Gezond en blijvend afvallen: van maatje 46 naar 36!

Lees hier het motiverende verhaal van Ester over gezond en blijvend afvallen. Tot haar 19e kon ze alles eten wat los en vast zat, ze was altijd slank en deed niet aan sport. Op haar 20e veranderde dat, truitjes werden te klein en ze paste niet meer in haar broeken. Toen ging de knop om bij haar! Ze was er helemaal klaar mee zich vaak moe en onzeker te voelen! Lees hier haar knappe, persoonlijke verhaal!

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ester, misschien ken je mij wel als @essiehealthylife op Instagram! Ik woon in Breda met mijn Franse bulletje Cooper. Ik ben inmiddels al even getransformeerd naar “fitty” maar fit ben ik zeker niet altijd geweest, ooit woog ik bijna 100 kilo, dat is 36 kilo meer dan nu!

Esther3  esther5

 

Mijn “van fatty naar fitty” transformatie

Tot mijn 19e was ik altijd slank, zelfs dun te noemen! Ik deed niet aan sport, at alles wat los en vast zat, ging veel stappen en kwam geen grammetje aan. Op mijn 20e ging dat veranderen: werden truitjes te klein, paste ik niet meer in mijn broeken en nog ging de knop maar niet om. Iedere keer had ik weer een andere smoes en heb dan ook jaren een haat-liefde verhouding met eten gehad. Af en toe viel ik wat af, dan kwam ik weer aan. Eind 2011 was ik er ineens klaar mee! Zelfs maat 46 werd me te klein en, buiten het feit dat ik gewoon veel te dik was, was ik ook vaak moe en onzeker.

Omdat ik al diverse diëten en manieren had geprobeerd, maar dat nooit een blijvend effect had besloot ik “gewoon” gezonder te gaan eten. Als 1e liet ik de liters cola en zakken chips, snoep en de vette happen links liggen. Ik begon met ontbijten (ik kan me nu werkelijk niet meer voorstellen hoe ik daar ooit zonder kon ;-)) en at verder op tijd een lunch en avondeten. Tussendoortjes nam ik af en toe, maar koos vaak wel wat gezondere producten. Binnen 8-9 maanden tijd viel ik 25 kilo af. Ik voelde me beter, energieker en paste weer in maatje 38. Dit bleef 2 jaar stabiel tot ik eind 2013 begon met sporten, omdat ik nog wel iets strakker wilde worden.

Samen met mijn zusje begon ik eerst met cardio en wat groepslessen. We sportten 1-2x per week, maar steeds vaker ging ik het “gevreesde” krachthonk in, veel leuker en uitdagender. Ik ging me daarnaast nog meer verdiepen in gezonde voeding en training, raakte steeds enthousiaster en werd nog gemotiveerder om door te zetten. De knop ging vanaf dat moment volledig om en sinds die tijd werd het een “lifestyle”. Ik viel in 2014 nog eens 10 kilo af want als je je goed verdiept in gezonde voeding, blijkt het toch iets minder gezond dan je denkt 😉

Ik trainde een tijdje 5-6 dagen per week. Inmiddels is dat meestal 3-4x per week (krachttraining) en daarnaast doe ik 1-2x per week aan yoga. Voor mij is dit een gezonde balans. Waar ik eerst MOEST trainen, kan ik nu mijn prioriteiten ook wel eens elders leggen. Hardlopen vind ik ook heerlijk, maar door een scheurtje in mijn meniscus kan ik nooit pijnvrij lange afstanden lopen. Ik heb dit dus even gelaten voor wat het was, maar mijn doel is toch wat meer conditie opbouwen dus ik ben het nu weer langzaam aan het oppakken.

Wat vind ik gezond eten?  Voor iedereen is het natuurlijk nét even anders, maar voor mij betekent het dat ik goed let op de inname van mijn koolhydraten (complexe ipv snelle/witte varianten), eitwitten en gezonde vetten. Ik kook niet meer uit pakjes en probeer geraffineerde suikers zoveel mogelijk te vermijden. Omdat ik afwisseling erg belangrijk vind, is praktisch geen ontbijt, lunch of diner hetzelfde.

Ik pas zelf de 80-20 regel toe: zo’n 80% leef en eet ik gezond (vaak nog wel een hoger percentage), maar de overige 20% snoep of eet ik ook wel eens iets wat een stuk minder gezond is, zoals bijvoorbeeld mijn favoriete cheat/treat: Tony!!!

Ik weet wat mijn onderhoud is qua voeding. Gemiddeld is dat 2400 calorieen op een dag. Maar waar voor sommigen geldt dat ze het prettig vinden om het exact bij te houden, werkt dat voor mij obsessief. Ik track dus niets. Ik weet ongeveer hoe mijn verhoudingen koolhydraten, vetten en eiwitten moeten zijn en hou daar rekening mee. Ik heb geleerd vooral naar mijn spiegelbeeld te kijken en zolang ik nog steeds progressie boek en kan “spelen” met de verhoudingen als ik iets aan wil pakken vind ik het prima zo! Ik eet overigens nu 7-8 keer verdeeld over de dag. Niet perse iedere 2-2,5 uur maar wanneer ik trek krijg. Dat werkt voor mij het beste.

Mindset voor blijvend afvallen:

Wat ik vooral heb geleerd, is dat het volhouden van deze lifestyle alleen maar kan met een juiste mindset. Ik ben fitter, energieker maar vooral gelukkiger dan ooit. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog dik zal zijn. Ik haal zoveel energie uit deze manier van leven. Daarnaast is het erg fijn om niet meer van mezelf te walgen als ik in de spiegel kijk. Natuurlijk zie ik nog wel eens dingen dat ik denk: hmmmm dat kan beter/anders. Maar nu zie ik het als een uitdaging dat aan te pakken of…. Accepteer ik die imperfecties en omarm ik ze. Niemand is namelijk perfect en dat hoeft ook niet! Je hele leven is een journey, je leert van iedere situatie en ieder moment weer iets. Het kost me nooit moeite om op mijn voeding te letten of te gaan sporten (oké, eerlijk… natuurlijk heb ik ook wel eens geen zin ;-)) maar sinds ik yoga ben gaan doen en af en toe mediteer merk ik dat ik ook steeds beter dingen los kan laten. Heerlijk is dat!

Inspiratie Doordat mijn Instagram zo snel groeide, merkte ik dat er steeds meer mensen geïnspireerd raakten door mijn recepten en manier van leven. Dat is niet onopgemerkt gebleven, dus werd ik eind 2014 gevraagd om voor iemand te bloggen. Ik vond dat zo leuk om te doen dat ik uiteindelijk heb besloten om een eigen blog op te zetten. Sinds september 2015 kun je me dus ook volgen op: www.essiehealthylife.nl. Het zou leuk zijn als je daar ook eens een kijkje komt nemen!

Liefs Ester

You Might Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>