Eet naar het seizoen: welke voeding past bij welk seizoen?

Ik ben een groot voorstander van seizoenseten. De natuur heeft het voor elkaar en biedt aan wat er op dat moment nodig is om in balans te blijven. Bijvoorbeeld Pompoensoep. Dit is niet alleen heel voedzaam in vitaminen en mineralen, maar verwarmt je lichaam ook. Het is een stevige soep die je lichaam helpt voor te bereiden op stevigere tijden m.b.t. warmtehuishouding.

Herfst:

In de herfst is het oogsttijd van bewaargroenten. Groenten die ons qua voedingswaarde voorbereiden op de koudere dagen die eraan komen: zoete pompoen, smakelijke honing, stevige aardappels, pittige uien, frisse appels en peren en ook de eerste kolen komen van het land.

Winter:

Dat wij sinaasappels kunnen kopen in de winter, betekent niet dat ze ook goed voor ons zijn. Het klopt dat ze vitaminen C bevatten. Maar vergelijk dit eens met boerenkool, en dan stelt de hoeveelheid vitaminen in sinaasappels erg weinig voor. Daarentegen zijn kolen (in alle vormen) een weldaad voor ons immuunsysteem en innerlijke balans. Orthomoleculair gezien zijn ze enorm voedzaam, bevatten veel vitaminen, mineralen, fytonutriënten, antioxidanten etc. Maar energetisch gezien zijn ze voor ons lijf een echte uitdaging die ons lijf uitdaagt aan te sterken voor de winter.

Zomer:

De oorspronkelijke tijd voor honing is de nazomer. Dan is honing overal aanwezig. Honing is goed voor je immuunsysteem, maar gebruik het wel met mate. Liever een korte periode veel, dan het hele jaar weinig.

Lente:

Dat geldt voor alle voedingsmiddelen: eet het wanneer het in de natuur groeit, prop je er als het ware mee vol, en zodra de oogst vers (!) op is, ga je verder met het volgende wat de natuur aanbied. Bewaargroenten en -fruit (die zonder koelkast, maar bijvoorbeeld wel in een kelder vers blijven) tellen mee als seizoensgebonden. Kolen, bieten, uien, aardappels, pompoen en appels kun je makkelijk bewaren tot aan het begin van het voorjaar. Sla, spinazie, boontjes etc., zijn veel korter houdbaar en dienen in het seizoen gegeten te worden.

In welk seizoen kun je het beste detoxen?

De overgangsperiode (eind van de winter, tot aan het begin van de lente) wordt gezien als de overgangsperiode waar in de natuur een schaarse begint te ontstaan. Een periode van opruimen, schoonmaken, reinigen, zowel in huis als in je lijf. Het lichaam heeft dan een natuurlijke rustperiode, iets wat ik begeleid als detoxperiode.

Mooi toch? Hoe de natuur het bedacht heeft? Doe jezelf, je lijf en je geest een lol: volg dat ritme van de natuur, zorg voor jezelf en voed je leven!

Recept voor pompoensoep:

Voor 1 liter:

  • 1 grote Hokaido Pompoen (die uit de supermarkt), schoongeboend
  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook
  • 1 el kerriekruiden
  • verse basilicum en/of peterselie
  • Keltisch zeezout of Himalayazout naar smaak
  • water
  1. Snijd de pompoen doormidden, verwijder met een lepel het zaad en zaadlijsten.
  2. Snijd de pompoen (met schil) in blokjes van 2 cm
  3. Snijd de ui ook in (grove) stukken
  4. Fruit de ui, voeg de pompoen en knoflook toe.
  5. Voeg water toe totdat de pompoen net onderstaat.
  6. Voeg kerriekruiden en 1/2 el zout toe. Kook de soep in 25 minuten gaar (de pompoen word helemaal zacht)
  7. Pureer de soep in de blender of staafmixer glad.
  8. Proef even, voeg eventueel nog wat zout toe.
  9. Voeg als laatste de verse kruiden toe.

Geniet van je heerlijke zelfgemaakte herfstsoep. Liefst natuurlijk buiten op een picknickbankje in de zon en frisse lucht!