Boksen als ideale work-out? Wat doet boksen met je lichaam?

boksen
boksen

Bij de sport boksen is het de bedoeling dat je je tegenstander zo snel mogelijk probeert uit te schakelen. Maar boksen is meer dan dat. Boksen is tegelijkertijd een cardio- en krachttraining en is goed voor het hele lichaam. Door te boksen word je sterker en verbeter je je algemene gezondheid. Ook train je je evenwicht, coördinatie, reactievermogen en behendigheid.

Boksen vermindert ook je stressniveau en je verbrandt extra calorieën – een krachtige combinatie om van buikvet af te komen.

Boksen voor dames

Hoewel veel mensen boksen echt als een mannensport zien, groeit het aantal dames dat gaat boksen enorm. En terecht, je krijgt er een betere conditie van, je spieren groeien en bovenal het is superleuk om te doen.

Boksen als de perfecte work-out

Boksen is een vorm van HIIT training (High Intensity Interval Training). Bij een HIIT training wissen je periodes van zeer intensief sporten af met actieve rustperiodes. En wist je dat je tijdens het boksen wel 13 calorieën per minuut verbrand?

Boksen en anti stress

Last van stress, hoge werkdruk of een gejaagd gevoel? Ga lekker boksen. Je mag vrijuit schoppen en slaan, dus je kunt je lekker afreageren. En door al die actie komen er endorfines vrij, waardoor je lachend de training zult verlaten.

Full-body work-out

De meeste vormen van cardio training zijn vooral gericht op het onderlichaam. Bij boksen daarentegen komt het grootste deel van de beweging van het bovenlichaam. Boksen is uiterst geschikt voor een full-body work-out. Daarbij is het uitdagend en haalt het je zonder twijfel uit je comfortzone, maar dan op een veilige manier. Je lichaam beweegt op een natuurlijke manier, maar dan op een hoog tempo.

Kickboksen

Kickboksen wordt vaak gezien als gevaarlijk en echt iets voor mannen, maar niets is minder waar. De vechtsport wordt ook onder vrouwen steeds populairder. Kickboksen is een variant op het boksen waarbij je zowel je handen als je benen mag gebruiken. De stoten uit het reguliere boksen worden gecombineerd met kicks uit sporten als karate en taekwondo.

Waar is kickboksen goed voor?

Doordat je hele lichaam in actie komt, gecombineerd met bokstechnieken, wordt tijdens een intensieve training veel vet verbrand. Van 475 tot wel 830 kcal per uur. Bovendien train je je hart- en bloedvaten. Daarnaast verstevigt kickboksen het lichaam van top tot teen, stimuleert het de geest en helpt het om een sterke en positieve, mentale houding te ontwikkelen.

Het is belangrijk dat je lichaam na een goede boks-workout goed laat herstellen. Met deze after work-out smoothie help je je lichaam daar een beetje bij.

After workout smoothie

  • 250 gr. Griekse Yoghurt
  • 20 gram Fitshe 100% natuurlijke eiwitpoeder (banaan-aardbei)
  • kwart kopje met plantaardige melk
  • 1 banaan
  • 1 el rauwe cacao
  • 1 tl kaneel
  • Optioneel smoothiemix

Make & Shake

  1. Doe alle ingrediënten (behalve de smoothiemix) in een blender
  2. Blend totdat er een gladde massa ontstaat
  3. Giet de inhoud in een glas, decoreer met kaneel en de smoothiemix, en genieten maar!

Tags: boksen, anti-stress, snel afvallen, motivatie, work-out

You Might Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>