Afvallen lukt niet! Lees hier 3 minder bekende oorzaken (en de oplossing)

Doe jij je best om af te vallen maar willen de laatste paar kilo’s maar niet verdwijnen? Of wil het afvallen in zijn geheel niet lukken? Dan gaat dit het artikel je helpen om jouw vetverbranding weer aan te zetten.

Je doet er alles aan om gewicht te verliezen, zoveel mogelijk calorieën te verbranden en zo min mogelijk binnen te krijgen. Toch lukt het afvallen niet (meer). Herken jij je in deze situatie?

Wees gerust: je bent niet alleen en er is een oplossing voor je probleem. Dit artikel behandelt alle mogelijke redenen waarom het afvallen maar niet wilt lukken.

Waarom afvallen niet lukt

Om gewicht te verliezen is het allereerst belangrijk dat je meer energie verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Dit wordt ook wel het creëren van een energietekort genoemd.

Het is dus zaak om minder calorieën te eten dan dat je lichaam verbruikt. Je lichaam zal voor de calorieën die het tekort komt overgaan op vetverbranding. Of dat is in ieder geval de manier waarop het zou moeten gaan.

Weinig eten en toch niet afvallen

In de praktijk blijkt het vaak gecompliceerder in elkaar te steken dan calorieën in – calorieën uit. Je denkt dat je meer calorieën verbruikt dan je binnenkrijgt, maar toch val je niet af. Dit kan verschillende redenen hebben:

  • Je volgt een crashdieet
  • Er is een verstoring in je darmflora
  • Er is een verstoring in je hormoonhuishouding

In de volgende secties zullen we iedere mogelijkheid behandelen en hier een praktische oplossing voor bieden.

Oorzaak 1: afvallen lukt niet door een crashdieet

Een crashdieet is een dieet waarbij je zeer weinig calorieën per dag eet. Het is onmogelijk voor langere tijd vol te houden. Je hebt een basis aantal calorieën nodig om je lichaam in leven te houden. Dit wordt het basaametabolisme genoemd, en ligt gemiddeld tussen de 1300 – 1800 kcal per dag [1].

Als je minder eet dan je basaalmetabolisme nodig heeft, dan drukt je lichaam op de noodknop. Het resultaat:

  • Je ontwikkelt oncontroleerbare eetbuien
  • Je stofwisseling gaat drastisch omlaag

Eetbuien

Door de eetbuien kun je weer meer calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt. Je zult in deze eetbuien vaak naar zoete en vette snacks grijpen, die jouw hormoonhuishouding volledig in de war schoppen. Hierover lees je verderop in dit artikel meer.

Trage stofwisseling

Daarnaast zal je lichaam zoveel mogelijk calorieën proberen vast te houden door je stofwisseling te verlagen. Je merkt dit doordat je het sneller koud krijgt en weinig energie hebt. Wanneer je stofwisseling is verlaagd verbruikt je lichaam minder calorieën en val je minder snel af.

Stop dus met het volgen van crashdiëten. Het beste dieet is een gezond voedingspatroon rijk aan vezels, vitaminen, mineralen, eiwitten en gezonde vetten. Met een gezond voedingspatroon voel je je goed en ervaar je geen honger.

Oorzaak 2: verstoorde darmflora

Er wonen miljoenen bacteriën in onze darmen die helpen bij het verteren van eten. De meeste van deze bacteriën zijn goedaardig. Ze leveren je lichaam voedingsstoffen zoals vitamine K en B-vitaminen.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een gezond gewicht meer goede bacteriën in hun darmen hebben dan mensen met overgewicht [2]. In onderzoek met muizen is aangetoond dat wanneer de bacteriën van muizen met overgewicht worden getransplanteerd, dat gezonde muizen met deze transplantatie dik worden [3]. Dit is een sterke aanwijzing dat het afvallen niet lukt als je darmflora is verstoord.

Je kunt je darmflora weer in balans brengen met probiotica, oftewel, goede darmbacteriën [4]. Probiotica vind je in:

  • Yoghurt
  • Kefir
  • Zuurkool
  • Miso
  • Hüttenkäse
  • Supplementen
  • Gefermenteerde groentes
  • Appelazijn
  • Tempe

Door iedere dag een schaaltje yoghurt te eten, een glas kefir te drinken en regelmatig zuurkool op het menu te zetten ben je al goed op weg naar een gezonde darmflora.

Oorzaak 3: verstoorde hormoonhuishouding

Afvallen lukt niet als je hormonen uit balans zijn. Je hormonen reguleren bovendien niet alleen je vetopslag en vetverbranding, maar ook wáár je vet opslaat [5,6,7,8].

Er zijn hormonen die je eetlust reguleren, je gevoel van verzadiging en ook je stofwisseling. Een verstoorde hormoonhuishouding veroorzaakt honger, meer vetopslag en eetbuien. Maar niet gevreesd: je kunt je hormonen met een verandering van je voedingspatroon weer prima in balans brengen.

Stress, overmatig sporten en de verkeerde voeding kunnen je hormoonhuishouding verstoren.

