Detox je lichaam zonder hongergevoel in 2 stappen

Heb je het vermoeden dat je lichaam niet optimaal functioneert? Dan zou dat aan een ophoping van gifstoffen kunnen liggen.

Gifstoffen en zware metalen kunnen voor veel uiteenlopende klachten zorgen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijnlijke gewrichten en spieren, duizeligheid en moeite met afvallen of op gewicht blijven.

In dit artikel lees je waar gifstoffen in verstopt zitten. Je leest ook wat een detox inhoudt en welke voedingsmiddelen een ontgiftende werking hebben.

Onderaan dit artikel kun je het Floraa detox dagmenu downloaden. Gebruik dit dagmenu om veilig te ontgiften zonder hongergevoel.

Wat houdt een detox in?

Het woord ‘detoxen’ komt van het Engelse woord ‘detoxify’, wat ontgiften betekent. Dat is precies wat je met een detox doet: het helpen ontgiften van je lichaam. Dit doe je met voeding en aanpassingen in je leefstijl.

Een detox dieet duurt slechts een korte periode. Het is niet nodig en zelfs schadelijk om lang te detoxen. Tijdens de detox eet je namelijk minder van bepaalde gezonde voedingsmiddelen en voedingsgroepen, omdat deze de detox tegenwerken.

Op de lange termijn is het belangrijk dat je deze weer aan je dieet toevoegt. We adviseren dan ook met klem om een detox dieet altijd onder begeleiding te doen. Hier kom ik later in dit artikel nog op terug.

De feiten over detoxen

Detoxen betekent niet dat je honger moet lijden of enkel sap mag drinken. Integendeel: het is belangrijk dat je genoeg gunstige voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarbij werkt een sapkuur juist averechts, omdat je zo enkel suikers en niet de gezonde vezels binnenkrijgt.

Wat detoxen wel inhoudt:

  • Het eten van zoveel mogelijk ontgiftende voedingsmiddelen
  • Het vermijden van zoveel mogelijk schadelijke voedingsmiddelen
  • Leven op een manier waardoor je het ontgiftingsproces stimuleert

Je lichaam detoxt uit zichzelf
Eigenlijk is je lichaam altijd aan het “detoxen” [1]. Je lever, nieren en darmen verwerken continu schadelijke stoffen en zorgen ervoor dat deze worden afgebroken en uitgescheiden. De wateroplosbare stoffen worden door je nieren verwerkt en uitgescheiden in je urine. De vetoplosbare stoffen worden door je lever verwerkt, die de stoffen ‘vangt’ met gal en afvoert [1]. Via je darmen verlaten deze vervolgens je lichaam.

In theorie kan ons lichaam prima zelf ontgiften. Het probleem is echter dat ons lichaam niet ontworpen is om om te gaan met de hoeveelheid giftige stoffen waar we tegenwoordig mee in aanraking komen. Het overschot aan giftige stoffen en vrije radicalen pleegt roofbouw op jouw lichaam en gezondheid.

Te veel giftige stoffen
De afgelopen paar honderd jaar is onze leefwereld en ons voedingspatroon drastisch veranderd. We komen iedere dag met een behoorlijke dosis gifstoffen in aanraking. Denk aan uitlaatgassen, bewerkt voedsel, pesticiden, plastic flesjes, de bakjes en pannen waarin je je eten verhit, make-up en schoonmaakmiddelen.

Tegelijkertijd zijn we minder pure voeding gaan eten. Daardoor ontstaan er tekorten aan voedingsstoffen die ons lichaam helpen om van de gifstoffen af te komen. De gifstoffen blijven in je lichaam achter en kunnen zorgen voor klachten zoals onder andere vermoeidheid, gewichtstoename [2] of een opgeblazen gevoel. De schadelijke stoffen kunnen zelfs ernstige ziekten zoals kanker tot gevolg hebben.

Naast de gifstoffen van buitenaf produceert je lichaam ook zelf schadelijke deeltjes: de zogenaamde vrije radicalen.

Het gevaar van vrije radicalen

Vrije radicalen zijn kleine deeltjes die door je lichaam reizen en je cellen kunnen beschadigen. Ze ontstaan bij het maken van nieuwe cellen en het omzetten van voeding in energie. Stress, te weinig slaap, alcohol, roken en ongezond eten zorgen ervoor dat er nog meer vrije radicalen vrijkomen.

De beschadigingen door vrije radicalen veroorzaken verouderde en gemuteerde cellen. Je huid, vaatstelsel en organen verouderen dus sneller en ernstige ziekten zoals kanker en infecties liggen op de loer.

