Jodiumtekort door minder brood? Wat nu?

(Dit is een gezamenlijke blog door Susan en Floor)

Susan: Jodium is een spoorelement dat belangrijk is voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.  Van nature komt jodium voor in zeewier, zeevis en eieren. Toegevoegd jodium zit in gejodeerd keuken-, tafel- en dieetzout, bakkerszout, brood dat gebakken is met bakkerszout en sommige vleeswaren. Een jodiumtekort komt regelmatig voor als iemand weinig of geen brood eet, ongejodeerd of biologisch brood eet en ook geen gejodeerd keukenzout gebruikt. Bij kinderen leidt jodiumgebrek tot een groeiachterstand en een verminderend leervermogen.

Floor: De westerse wereld heeft van nature weinig jodium in het eten en daardoor heeft er altijd een jodiumtekort op de loer gelegen. Om die reden is er besloten jodium aan bakkerszout toe te voegen. Brood is immers een veel geconsumeerd product geweest. In de afgelopen jaren is bekend geworden dat er aan brood een tarwe veel gesjoemeld is. Zo heeft er genetische manipulatie plaats gevonden om de granen geschikter te maken voor productie.

Over GMO (Genetisch gemodificeerde voeding) is steeds meer informatie bekend en het zou onze gezondheid schaden. Meer hierover kun je lezen in het boek “de wereld volgens Monsanto”. Om deze reden kiezen veel mensen voor biologisch brood, waarbij geen genetische aanpassingen zijn verricht. Ook hebben veel mensen de keuze gemaakt om alleen nog maar spelt te eten omdat het een nieuwer graan is of zijn ze compleet gestopt met brood omdat ze liever helemaal geen gluten meer eten of zelf compleet koolhydraatarm eten.

Nu heel veel mensen besloten hebben om veel minder tot geen brood meer te nemen, loopt men steeds meer risico op jodium tekort. De grote broodfabrikanten komen op dit moment met allerlei acties om de broodconsumptie opnieuw te stimuleren. Er zit natuurlijk veel geld in deze industrie en het feit dat mensen minder brood gaan eten baart hen zorgen.

Via de grote media worden mensen gewaarschuwd voor een jodium tekort dat ze oplopen door minder brood te eten. Helaas klopt het dat dit tekort hierdoor kan ontstaan, echter is dat tekort er ook al wanneer je kiest om ambachtelijk, biologisch of ander ‘modern’ brood te eten omdat hierbij niet altijd bakkerszout gebruikt wordt. Ook wordt er door middel van filmpjes op TV en via Social Media gezegd dat brood eigenlijk harstikke gezond is omdat het rijk is aan mineralen. Helaas vertellen ze er niet bij dat brood ook bestanddelen bevat die juist de opname van mineralen belemmeren en dat gist in brood onze darmflora verslechterd en daarmee ook de opname van voedingsstoffen vermindert.

Ik werd vorige week gebeld door een media bureau of dat ik tegen betaling een van die filmpjes wil delen via www.floraa.nl. Ze zijn dus bereid om landelijk veel geld uit te geven om mensen weer aan het brood te krijgen. Ik vind dat zeer ernstig aangezien in het filmpje bepaalde ‘experts’ worden geïnterviewd en alleen de zogenaamde positieve eigenschappen van brood worden belicht. Mensen die geen brood meer eten worden een soort van belachelijk gemaakt. Laat je niet manipuleren door de grote belanghebbenden uit de broodindustrie en denk voor jezelf. Ik zeg niet dat brood direct vergif is, echter denk ik dat het voor ons lichaam op de lange termijn niet gezond is en dat we het zeker niet nodig hebben. Daarnaast is brood niet meer hetzelfde als 50 jaar geleden. Natuurlijk heb ik hun aanvraag vriendelijk afgewezen…

Als je brood eet, kies dan voor biologisch of spelt en altijd voor zuurdesem i.p.v. gistbrood. Het is tijd dat we in Nederland jodium aan een ander product toe voegen dan brood, dat is duidelijk.

Alternatieve bronnen van Jodium:

Susan: Maar wat als we geen brood en tafelzout meer eten, waar halen we dan de jodium vandaan? Gelukkig zijn er een hele hoop alternatieven om toch aan voldoende jodium te komen.

Er zijn twee belangrijke bronnen waar we jodium uit kunnen halen:

  • Waterplanten, zoals zeewier, kelp, algen en zeekraal. Vooral de Aziatische keukens maken natuurlijk veel gebruik van algen en zeewier.
  • Vis, vooral zeewolf bevat redelijk veel jodium gevolgd door zalm.

Mocht je een jodium tekort hebben, dan zou je jodium suppletie kunnen gebruiken in de vorm van kelp. Vooral bij oestogeendominantie en andere typische vrouwenkwaaltjes kun je hier baat bij hebben. In overleg met een natuurvoedingsdeskundige of therapeut kun je kijken wat voor jou het beste werkt.

Ter inspiratie nog een heerlijk recept van Susan met Zoete aardappel, Kabeljauw en Zeekraal:

Ingrediënten voor 2 personen :

  • 2 middelgrote bataten
  • 2 stukjes kabeljauw met huid
  • handje zeekraal
  • halve courgette
  • 1 kleine lepel kappertjes
  • klont roomboter
  • 1 ei
  • lepel kokosvet
  • peper
  • zeezout
  • verse peterselie
  • nootmuskaat

Bereiding:

De puree
1. Schil de bataten en snij ze in kleine blokjes en laat ze gaar koken in snuf zout.
2. Als ze gaar zijn afgieten, ei en klontje boter toevoegen (laat de helft van de boter over voor de zeekraal)
3. Pureer het tot een gladde puree met de staafmixer en breng op smaak met nootmuskaat, peper en zeezout
De groente
1. snij de courgette in kleine blokjes
2. spoel de zeekraal af en dep het droog
3. verwarm een klont roomboter in een steelpannetje, smoor daarin de courgette (niet te gaar) en voeg de zeekraal en kappertjes toe, niet langer dan 5 minuten laten smoren.

 

De vis
1. wrijf de vis in met zout en peper
2. bak hem op de huid in een klont kokosolie, na 5 minuten omdraaien en afbakken tot het gaar is.
3. serveer met vers geknipte peterselie.

 

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!