Daarnaast is brood niet meer hetzelfde als 50 jaar geleden. Natuurlijk heb ik hun aanvraag vriendelijk afgewezen…

Als je brood eet, kies dan voor biologisch of spelt en altijd voor zuurdesem i.p.v. gistbrood. Het is tijd dat we in Nederland jodium aan een ander product toe voegen dan brood, dat is duidelijk.

Alternatieve bronnen van Jodium:

Susan: Maar wat als we geen brood en tafelzout meer eten, waar halen we dan de jodium vandaan? Gelukkig zijn er een hele hoop alternatieven om toch aan voldoende jodium te komen.

Er zijn twee belangrijke bronnen waar we jodium uit kunnen halen:

  • Waterplanten, zoals zeewier, kelp, algen en zeekraal. Vooral de Aziatische keukens maken natuurlijk veel gebruik van algen en zeewier.
  • Vis, vooral zeewolf bevat redelijk veel jodium gevolgd door zalm.

Mocht je een jodium tekort hebben, dan zou je jodium suppletie kunnen gebruiken in de vorm van kelp. Vooral bij oestogeendominantie en andere typische vrouwenkwaaltjes kun je hier baat bij hebben. In overleg met een natuurvoedingsdeskundige of therapeut kun je kijken wat voor jou het beste werkt.

Ter inspiratie nog een heerlijk recept van Susan met Zoete aardappel, Kabeljauw en Zeekraal:

Ingrediënten voor 2 personen :

  • 2 middelgrote bataten
  • 2 stukjes kabeljauw met huid
  • handje zeekraal
  • halve courgette
  • 1 kleine lepel kappertjes
  • klont roomboter
  • 1 ei
  • lepel kokosvet
  • peper
  • zeezout
  • verse peterselie
  • nootmuskaat

Bereiding:

De puree
1. Schil de bataten en snij ze in kleine blokjes en laat ze gaar koken in snuf zout.
2. Als ze gaar zijn afgieten, ei en klontje boter toevoegen (laat de helft van de boter over voor de zeekraal)
3. Pureer het tot een gladde puree met de staafmixer en breng op smaak met nootmuskaat, peper en zeezout
De groente
1. snij de courgette in kleine blokjes
2. spoel de zeekraal af en dep het droog
3. verwarm een klont roomboter in een steelpannetje, smoor daarin de courgette (niet te gaar) en voeg de zeekraal en kappertjes toe, niet langer dan 5 minuten laten smoren.

 

De vis
1. wrijf de vis in met zout en peper
2. bak hem op de huid in een klont kokosolie, na 5 minuten omdraaien en afbakken tot het gaar is.
3. serveer met vers geknipte peterselie.

 

You Might Also Like

9 Comments

  1. 1

    Als je én weinig zelfgebakken brood eet,niet van vis houdt en keltisch zeezout gebruikt is het risico helemaal groot. Dat overkwam mijn man. Kelp hielp.

  2. 2
  3. 3
  4. 5

    hoe kom je erachter of je jodium tekort hebt, en als een kindje van 2 jaar en 8 mnd meestal biologisch brood eet, zal ze dan een tekort hebben?

  5. 6

    Hallo Floraa,

    Wat je er niet bij verteld is dat je ook (soms) betaald wordt voor het schrijven van positieve reviews van bijvoorbeeld glutenvrije artikelen of superfoods. Hieraan doe je wel mee zonder dit ook te vermelden. In bijvoorbeeld een uitzending van Keuingsdienst van waarde is zo vogelzaad gelanceerd als superfood. Ook hiervoor beleken vele bloggers bereid om hierover een positieve review te schrijven. Ik vind het dus kwalijk dat je net doet of je zelf onafhankelijk bent.

    Daarnaast heb ik als coeliakiepatient moeite met je oorlog tegen brood, gluten en gist. Iedereen kiest zijn eigen dieet, mglutenvrij eten is niet gezond en vereist aanpassingen aan je dieet om geen vitaminetekorten of te weinig vezels binnen te krijgen. Jodiumtekort is een van de risoscos waar een coeliakiepatient rekning mee moet houden als levenslang verplicht glutenvrij moeten eten. Ook onze patientenvereniging is nieit tegen glutenvrij eten, maar waarschuwt wel uitdrukkelijk voor de gezondheidsrisicos van eenzijdig glutenvrij eten zonder enige granen. ik verwijs graag naar http://www.glutenvrij.nl naar de zin en onzin van glutenvrij eten en hoe een gezond en volwaardig glutenvrij dieet eruit ziet.

