9 leefregels waardoor mensen in de ‘Blue Zones’ ouder worden.

Een tijdje terug las ik een artikel over de Blue Zones. Het is bewezen dat in de Blue Zones de mensen doorgaans langer, gezonder en gelukkiger leven. Dan Buettner is de Auteur van het boek ‘The Blue Zones’ en maakte een documentaire over zijn bevindingen die wereldwijd op televisie is uitgezonden. Oudjes boven de honderd zijn in deze zones geen uitzondering. Maar hoe kan dat dan? Wat doen ze in deze zones anders dan wat wij doen?

Er zijn vijf Blue Zones. Okinawa (Japan), Loma Linda (Californie), Nicoya (Costa Rica), Icaria (Griekenland) en Sardinië (Italië). Na onderzoek kwam men erachter dat het geheim zit in de alledaagse dingen die deze mensen doen. Ze eten niet hetzelfde voedsel en leven ook niet allemaal op dezelfde manier. Daarnaast hebben ze wel overeenkomsten die de sleutel tot succes zouden kunnen zijn. Deze overeenkomsten worden ook wel de ‘Power Nine’ genoemd.

De 9 sleutels tot een lang en gelukkig leven volgens The Blue Zones:

Natuurlijk bewegen

Beweeg regelmatig door te wandelen, tuinieren of licht te sporten. Vooral wandelen is een goede manier om aan je dagelijkse beweging te komen.

Doel

Zorg voor een doel, een passie, in je leven. Iets waar je energie van krijgt. Mensen die ’s ochtends wakker worden en een duidelijk doel voor ogen hebben, tellen al snel zeven jaar bij hun gemiddelde levensverwachting op. Zo zal een oma die haar kleinkinderen wekelijks moet helpen bij hun huiswerk minder snel aftakelen dan een oma die geen ‘doel’ meer heeft binnen de gemeenschap. In de documentaires over de blauwe zones zie je in veel gevallen dat ouders werken en opa’s en oma’s voor de kinderen zorgen. Dit geeft ouderen een belangrijke rol in de samenleving en dat kan één van de redenen zijn dat ze later aftakelen. In de Blue Zones worden de ouderen gezien als de ‘wijze mensen’.

Terugschakelen

Langdurige stress is slecht voor de mens. Vind tijd om te ontspannen. Zorg iedere dag voor rustmomenten om tot jezelf te komen en deel je emoties. De moderne informatiemaatschappij, met alle nieuwe technieken maakt het ons moeilijk om nog echt te kunnen ontspannen.

De 80 procent regel

Ga niet door met eten als je voor 80% vol zit. Ook is het belangrijk om bewust te genieten van je eten en niet alles naar binnen te schrokken. Kies hierbij voor pure producten en geef groenten en fruit een hoofdrol.

Focus op plantaardig

Opvallend is dat in elke Blue Zone heel natuurlijk en plantaardig gegeten wordt. Bonen, noten en groene bladgroenten zijn erg gezond. Eet kleinere porties vlees en eet dit sowieso niet vaker dan twee keer in de week.

Wijn

Goed nieuws voor de wijnliefhebber. In alle Blue Zones wordt regelmatig wijn gedronken. Wel pure wijn met weinig toevoegingen. Beperk dit tot 1 tot 2 glazen (biologische) rode wijn. Drink dit met vrienden of bij het eten.

De juiste omgeving

Geboren zijn in sociale kringen met goede familiebanden en vrienden blijken cruciaal voor een langer gezond leven. Roken, overgewicht en eenzaamheid kennen ze niet in de Blue Zones. In de Blue zones kennen de mensen hun buren en omgeving goed, komen ze op vaste tijden bijeen met familie en dit creëert een ultiem gevoel van veiligheid.

Geloof

Bijna alle mensen uit de Blue Zones zijn gelovig. Gelovig betekent niet perse het volgen van een bepaalde godsdienst maar kan ook het geloven in bepaalde normen en waarden zijn. Woon af en toe een dienst bij of doe een spirituele activiteit zoals medicatie of mindfulness.

Geliefden eerst

Familie komt op de eerste plaats. Ze zijn trouw en investeren veel tijd en liefde in hun kinderen. Sta zelf ook wat vaker stil bij je geliefden, hoe druk je verdere leven ook is.

blank
Susan

Susan is mama van drie en geeft voorlichting op sportclubs over voeding en beweging. Sinds kort geeft ze ook kookworkshops voor kinderen en ouders. Klik hier voor haar persoonlijke pagina!