We kunnen het ontstaan van vrije radicalen niet voorkomen. Ook is het niet te voorkomen dat we met giftige stoffen in aanraking komen. Wat we wél kunnen doen is onze lever, nieren en darmen helpen om de vrije radicalen en gifstoffen onschadelijk te maken door te detoxen. Je kunt een detox dieet zien als een ontgiftingsboost voor je lichaam.

Detoxen voor een gifvrij lichaam

Door te detoxen help je je lichaam met het verwijderen van de opgehoopte gifstoffen en vrije radicalen. Een detoxprogramma duurt 1 tot 3 weken en bestaat uit twee onderdelen:

  1. Voeding: 100% pure, gezonde producten die de werking van je lever, nieren en darmen bevorderen
  2. Gedrag: leven op een manier waarop je het ontgiftingsproces stimuleert

1. Voeding

De juiste voeding is het belangrijkste element van een detox. Je lichaam heeft antioxidanten, vezels, gezonde vetten, vitaminen en mineralen nodig om gifstoffen te verwerken en te verwijderen. Groenten spelen de hoofdrol bij het detoxen.

Groenten: een bron van antioxidanten
Er is geen ander natuurlijk product dat per 100 gram zoveel vitamines, mineralen en vezels bevat als verse, rauwe groenten. Ze helpen hart- en vaatziekten voorkomen [3,4,5,6,7,8,9] en verminderen de kans op kanker drastisch [10,11,12]. Dit komt met name doordat groenten zo rijk zijn aan antioxidanten.

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen de schadelijke invloeden van vrije radicalen. De antioxidanten neutraliseren vrije radicalen, zodat deze hun werk niet meer kunnen doen. Hierdoor krijg je meer energie, voorkom je vroegtijdige veroudering en help je je lichaam zichzelf te beschermen tegen hart- en vaatziekten en kanker [13,14,15].

Glutation: de allersterkste antioxidant
De antioxidant die de grootste ontgiftende werking heeft is glutation. Glutation is een molecuul dat door je lichaam zelf wordt aangemaakt. Het bindt alle schadelijke stoffen, inclusief zware metalen, en zorgt ervoor dat deze via het gal je lichaam kunnen verlaten [16].

Normaal gesproken wordt glutation gerecycled in je lichaam. Maar wanneer er te veel schadelijke stoffen aanwezig zijn, raak je glutation kwijt. Minder glutation betekent dat we blootstaan aan de gevaren van vrije radicalen en giftige stoffen.

Het is dus erg belangrijk dat er voldoende glutation aanwezig is in ons lichaam. De voedingsmiddelen hieronder helpen bij het produceren van glutation:

  • Whey proteine [17,18]:
    Biologisch en zonder kunstmatige zoetstoffen.
  • Zwavelrijke groenten [19]:
    Spruitjes, broccoli, bloemkool, boerenkool, radijs, waterkers en paksoi.
  • Groenten rijk aan alpha-liponzuur [20]:
    Spinazie, broccoli, (zoete) aardappel, tomaat, spruitjes, wortels en rode bieten.
  • Voedingsmiddelen rijk aan vitamine B6, B9, B11 en B12:
    Bananen, donkere bladgroenten, kikkererwten, linzen, amandelen en pecannoten, spruitjes, avocado, broccoli, volkorenproducten en dierlijke producten (B12).
  • Seleniumrijke voedingsmiddelen:
    Paranoten, tonijn, heilbot en sardines.
  • Voedingsmiddelen hoog in vitamine C en E:
    Vitamine C: paprika, sinaasappel, boerenkool, broccoli, spruitjes en aardbeien.
    Vitamine E: amandelen, spinazie, zoete aardappel, avocado en zonnebloempitten.
  • Lever [21]:
    Van biologische runderen.

Naast antioxidanten bestaan er voedingsmiddelen die je lever, nieren en darmen helpen en belasten. In de tabel hieronder vind je welke voedingsstoffen dit zijn. Bij een detox dieet maximaliseer je de inname van helpende voeding en vermijd of beperk je belastende voeding.