    Zolang iemand geen coeliakie heeft, is het eten van brood en gluten gezond en onderdeel van een goede dagelijkse voeding. Glutenvrij eten is niet perse gezonder.

    • 7

      Hoi Lidewij, ondanks dat onze gedachtegangen blijkbaar niet helemaal op een lijn liggen, wil ik je toch bedanken voor je reactie. Het is goed als we regelmatig onze gezondheid vanuit verschillende oogpunten bekijken en kritisch zijn. Ik begrijp dan ook zeker jouw twijfels alleen ik zelf ben wel degelijk overtuigd door het grote aantal mensen die ik ken die hier degelijk onderzoek naar gedaan hebben zoals mijn orthomoleculair therapeut en een Engels lab dat bij mij een haaranalyse heeft gedaan om mij helemaal uit te meten. Hieruit komt bij al hun patiënten duidelijk naar voren dat granen meer schade aanrichten dan goeds brengen en hierop durf ik te leunen als het aankomt op de informatie die ik verspreid. Natuurlijk baseer ik niet alles op bovenstaande maar heb ik mezelf nog verder verdiept in de genetische verandering van granen in de afgelopen jaren. Dit veroorzaakt naar mijn mening namelijk het probleem en niet de granen zelf.

      Over de reviews die ik schrijf: ik schrijf alleen content over voedingsmiddelen en producten waar ik volledig achter sta en laat me niet verleiden door extra inkomsten. Helaas doen veel andere bloggers dat wel. Op het moment wijzen wij meer dan 80% van de binnenkomende samenwerkingsverzoeken af en zijn we nog een non-profit organisatie. Daarmee bedoel ik dat er meer in deze site wordt geïnvesteerd dan dat ermee wordt verdient. Dat blijf ik doen omdat hier mijn passie ligt, ik hoop dat dit nu duidelijk is om misverstanden te voorkomen.

      Ik wens jou veel leesplezier toe en succes in jouw reis naar een gezonde en fijne leefstijl 🙂

      • 8

        Hallo Floor,

        bedankt voor je eerlijke reactie. Het geeft niet dat we een andere mening hebben over glutenvrij eten, en het lijkt me logisch dat je op je eigen website vooral onderwerpen kiest die aansluiten bij jouw ideeën. Wel vind ik het wat ver gaan om het zeer ernstig te noemen dat een probrood-organisatie een vergoeding aanbiedt voor het delen van hun boodschap. Dat is niet anders dan dat antibroodorganisatie een vergoeding bieden als je een review schrijft over hun bijv. webwinkel. Daarmee stel je de probroodorganisatie onnodig in een kwaad daglicht. Het is geen geheim dat hun mening anders is dat die van jou, maar dat betekent nog niet dat ze die mening delen met slechte bedoelingen. Je bent het namelijk wel eens met hun waarschuwing voor een Jodiumtekort.

        Tegelijkertijd is jouw forum ook bevooroordeeld (namelijk anti brood) en dus ook niet ‘onafhankelijk’ of ‘altijd de volledige waarheid vertellend’. Er zijn nu eenmaal verschillende meningen over brood en waar de waarheid ligt is onduidelijk en hangt ook af van hoe groot je sommige risico’s inschat. Ik geloof bijvoorbeeld niet in alternatieve geneeswijzen. Als je daar wel waarde aan hecht, kan je een andere mening krijgen over gluten.

        Mijn boodschap is vooral om je eigen onafhankelijkheid te waarborgen (en dan alle meningen weer te geven) of open te zijn dat dit blog je eigen mening/waarheid weergeeft.

  6. 9

    Alleen lijkt me zuurdesem niet zo gezond. Word er zelf nogal ziek van, net als van kaas, zuurkool en andere gefermenteerde producten.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>