De symptomen van een verstoorde hormoonhuishouding zijn:

  • Toename in gewicht
  • Constante vermoeidheid of futloosheid
  • Je voelt je down of depressief
  • Koude handen en/of voeten
  • Een droge huid
  • Voornamelijk vet rond je middel en op je buik
  • Slapeloosheid

Stress voorkomt gewichtsverlies

Als je veel stress ervaart heb je een continu verhoogde waarde van het hormoon cortisol. Cortisol zorgt ervoor dat je vet opslaat, met name op je buik [9]. Ook zorgt het voor meer trek, waardoor je meer eet en minder snel of niet afvalt [8].

Door je leefstijl aan te passen kun je stress en zo cortisol verminderen. Tips die je cortisolniveau drastisch verlagen zijn:

  • Stop met het drinken van caffeïnehoudende koffie
  • Stop met het drinken van zwarte thee; drink liever witte thee of kruidenthee
  • Stop met het drinken van alcohol
  • Stop met piekeren en je zorgen maken
  • Stop met overmatig sporten (hierover in de volgende sectie meer)
  • Zorg voor regelmaat in je leefpatroon
  • Plan geregeld een half uurtje totale rust in je dag
  • Slaap voldoende: minimaal 7 uur per nacht. Uit onderzoek blijkt dat mensen die te weinig slapen vaker overgewicht hebben dan mensen die voldoende slapen [10,11]. Zet om 9 uur ’s avonds de computer uit en vertel mensen dat je na deze tijd niet meer op je smartphone kijkt. Blauw licht van schermen onderdrukt namelijk het hormoon melatonine, dat je nodig hebt om in slaap te komen.

Onthoud dat je zult stappen zultmoeten ondernemen en plannen om stress het hoofd te bieden. Alleen jij kunt je gedrag aanpassen.

Overmatig sporten verstoort je hormonen

Beweging is, gecombineerd met een gezond eetpatroon, een geweldige manier om sneller af te vallen. Door iedere dag te bewegen geef je je stofwisseling een boost en houd je je hormonen in balans. Hiermee activeer je de vetverbranding.

Maar niet alle manieren van sport zijn goed voor het afvallen. Als je teveel, te vaak en te intensief sport veroorzaakt dit een stressrespons. Je lichaam maakt extra cortisol aan. Hierdoor kan je lichaam in de vetopslagstand gaan in plaats van de vetverbrandingsstand. En dit vet zal zich met name rond je middel opbouwen [7].

Vermijd langdurige, intensieve manieren van bewegen. Wees dus voorzichtig met spinning of wielrennen, hardlopen en andere intensieve vormen van cardiotraining. Doe nooit meer dan drie kwartier tot 1 uur aan cardiotraining, zodat je je cortisolniveau laag houdt.

Ontspannen bewegen en krachttraining zijn de beste manieren van sport om af te vallen [12,13]. Wandelen, rustig fietsen en yoga zijn prima manieren om op een stressvrije manier calorieën te verbranden. Training met gewichten bouwt je spieren op, en zorgt ervoor dat je stofwisseling wordt verhoogd. Zelfs na krachttraining blijft je stofwisseling verhoogd, waardoor je lichaam ook in rust meer calorieën verbrandt.

Verkeerde voeding verstoort je hormonen

Met verkeerde voeding bedoelen we met name bewerkte voeding. Bewerkte producten bevatten veel suiker, zoetstoffen, ongezonde vetten, zout en conserveringsmiddelen. Dit laat zijn sporen na op jouw lichaam, omdat het je hormonen ontregelt.

Bewerkte voeding die jouw weg in het afvallen belemmert zijn:

  • Suiker
  • Snoep, koek, chocola en ijs
  • Frisdrank en vruchtensap
  • Chips
  • Wit brood en witte rijst, pasta en couscous
  • Bewerkte vleeswaren
  • Maaltijdmixen uit pakjes en zakjes
  • Light-producten met chemische zoetstoffen

Zo zorgen suiker en snelle koolhydraten voor een explosieve stijging in insuline. Insuline is het hormoon dat je zoveel mogelijk wilt vermijden bij het afvallen. Insuline voorkomt namelijk dat je lichaam vet verbrandt, en juist energie als vet opslaat [5,6]. Een overschot van suiker, met name fructose dat je in frisdrank en vruchtensap vindt, is een recept voor buikvet.

Afvallen lukt niet als je te veel suiker eet. Het is dus belangrijk dat je suikers vermijd, samen met alle bewerkte producten met toegevoegde suikers.

De oplossing: gezonde, pure voeding

Het geheim achter lange-termijn gewichtsverlies is onbewerkte, pure voeding. Hieronder verstaan we:

  • Groente
  • Fruit
  • Mager vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Noten en zaden
  • Peulvruchten
  • Volkorenproducten zoals havermout en zilvervliesrijst

Vind je dit lastig of weet je niet waar je moet beginnen? Schrijf je dan onderaan dit artikel in voor de Floraa nieuwsbrief en ontvang het detox dagmenu direct in je mailbox. De recepten op het dagmenu helpen je op weg naar een gezond voedingspatroon.

You Might Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>