LEVER NIEREN DARMEN
Belastend: Belastend: Belastend:
  • Alcohol
  • Bewerkt voedsel
  • Gefrituurd, gebakken of geroosterd voedsel
  • Azijn
  • Cafeïne
  • Ook te veel eten, stress en een vervuild milieu zijn belastende factoren.
  • Zout
  • Suiker [22]
  • Te veel eiwitten
  • Alcohol
  • Cafeïne
  • Bewerkt voedsel
  • Alcohol
  • Cafeïne
  • Frisdrank
  • Te veel eiwitten
  • Dierlijke vetten
  • Suiker
  • Kunstmatige zoetstoffen
Helpend: Helpend: Helpend:
  • Bittere groenten en fruit, gezonde vetten en vezelrijke koolhydraten.
  • Knoflook
  • Grapefruit
  • Appels
  • Citroen en limoen
  • Rode bieten
  • Wortels
  • Tomaten
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Kool
  • Groene bladgroenten
  • Avocado
  • Peulvruchten
  • Quinoa
  • Walnoten
  • Olijfolie
  • Lijnzaad
  • Groene thee
  • Kurkuma [23]
  • Veel vocht, vitamine B6,  magnesium en kalium.
  • Water
  • Brandnetelthee
  • Gemberthee
  • Rode bietensap
  • Citroen- en limoensap
  • Bessen
  • Meloen
  • Banaan
  • Spinazie
  • Kidneybonen
  • Erwten
  • Zeewier
  • Peterselie
  • Vocht, oplosbare en onoplosbare vezels en pre- en probiotica.
  • Havermout
  • Lijnzaad
  • Erwten
  • Zilvervliesrijst
  • Citrusfruit
  • Aardbeien
  • Appels
  • Rode bieten
  • Kool
  • Wortels
  • Spruitjes
  • Bloemkool
  • Alfalfa
  • Kefir
  • Zuurkool

Dit vertaalt zich bij een detox dieet in het volgende schema:

  • Veel: groenten, water en thee
  • Goed, maar met mate: fruit, peulvruchten, vezelrijke koolhydraten, gezonde vetten
  • Weinig: dierlijke producten (eiwitten)
  • Vermijden: cafeïne, alcohol, bewerkt voedsel, gebakken voedsel, toegevoegde suiker, kunstmatige zoetstoffen

2. Gedrag

Niet alleen je voeding, maar ook je leefstijl heeft invloed op het ontgiftende vermogen van je lichaam. Als je de onderstaande punten opvolgt maximaliseer je het effect van de detox:

  • Eet binnen 12 uur
    Eet binnen een tijdframe van 12 uur. De overige 12 uur eet je niet. Dit combineer je met je dagelijkse waak- en slaappatroon. Een voorbeeld: stop om 20.00 uur met eten, ga om 23.00 uur naar bed, sta om 7.00 uur op en eet je ontbijt om 8 uur. Hoe langer de periode dat je niets eet duurt, hoe langer je lichaam de tijd heeft om schadelijke stoffen te verwerken.
  • Slaap 7-9 uur per nacht
    Voldoende slaap helpt je nieren en lever om hun ontgiftende werk te doen. Zorg er dus voor dat je er genoeg van krijgt. Merk je dat je ’s ochtends niet uitgerust wakker wordt? Ga dan de volgende avonden eerder naar bed.
  • Vermijd stress zoveel mogelijk
    Yoga, meditatie, mindfulness en een avondritueel kunnen je hierbij helpen. Een bijkomend voordeel van deze ontspannende activiteiten is dat je stresshormonen vermindert en daardoor beter in staat bent om buikvet te verbranden.
  • Rook niet
  • Eet niet te veel, maar wel voldoende
    Hoeveel calorieën je precies nodig hebt hangt af van je geslacht, leeftijd, lengte en activiteit.
  • Beweeg
    Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten en het liefst zoveel mogelijk. Denk aan een rondje om, de trap en de fiets nemen, af en toe opstaan van je bureau. Door te bewegen verwijder je stresshormonen. Waar de juiste voeding voor een opgeruimd lichaam zorgt, zorgt beweging voor een opgeruimde geest. Sporten mag, maar is geen verplichting. Yoga en pilates zijn niet-intensieve sporten die ook zeer goed samengaan met een detox.

Waarschuwing

Vetcellen kunnen grote concentraties gifstoffen bevatten [24]. Met een detox kun je snel afvallen waardoor er in korte tijd veel gifstoffen vrijkomen. Deze gifstoffen kunnen zich ergens anders in het lichaam gaan verstoppen.

Met een uitgebalanceerd detox-voedingsplan kun je voorkomen dat gifstoffen zich ergens anders ophopen. Een gebalanceerd detox dagmenu is rijk aan antioxidanten, zwavel, phytonutriënten, vetzuren en bepaalde vitamines (zoals A, B6, B12, foliumzuur, C en E).

Om je op weg te helpen, hebben we een gratis detox dagmenu voor je samengesteld. Gebruik dit detox dagmenu om verzekerd te zijn van de juiste voedingstoffen tijdens het ontgiften.

Laat hieronder het e-mailadres achter waarop je het detox dagmenu wilt ontvangen en begin direct!